Gå til innhold

Argh- NAV og gradert uttak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om noen kanksje har vært bort i dette tidligere. Min mann og jeg har tenkt å dele permisjonen (utenom de ukene jeg og han må ta). Vi ønsker begge å bruke gradert uttak for å strekke permisjonen litt lenger. Planen er å jobbe 60 % og ta 40 % foreldrepenger hver. Men i følge NAV (litt forskjellige konsulenter), så kan barnefaren kun ta ut graderte foreldrepenger hvis jeg jobber minst 75 % i denne perioden. Synes det høres litt merkelig ut, 75 % blir litt mye å jobbe.

Setter stor pris på all hjelp.

Hilsen særdeles stresset

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, dette var nytt for meg. Trodde man kunne gradere og ta ut permisjonen akkurat som man ville jeg, bortsett fra de 6 første ukene.

Jeg og samboeren skal også ta ut gradert permisjon - dvs at jeg skal jobbe 50% og han skal være hjemme de 10 ukene sine de ukene jeg er på jobb. Jobber turnus og har en del hjemmevakt, så blir ikke mer enn hver 6 uke han skal være hjemme.

Har ikke hørt noe fra NAV om at det skal være et problem....men håper virkelig ikke det er det, for jeg går ut i permisjon om 1 uke, så da antar jeg at de hadde sagt ifra hvis vår løsning ikke kunne la seg gjennomføre.

Ble ikke mye hjelp i dette innlegget, men lykke til iallefall! Håper det ordner seg!

Skrevet

Etter å ha tenkt meg litt om så tror jeg at de det mener med 75% er at for at dere skal få tatt gradert permisjon må du ha jobbet minst 75% stilling i de siste 6 mnd før du går ut i perm

Skrevet

Dersom mor etter fødselen/omsorgsovertakelsen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, kan far få foreldrepenger som er beregnet ut ifra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir foreldrepengene til far redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid.

OBS! dette gjelder kun foreldrepenger til far UTOVER fedrekvoten. Når far tar ut fedrekvote er det ingen krav til at mor er i jobb.

Skrevet

Hei!

Jeg og mannen min skal også ta ut gradert permisjon. Etter mange telefoner til NAV og nøye gjennomlesning på nav.no mener jeg å ha forstått følgende: hvis man tar ut gradert uttak gjelder IKKE 75% regelen. Den gjelder bare dersom far tar permisjon av fellespermisjonen (altså ikke fedrekvoten) mens mor går tilbake til jobb/studier. Med andre ord: hvis bare far har permisjon og ikke mor. Med gradert uttak faller regelen bort.

Her har vi valgt at jeg først tar ut 100% en periode, deretter deler vi 40% + 40% perm. (ergo mindre lønn i en periode men da blir total lengde på permisjonstiden også ca 15 måneder. Inkl ferie).

Et lite tips: fedrekvoten kan også tas ut gradert. :)

Og et lite hjertesukk: det er ikke lett å få et godt svar fra NAV om dette, det er i hvert fall min erfaring. Jeg ble til slutt satt over til noe som kalles NAV kompetansesenter, og der fikk jeg til og med hjelp til å regne ut datoene for gradert uttak. Be om å bli satt over dit hvis lokalkontoret ditt ikke gir deg den hjelpen du trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...