Gå til innhold

Baby 5 mnd og jernlagre...spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at det bør være jern tilsatt grøten. Men jeg vil ikke gi småfolk eller nestlè e.l, for de inneholder så mye dritt ved siden av. Gir økologisk, ren grøt. Men den er heller ikke tilsatt jern. Noen andre som gir jern ved siden av, feks i form av dråper? Eller annen jernrik mat?

Vi har såvidt begynt med grøt, så det haster vel ikke. Men sikkert lurt å tilvenne henne til ting allerede nå...

Erfaringer/synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes å huske at det var en her inne tidligere som drev og moste lever av noe slag oppi den hjemmelagede grøten for å sikre baby nok jern, men hva slags lever det var snakk om vet jeg ikke dessverre.. :P

Men i denne artikkelen her står det ihvertfall hva man bør tenke på hvis man velger å gi baby hjemmelaget grøt uten tilsatt jern, blant annet dette med ekstra C-vitamin;

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/helse/trim/article416758.ece

(her gir jeg lilleloppa Nestle sin risgrøt med havre/ hvete- den er uten sukker og inneholder en blanding av raps- og palmeolje, ikke så aller verst med andre ord)

Skrevet

Holle's hirsegrøt (helsekost), evt. koke hirsegrøt selv. Hirse inneholder mye jern.

Hirsegrøt:

ca 2 dl ferdig grøt.

2dl vann

1/2 dl hirseflak

litt mm eller mme

ev. smakstilsetning (gjerne frukt/bærpure for å få C-vitamin som øker jernopptak)

Kok opp vann, visp inn hirseflak, småkok ett par min. Avkjøl litt og spe med mm/mme.

Grøt av hele korn:

Bløtlegg hirsen i ca. en time eller mer i vann for å øke tilgjengelighet av jern. Skyll i kaldt og deretter varmt vann. Kok til den er mør og evt. kjør med stavmikser e.l. for å få finere konsistens. Avkjøl litt og bland med mm/mme.

Selvgjort er velgjort, lykke til med jernrik grøt til skatten :)

Skrevet

Holle sin grøt er også forresten økologisk og fri fra all dritt som de andre tilsetter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...