Frøken Freken Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Snuppelure kan ikke si R, vi bor på vestlandet i beste skarresonen. Hun sier isteden for Hø (for rød) hesthauhant (restaurant) Heven (reven) ol. Hun snakker ellers meget godt for alderen, både gramatisk og når det gjelder ordforråd. Vil dette justere seg av seg selv eller er det meningen jeg skal foreta meg noe?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Hor gammel er hun da? Min to åring kan ikke si R hun heller ( Fantojangen, bestefaj, Mattin istedet for Martin osv.. Vet om en 6 åring som heller ikke sier R faktisk, så tror ikke det e rnoe å bekymre seg over. : )
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 Jenta mi fylte nettopp 3 år og har de siste par ukene begynt å si ordentlig R av og til, før var det mer J-lyd:-) Hvis hun ellers har godt ordforråd og ikke mange talefeil, tror jeg nok du kan ta det med knusende ro en stund til, uten at jeg er noen ekspert på området.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 Eldste datteren min sa ikke R før hun var nærmere 5 år. Tror ikke jeg hadde stresset så mye med det enda.
Ranveig R Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 Det kan du ta med knusande ro lenge enno. Ei veninne har ei jente på 6 år som har slitt litt med språket. Ho manglar r'en heilt enno, men det blir ikkje jobba spesifikt med å få den fram før ca 2. klasse på skulen. Men det er rulle-r, skarre-r'en er lettare (men likevel ein vanskeleg lyd). Du treng i alle fall ikkje bekymre deg for det når barnet er mellom 2 og 3 år )
Noah 08. Skrevet 11. mars 2011 #6 Skrevet 11. mars 2011 Om barnet ellers har et godt språk ville jeg sett det ann til 4 års alder,er det da ikke på plass ville jeg vurdert oppmelding til logoped i samråd med bhg. De er der for å hjelpe,å ingen skam å be om hjelp istedet for å la barnet slite helt opp i skolealder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå