nath87 Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Min lille våkner nå annenhver time hele natten for mat.. Tidligere sov han gjerne tre timer i slengen før mat, men i de siste har han begynt å våkne hver andre time.. Legger seg rundt 2100 (litt opp og ner) På dagtid kan han sove tre og fire timer i vognen sin ute, så det er ingen problem.. Sku bare ønsket jeg kunne fått lengre sammenhengende søvn om natten... :-) Slitsomt å amme hver annen time hele natten, når han fint klarer seg uten mat i tre og fire timer på dagtid:-) Noen tips og erfaringer?:-)
Fizzymed2små Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Hva med å prøve å gi han litt oftere mat på dagen? Så er han kanskje ikke så sulten på natten. Høres ut som han har snudd døgnet litt..
nath87 Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2011 hmm, vanskelig dette... de dagene han sover mindre på dagtid, er de klin umuli å få han til å sove på kvelden, resultatet blir da overtrøtt baby som hyyyler..(eneste som funker da er å kjøre tur).... Så jeg er livredd for å ha han våken for lenge om gangen...!! Han sover totalt ca 6 timer fordelt på flere lurer dagtid, prøver å legge han rundt 2100 på kveldstid, sovner av og til ikke før 2200,tidligst 2130, sover da to-tre timer, får mat og sovner igjen,.. det er etter dette han våkner annenhver time gjennom natten..(men sovner etter ett par minutter med puppen) står opp rundt halv åtte... Så jeg føler egentli ikke han har snudd døgnet, men at han våkner og søker pupp for så og sove videre.. kjenner jeg er veldig usikker...
*Lissi* Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 Snuppa her sover godt på dagen, men har siden hun var forkjølet våknet oftere på natten. Før sov hun mellom 5-6 timer før hun våknet for mat. I natt tror jeg jammen hun var våken annen hver time. Får håpe det snur fort:-) Legger seg rundt 20.00,
jlille Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 Kanskje det er en slags fase de er inne i? Min er 3 mnd. og han sover max 5 timer første økt, så mat, så sove i 2 timer så mat og så 1 time....: Legger seg kl 21, sovner stort sett med en gang - 02 mat - 0430mat - 0630 mat - og kl 0730 er det på tide å stå opp Litt slitsomt, men han sover i hvert fall godt så lenge han får nok mat.. så får mor heller sove når hun blir gammel Han skal straks på eget rom (regner med det blir klart i helga) så da skal vi innføre litt andre rutiner som vi skal prøve å holde oss til mer enn de rutinene vi har nå, som jeg håper funker... Kanskje kanskje blir det mer søvn på meg å
Træægtrønder`n :) Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 Vi har til dels samme problemet, men ikke så ekstremt. Har vanligvis lagt henne kl 20 og da er det to (eller tre) amminger før det er morgen igjen. Men nå er hun overtrøtt kl 20 og det blir hyling på kveldstid, så vi prøver kl 19 for å se hvordan det går. Tidligere kunne hun sove 5 timer i strekk på natta og ha kun en amming på nesten 12 timer, men nå er det kun 3 timer mellom de to ammingene. Hvis babyen din bare vil ha litt pupp så kanskje det kan funke å gi smokk? Min spiser mye de to gangene hun får. I tillegg har hun begynt å våkne før kl 7 istede for 8 som var standard tidligere.
*Lissi* Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 Her i huset funker ikke smokk iallfall. Dytter den konsekvent ut med tunga:-)
mariabee Skrevet 10. mars 2011 #8 Skrevet 10. mars 2011 Sover vel en liten time mellom hvert måltid, kanskje mer. Kommer an på natten. Men nå legger vi henne konsekvent kl 20 hver kveld. Hun har sluttet å ville ha mat på natten. Kan våkne og snu litt på seg, men legger seg bare til å sove selv igjen. Tidligere har jeg sprettet opp av sengen og vært klar til mating, men nå den siste uka har jeg bare latt henne være litt. Og da sovner hun igjen, ingen skriking eller noe sånt. Så da har vi tydeligvis skjønt at hun bare vil være i fred på natten. Står opp rundt 6.30-7.00. Tiidlig ja.. men er oppe en time for mat og bleieskift, så er hun som regel trøtt igjen og sover en time til. Den timen er gull verdt for mor iallefall Selv om vi er bortskjemt med en hel natts søvn!
