Gå til innhold

Tilbake i jobb og ammepermisjon

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart begynne å jobbe igjen, snuppa er da ca 8 mnd og jeg regner med at jeg fortsatt ammer. Jeg og mannen min skal dele på permisjonen og kommer til å være hjemme og jobbe 50% begge to fram til sommeren. Jeg skal altså jobbe 50% fram til sommeren organisert som annenhver uke 2 dager, annenhver 3 dager. Begynte nå å lure på om jeg har rett på ammepermisjon de dager jeg jobber?? Jobber i kommunen og har egentlig rett til inntill 2 timer/dag, men hvordan blir det når man bare jobber 50%?? Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143003285-tilbake-i-jobb-og-ammepermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 1 time ammefri og jeg jobber 50 %. Jeg ammer før og etter jobb og så ammer jeg hver 3 dje time om natten. Jeg begynnte å jobbe når babyen min var 9 måneden. Etter loven så har man rett til opp til 2 timer ammefri om dagen, men en har ikke rett på lønn. Jeg jobber i en privat bedrift og fikk heldigvis ammefri med lønn:-).

Mammatil2Små- det kommer vel ann på situasjonen???? En full arbeidsdag med reise blir fort 9 timer, da kommer det helt ann på hvor gammelt barnet er!

- Jeg skal også ut i jobb 50% i starten (med hele dager), lillebror er da bare 4,5mnd. Jeg har derfor ikke sjanse til å jobbe fulle dager uten å få ammefri. Må regner da med at jeg enten pumpe 2ganger på jobb eller pumpe engang og stresse hjem og amme, selv med seks timers dag. Har heldigvis en forståelsesfull arbeidsgiver som gjerne vil ha meg tilbake i jobb, uansett om han betaler et par timer fri for meg tjener han likevel ganske bra på at jeg er i jobb vs permisjon.

dette står i Statens personalhåndbok:

En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil to timer pr. dag. En arbeidstaker som arbeider mellom 2/3 og hel dag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil én time pr. dag. Arbeidstakere som arbeider mindre enn 2/3 dag og som ammer sitt barn, har rett til tjenestefri uten lønn etter reglene i arbeidsmiljølovens § 33.

Så bra du fant loven. Der står det jo at en har krav på full lønn, når en arbeider fulle dager. Da trengte jeg jo ikke å beskymre meg for det i det hele tatt.

Jeg jobber privat og trodde de kunne velge å ikke gi meg lønn under ammefri. Derfor skrev jeg i søknaden at jeg ønsket 1 time ammefri med lønn, og bare håpet å få det bevilget. Det fikk jeg. Jeg jobber som hi, to fulle dager den ene uken og tre fulle dager den andre uken.

Annonse

Det over er ikke loven, men en oversikt over rettighetene i staten. Jobber du privat gjelder det ikke, men du kan selvsagt ha tilsvarende avtale hos din arbeidsgiver.

Her er arbeidsmiljøloven § 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

Bestemmelsen gir rett til fri, men ikke lønn. Da måtte man hatt tilsvarende bestemmelse i folketrygdloven og det er det ikke.

Tusen takk for svar og utdrag fra loven! Jeg spurte fordi jenta nå nærmer seg 7 mnd og fortsatt vil ha pupp ca hver 2-3 time på dagtid. Jeg har derfor mine tvil om at dette vil være avviklet om en mnd, og så derfor behov for ammefri. Som en her sier så blir jo full dag med litt reisevei fort 9 timer! Men så ble jeg plutselig i tvil om jeg hadde rett til det da jeg "bare" skal jobbe 50%. Hvis mine 50% hadde vært organisert som halve dager hadde jeg nok ikke tenkt på ammefri nei, men dette gikk ikke pga mannens jobb. Så jeg var ikke ute etter å utnytte systemet hvis det var noen som fikk inntrykk av det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...