Gå til innhold

Roser som bunndekkere?

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjempestor og gammeldags hage som det er et svare slit å holde i sjakk.

Nå er det to områder som jeg strever med, og som jeg ikke kan gi opp (synes fra veien) og er nødt til å gjøre noe med.

Jeg tenker å plante noen bunndekkende planter som brer seg rask, dreper alt av ugress og krever lite stell....Og som i tillegg er nydelig, lukter godt og blomstrer i ukesvis.

Fins noe sånt?

Kanskje noen rosesorter?

har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143004325-roser-som-bunndekkere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

...Jeg kan jo legge til at det ene området er en skråning med sol fra morgen til kveld.

Det andre er egentlig en gangsti som vi en gang har dekket med stoff (? sånn svart), og hatt grus oppå. Men nå orker vi ikke å luke mer der. I sommer luket vi alt før vidro på ferie, og da vi kom tilbake var ugresset høyere enn meg.

På den nederste delen vokser det noen klematis på hver side, og den har bredt seg litt utover bakken også.

Hagen er som en fortrollet hage, alt vokser så sinnssykt bra der - planer som egentlig ikke er klatreplanter, snor seg rundt trærne, og alt blir kjempestort og brer seg med rekordfart.

Annonse

Det finnes kryproser.

Planta noen i en liknende skråning ifjor og de ble veldig fine med masse små lysrosa roser. Jeg er veldig spent på årets utvikling :)

Men for å unngå den verste lukinga kan det være verdt å legge duk og evt bark mellom buskene slik at de rekker å bli så bunndekkende at de overvinner ugresset.

• 2 måneder senere...

Jeg har Fairy, den er ganske tett, men blir vel opp mot 60 cm... så den er jo ikke lav om du vil ha en lav bunndekker. Men om du får tak i den kjøp Summerwind. Den lukter så godt, og er penere enn Fairyen. Samme type rose, lav, buskete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...