Miss Snow Skrevet 10. mars 2011 #9 Skrevet 10. mars 2011 Frøken legger seg i ni-tiden, og sovner mellom halv ti og ti vanligvis. Da sover hun hele natta (bank i bordet), og våkner mellom sju og ni. Våkner hun nærmere sju, får jeg henne som regel til å sovne igjen hvis hun blir tatt over til meg i senga. Så står opp mellom ni og ti vanligvis. På dagen er hun gjerne våken en time av gangen, før hun vil sove igjen. Idag er første dag hun har sovet ute i vogna, og det virker som det er stor suksess (bank i bordet igjen). Iløpet av dagen har hun stort sett tre lengre dupper og en liten en på tidligkvelden. Det er egentlig bare de siste to ukene vi har hatt litt rutiner i det hele tatt, så det er ikke helt spikra det her, men det virker som det er sånn her hun vil ha det
enits40 Skrevet 10. mars 2011 #10 Skrevet 10. mars 2011 Min er som din nath87, og i dag er jeg ekstra sliten. De siste dagene har lille i tillegg vært klar for dagen kl. 5 om morgenen. Det er liksom dråpen som velter mentalhelse-søvnbegeret her i gården. Og alle sier jo så kjekt at jeg bør sove på dagen når babyen gjør det, men det er ikke så lett i praksis. Noen ganger sover han 20 minutter og noen ganger 2 timer, men jeg vet aldri når han tar de lange lurene, så ligger liksom "på ank". Savner så utrolig å sove ut! Tror jeg må stramme opp mannen (som så langt ikke har hatt en eneste våkenatt).
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 10. mars 2011 #11 Skrevet 10. mars 2011 6.30 Står opp og mat 8-8.30 Morgendupp 9.30 Mat 10-13 Formiddagslur 13 Mat 14.30-15 Sov 16-17 Sov 17 Mat 18 Kveldsbad og påtår 18.30 Sov Ca. tider. Begynte å sove hele natten (20-7.30) når hun var 2 mnd, men kom helt ut av rutinene når hun var syk 4 uker. Begynte med det igjen nå for ett par netter siden. Vi holdt også på annahver time på natta 8 uker før det. Det jeg har gjort er å legge henne på siden om natta med pute foran og bak for å hindre at hun ruller over på magen, hatt henne med til kiropraktor 2 ganger (srtålende effekt, ANBEFALES!) og ha faste tider for legging og mat. Legger henne i senga hennes 18.30 og hun er strålende fornøyd med å få legge seg. Sovner innen 5 minutter uten en eneste lyd. LYKKE for mor som har vært lengst nedi jordkjelleren etter mange våkenetter de siste månedene.
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 10. mars 2011 #12 Skrevet 10. mars 2011 Får forresten ikke inntrykk av at babyen din er sulten siden den ikke spiser noe særlig når du forsøker å gi. Smokk funger fint her. Og så hjelper vi henne noen ganger å endre stilling. Kiropraktor sa også til meg at babyer kan få spenninger og låsninger i kroppen når de har vært syke, og hun trodde det var årsaken til at vesla mi sov så dårlig etter sykdom. Men hun er spesialutdannet ift gravide og babyer så hun har nok peiling på hva hun holder på med
nath87 Skrevet 11. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 11. mars 2011 Tror egentli han våkner pga luft i magen... Jeg la han i går halv ni tiden, da drakk han godt og fikk ett par gode raper etterpå, da sov han til tolv:-) Ammet da, fikk opp rap og han sov videre til halv tre, fikk mat men fikk ikke noen rap, da våknet han to timer etterpå og var grinete, sovnet heldigvis etter en ny omgang me puppen.. sov da til seks og var sutrete.. lot han bare ligge i sengen sin, da sovnet han igjen en haltime, tok han oppi til meg, ammet han, da sov han en halvtime til!! Men så kom en heeel del fising, hehe, stakkar liten, har nok hatt en del luft i magen da han ikke hadde rapet etter de siste måltidene... :-) Hvordan får dere opp rap om natten? Jeg sliter sånn me dette, han sovner fort etter amming, så er vanskeli å få opp rap.. jeg prøver lenge, men akkurat som de ikke vil komme opp når han sover... Noen tips?
nath87 Skrevet 11. mars 2011 Forfatter #14 Skrevet 11. mars 2011 Ja det er skikkeli slitsomt å ikke få lenger sammenhengende søvn...Jeg og får høre at jeg bør sove dagtid når han sover, men da er det alltid noe annet som skal gjøres, eller så må jeg ut i vognen til han å gi tutt, busse osv.. slik at han sover mer enn 30min!!! Ser ikke poenget med å legge meg, da jeg må opp hele tiden alikevel.. blir bare trøttere av det:-) Hadde vore mye bedre å fått litt lenger søvn om natten å ver opplagt på dagtid! Kansje de snur snart, håper det:-)
mamma til lillingen Skrevet 11. mars 2011 #15 Skrevet 11. mars 2011 Har fått veldig fine rutiner med jenta på 3 mnd. Vi legger henne kl 18, hun får siste flaska med melk på sengekanten før hun legges. Så sover hun til ca kl 04 (de to siste nettene har hun våkna kl 02) og da får hun mat. Så sover hun igjen til vi står opp mellom kl 07 og 08. Da er hun våken ca en time før hun sovner, da sover hun 2 timer. Så våken i 1-2 timer, når hun blir trøtt igjen triller vi ofte tur så hun sovner og sover igjen et par timer. Så tar hun enda en lur på ettermiddagen, og våken en stund før kveldsstell og i senga. Vi begynte veldig tidlig med faste leggetider, hun var vel ca 6 uker da. Tror som flere her sier, at du bør la han sove kortere på dagen, for da vil han jo også spise oftere.
Linda_T *nov-09* *des-10* Skrevet 11. mars 2011 #16 Skrevet 11. mars 2011 Min lille er 2,5 mnd. Han legger seg ca kl 20.00 hver kveld og sover da til 4.30 for å få mat. Så sover han igjen til 8.30. Da står vi opp. Fra han våkner er han våken i 1,5 time før han blir trøtt igjen, og sover ca en time. Etter neste måltid begynner det å variere noe. Han spiser ca hver 3 time, og sover alt fra 1 time og oppover imellom. Nå får min gutt mme, men når det gjelder mat spiser han mellom 90 - 120 ml på dagtid, og før natten er det 180 (som om han vet at han må ha litt å gå på;-) ) Men når det kommer til søvnen til din lille. Bruker han sutt? Har du prøvd å gi denne til han når han våkner? Hvis han priser bra med mat på dagtid er det ikke noe som tilsier at han MÅ ha mat hver andre time om natta. Jeg ser hvertfall selv på min lille gutt, han Har vært litt forkjølet de siste dagene og har derfor våknet noen timer før, men sovnet igjen etter en liten stund. Hvis han blir sutrette får han sutt, og da er alt greit. Men hva med å gjøre ett forsøk å se om det funker? F.eks gi han sutten første gang etter to timer når han våkner, sovner han igjen så er det jo greit også mater du neste gang han våkner (så sutt igjen hvis han våkner etter to nye timer). Blir han sinna og ikke sovner så må du jo amme. Lykke til! :-D
nath87 Skrevet 11. mars 2011 Forfatter #17 Skrevet 11. mars 2011 gir han alltid smokken en del ganger før jeg tar han opp, den hjelper en liten stund men så er det akkurat som om den ikke er god nokk!!! Er nok jeg som ofte er stuptrøtt og ikke klarer ligge høre på han, derfor tar jeg han opp!! Har prøvd å la han sove mindre på dagtid, de resulterer i overtrøtt baby på kvelden, helt grusomt.. bare skriking, og tar evigheter å få lagt han. dessuten sover han enda dårligere om kvelden/natten når han har sovet lite på dagtid.. men så er det en stund siden jeg har prøvd å latt han sove mindre dagtid, så kan gjøre ett nytt forsøk:-) Takk for tips alle, merker jeg blir skikkeli sliten innimellom, stress med en liten baby, men enda mer kos selfølgeli:-) Ser frem til forhåpentlivis mer søvn i fremtiden:-)
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 11. mars 2011 #18 Skrevet 11. mars 2011 Søvn avler søvn! Men pass på å få i babyen nok mat på dagtid, minst 4 gode måltider
Linda_T *nov-09* *des-10* Skrevet 11. mars 2011 #19 Skrevet 11. mars 2011 Leste det du skrev om rap, det kan jo være årsaken til at han våkner. Jeg håper virkelig at dere får en mer normal rytme, for det er ikke bra å være en sliten mamma. Signerer også det som mamma'n og englebaby'n skriver om søvn her. Det hjelpes neppe å holde barnet våken når han helst vil sove, det føder bare i mindre søvn på nattestid også. Men noe jeg har lært nå som jeg har to små; mor vet alltid best!! Jeg spurte alltid hs og andre om tips de første mnd av min eldste sønn's liv, men fikk så mye feilinformasjon og det viste seg alltid(!!) at min magefølelse var det riktige. Vi klemmer de best;-)
Ane Elise Skrevet 11. mars 2011 #20 Skrevet 11. mars 2011 Heisann, Dersom du lar han sove mindre på dagen så kanskje det er lurt å legge han litt tidligere på kvelden FØR han blir overtrøtt?! Jeg haddde det samme problemet som deg til nurket var ca 3mnd, men en morgen vekket jeg han tidlig og lot han få KUN 3 lur i løpet av dagen (10- ca 12, 13.30 til ca.15), hvor den siste luren er fra kl.17.30 - 18. Mellom 18- 20.45 så gikk mye tid til kosing og masse stimulering på slutten av kvelden. Når kveldsstellet er unnagjort, ammer jeg han helt til han er stappmett, før jeg bysser han litt og legger han så i senga si. Om han ikke sover en stund, så får han smokk samtidig som jeg vugger kroppen hans frem og tilbake. Tilslutt så faller han i søvnen. I begynnelse måtte jeg bysse lenge før han falt ordentlig i søvn, men når han først sovnet av så kunne han gjerne sove til kl.5-6, så er det bare å amme han, legge han så tilbake i god senga si, så sovner han til 9. Etter hvert som dagene går, så blir det lite byssing som skal til før han finner roen. Faktisk er det noe kvelder hvor han sovner fort av etter at jeg legger han i senga si uten byssing:) Og etter at jeg innførte grøt til han så sover han faktisk hele natta JIPPI. Gutten min er forøvrig litt over 4mnd gammel. En ting til, de kveldene som vi skal bade han så gjør vi rett etter han har tatt sin siste kveldslur. For blir det noe bading rett før han skal legge seg, blir han lyst våken! Lykke til! Håper sønnen din kommer i gode sove rutine ASAP:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå