Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Hei. Jeg og samboeren min sliter litt med økonomien pga misforståelser, løgner osv, så nå har vi kommet frem til at det er jeg som skal ha kontroll over regningene, noe som er ganske greit ettersom mesteparten står på meg siden han har stor gjeld. Vi har til nå hatt to kontoer og fordelt regninger men det blir bare masse tull fra hans side. Nå har tenkt om det kan være lurt å ha en felleskonto med to bankkort. Slik at begge har hver sitt kort og begge kan sjekke nettbanken. Så skal vi ha en avtale om at ingen får røre penger før regninger er betalt og de trekkene som skal, er blitt trukket, og at vi får 3-4000 i mnd som vi kan bruke på det vi vil. Er det noen som har erfaring ang dette? Vet at mange fraråder felleskonto, men slik vi har dt nå med to kontoer og felles regningskonto så funker det ikke i det hele tatt. Vi må også skifte trekkdatoer i banken osv for nå har vi nok fått dårlig anmerkning i banken fordi lånet har blitt betalt på etterskudd hver mnd fordi vi ikke har endret datoen etter nye lønnsdatoer. Det jeg lurer på er om noen av dere har felelskonto med to kort og hvordan det fungerer for dere? Er livredd at min personlige økonomi også går til helvette nå når jeg får beskjed om at ting er betalt osv og så er de ikke det, og må ringe rundt for å høre hvem som har fått betalingen osv, så derfor må det bli at jeg har kontroll over alle regningene...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Vi har felleskonto. Det er litt innviklet i Norge, for her er reglene sånn at EN må eie kontoen og den andre kan få fullmakt til å disponere. Det funker helt fint for oss, og jeg synes det er veldig greit å ha oversikten når alt står på en konto. MEN det krever at han også klarer å være ryddig med hva han bruker. Med alle egg i en kurv, så er der bare en konto som kan bli tom, og så er det ingen reserver. Det kan være en utfordring hvis han har problemer med å håndtere økonomien fra før.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 Vi har en felles konto med to kort som vi bruker til innkjøp av ting til heimen og til mat. Vårt personlige forbruk går fra andre konti/kort. God erfaring med denne løsningen, men så har ikke vi økonomiske eller praktiske problemer i så måte. Kanskje mannen din burde hatt en egen konto med kort til de 3-4000kr du snakker om, mens du tar hånd om resten? Hvis det er han som surrer, liksom...?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 Vi har felles konto, men ikke pga økonomisk rot da. Vi har det rett og slett fordi at det da blir lettere for meg (som er økonomiansvarlige i familien) å holde orden på alt når jeg har bare en konto å forholde meg til. Vi har den i mannens navn, også har jeg ekstra kort og tilgang. Det fungerer veldig bra for oss, men så er det heller ingen av oss som bruker penger over evne eller som lyver om pengebruk. Jeg tror nok jeg ville vært mere skeptisk til å ha alle pengene inn på et kort som han da har tilgang på å bruke fritt om det faktisk er slik at han ikke har kontroll på sin egen pengebruk. Slik det er nå har han ihvertfall ikke tilgang på å bruke dine penger i tillegg....
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 Vi har hatt felles konto i snart 3 år, men er nå i ferd med å gå vekk fra det da er blitt mye rot. Plutselig er det ikke så mye penger som jeg trodde, osv... Vi skal nå ha hver vår konto som hver vår lønn kommer inn på, også skal jeg ha en regningskonto som vi begge setter inn til regninger på.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 Vi har felles konto og to kort. Vi har en brukskonto (kortkontoen) En sparekonto og en regningskonto. Alt i samme nettbank(dnb). Så har vi avtalegiro på alt av faste regninger. Veldig oversiktelig.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 Hvis han surrer skikkelig ville jeg foreslått: -Samboeravtale -All lønn, både din og hans inn på din konto -Han har egen konto for lommepenger -Melde dere på Luksusfellen
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #8 Skrevet 10. mars 2011 Jeg har også tatt over økonomien her i huset, etter at det kom frem at mannen min har opparbeidet stor kredittkortgjeld bak min rygg. Tidligere hadde han ansvaret for økonomien og alle regningene. Nå er det jeg som styrer alt. Han fører over sin lønn til min konto, og så betaler jeg alt som er av regninger, mat etc. Han får selvfølgelig låne kortet mitt om han skal på butikken og handle. Men vi har gjort det slik at vi får 2000 kroner hver i måneden som vi kan bruke på hva vi vil. Disse pengene har mannen min på sin egen konto med eget bankkort. Vi har snakket om å ha to kort på en konto, men det har ikke blitt til det helt enda...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #9 Skrevet 10. mars 2011 Vi har flere felles konti; regningskonto, sparekonto og husholdningskonto. Sistnevnte har vi 2 kort på. Vi har i tillegg hver vår lønningskonto. Lønn kommer inn på våre egne konti, og vi har der faste trekk over til sparekonto, regningskonot og husholdningskonto. Faste regninger trekkes automatisk fra regningskonto, ellers ligger resten der som e-faktura. Vi sitter igjen med en viss sum hver måned på våre egne konti som brukes til det vi selv ønsker:)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #10 Skrevet 10. mars 2011 Jeg ville ikke hatt en felles konto med en som ikke klarer å styre sin egen økonomi. Jeg ville mye heller hatt en regningskonto hvor du er ansvarlig for å betale alt av regninger fra. Sett opp fast trekk fra hans (og din) konto samme dag eller dagen etter lønna hans kommer inn. La han beholde nok penger på kontoen til det han trenger penger til ellers. Mamma og pappa hadde en felles konto som begge brukte i begynnelsen etter de giftet seg, men etter at pappa glemte å si fra om at han hadde brukt penger på noen ting (som det var greit at han hadde kjøpt, bare at mamma fortsatt trodde pengene var på konto når hun skulle handle) gjorde de det sånn at mamma styrte kontoen og pappa fikk sjekk/penger av henne når han trengte det. Det var den beste løsningen for dem ettersom det var mamma som gikk hjemme og handlet det meste. Først nå de siste årene har pappa også fått kort til kontoen;-)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #11 Skrevet 10. mars 2011 Hehe til deg lenger over, han har faktisk meldt seg på luksusfellen men fikk ikke være med desverre. Såg nå på sist episode at det var veeeldig likt vår situasjon. Det som en nevner ang an kontro og at all lønn går inn der og at han får de 3-4000 på egen konto er jo lurt, men er redd det vil bli mye tull med at han kanskje tror jeg bruker av hans lønn utenom regninger osv siden han da ikke har oversikt.. Hvis vi har en felleskonto med to kort, så likevel så fører jeg jo bare f eks over de 3-4000 til den kontoen han har fra før, så ser jeg jo om han f eks bruker fra felles kontoen. Da skal han jo egentlig ikke bruke felleskontoen, kun for å sjekke i nettbanken hva pengene går til, altså at jeg betaler regningene og resten går til mat, og 3-4000 går over til min konto. Off redd dette og kan bli rot, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Huslån, strøm, tv, internett, byggekonto, forsikringer, delbetaling av varmepumpe osv, ALT står på meg, så da blir jeg jo veldig skeptisk til om han har betalt det han skal, og da blir han sur for jeg ikke stoler på han, og så finner jeg jo ut nå at jeg kan ikke stole på han i det hele tatt! Han har sakt tidliegre at vi bare får gjøre det sånn at all lønn kommer på min konto, men er så redd at det også skal bli tull, men samtidig så kunen han jo bare fått kortet mitt for å sjekke i nettbanken at jeg ikke "vaser" vekk lønna hans f eks.. Syns det er rimelig kjipt dette her når vi har tenkt å refinansiere boliglåne for å låne mer til å pusse opp ferdig. Ikke sikkert vi får det nå når han har misligholdt lånet i tillegg til at vi har betalt for sent..
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #12 Skrevet 10. mars 2011 Har dere en nettbank der dere trenger kort for å komme inn? Altså bankkortet? Det har ikke vi, vi trenger bare personlig kode og en sånn kodedings og den kan jo begge bruke. Kanskje dere skal bytte bank for å få det mer praktisk? Og en ting til: Samboeren din trenger vel ingen oversikt over hva du bruker? Du er finansminister og han må stole på deg. Han burde heller ikke ha kort til felles konto som primært skal brukes til å få unna regningene.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #13 Skrevet 10. mars 2011 Vi har hatt felles regningskonto frem til nå, men dette fungerte ikke. Det er fordi han gikk inn å stoppet trekke som skulle over til regningskontoen..:S Så det funker desverre ikek for oss. Jeg tror kanskje det lureste er om hans lønn og mine foreldrepenger kommer på en konto vi oppretter ( f eks rett inn på lønningskontoen) så fører vi et visst beløp f eks 4000 inn på hans konto og min konto, i tillegg til 5000 ekstra inn på min som går til mat. Det resterende kan vi hive inn på en sparekonto. Kanskje det hadde vert greit å gjort det på den måten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå