Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legger du barnet for natten?

Og når har han eller hun den siste luren på dagen?

Vesla vår har ingen problemer med å sovne når vi legger henne,enten det er på dagen eller kvelden.

Trenger ingen vuggung i vogn.. Vi er som regel inne hos henne et par ganger etter vi har lagt henne på kvelden for å putte inn smokken,men ellers sovner hun alene.

På natten derimot skal det mye til for å sovne etter hun har våknet for melk eller av andre grunner..

Har behov for å sove litt mer kjenner jeg,er oppe minst 5 ganger pr natt..

Fint om noen kan gi meg oppskriften på en god natts søvn! -eller ihvertfall gi meg noen tips....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen her i huset legger seg ca 18.30, og har da hatt siste dupp en gang mellom 15.30 og 16. Han sover vel natta gjennom, men med et par oppvåkninger. Han har vært veldig vanskelig å få til å sove igjen tidligere så vi har rett og slett tatt han opp i vår seng når han våkner. Slik sett sover vi alle mer i sum, men kvaliteten på søvnen er kanskje ikke så god. Likevel, dette funker best for oss. Problemet er om han våkner til før vi har lagt oss og krever samma service da som på natta. Kan jo ikke gå å legge oss kl 21 bare fordi han våkner til, så da blir det en del hyling, og vi må sitte ganske lenge ved senga hans før han roer seg.

Skrevet

Hun sovner ikke noe fortere om jeg tar henne i min seng,så det hjelper ikke så mye...

Skrevet

Det står at Tullball har svart her,men ser ikke svaret desverre..

Skrevet

Drit irriterende for jeg skrev et langt svar... Grrr....

Skrevet

Ok, så her er en kortversjon av mitt tidligere svar som er forsvunnet...

Snuppa mi, 9mnd, legger seg 18.30-19.00 og sover til 07.00. Hun våkner minst en gang i løpet av natten, men fordi jeg har putta maaange smokker i senga hennes finner hun de stort sett selv og sovner igjen. Jeg venter alltid 10min før jeg eventuelt går inn til henne for å roe henne eller finne frem smokkene igjen. Tidligere (før vi puttet mange smokker i senga) måtte jeg putte inn smokken 100 ganger i løpet av natta.

På dagen sover hun fra 10.30 til 11.30 og fra 14.30-15.30 (pluss/minus 15-30min). Prøver å få unna kveldsluren før kl 16.

Vi har hatt fast leggerutine fra 4mnd. Vi bader, spiser grøt, får flaske (ikke i senga -vil ikke venne henne til å få den der...). Så går vi på soverommet og synger en sang. Jeg synger den to ganger; en gang med lyset på og en gang med lyset av. Så sier jeg en fast setning hver kveld. Hun sovner alltid med en gang.

Hvis hun våkner om natta, og ikke får sove igjen innen ti minutter, tar jeg henne ALDRI opp, eller i min seng. Jeg roer henne ned i sin egen seng før jeg sier den faste setningen og da sovner hun alltid.

Bruker du nattlys om natta når du gir henne mat? (De har et bra nattlys på IKEA...)

Hvor lenge venter du før du går inn på rommet hennes?

Hvor tidlig legger du henne? Jeg har erfart at dersom snuppis er overtøtt eller har fått lite søvn på dagen så sover hun mye mer urolig.

Hvis hun våkner på dagen før det har gått en time, tar du henne opp da? Jeg pleier å vente en stund da også fordi hun ofte sovner igjen da også...

Hvis ungen din er 8-9mnd så anbefaler jeg å kutte ut nattmåltidet og prøve å vente lenge før du går inn til henne. Du blir sliten, men det gjør nok hun også....

Puh... Håper ikke jeg må skrive dette ENDA en gang nå... (Tar kopi som backup... ;o) )

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke gi deg oppskriften på en god natts søvn...

Min gutt er 9 mnd. Vi nattavvente hm for ca en mnd siden og nettene har blitt mye bedre etter det:-) Det blir riktignok tidligere morgen nå.

Han legger seg kl. 20 (evt litt før om han er veldig trøtt). Vi må gjerne inn med sutten i løpet av natta, men han roer seg med en gang. Sover til minst 05, hehe... Men da er det ikke morgen her i huset! I det siste har han stort sett sovet til ca 06. Får da pupp og jeg ligger og håper han skal sovne igjen, men det skjer ikke. Står ikke opp før ca 07.30 (koser oss lenge våken i senga).

Han sover da to dupper på ca 1-1,5 time om vi bare er hjemme. Hvis andre duppen er ferdig før kl. 15 får han seg ca en halv times dupp på ettermiddagen, men ikke til senere enn kl. 18. Tror vi må prøve å kutte den tredje duppen snart.

Før nattavvenninga spiste mini to ganger per natt og var våken x antall ganger for sutt. Det tok også lenger tid før han roet seg med sutten enn det gjør nå.

Så mitt eneste tips er å slutte med nattservering:-)

Skrevet

Tusen takk for svar,Tullball og tromsøjenta!

Vet jeg burde slutte med nattmat,men har ikke hatt ork enda...

Vesla sover på våres rom,er sikkert en del av problemet det og,men pga plassmangel må det bli sånn noen mnd til..

Vi bruker ikke nattlys,her severes melken i mørket.

Hun har som regel hatt andre og siste luren på dagen fra 15.45 til ca17. sover alltid mer enn en time,så jeg har ikke ventet til hun har sovnet igjen,for hun er uthvilt.

Legger henne mellom 18.45 og 19.15 hver dag-selv om hun ikke alltid virker trøtt,og har faste leggerutiner. sovner ganske fort hver dag.

Skal prøve å bli ferdig med soving litt tidligere på ettermiddagen,og slutte med nattmaten.:)

anskje noen ekstra smokker finner veien til senga snart og! ;)

Skrevet

Snuppa her har sovet hele natten fra 3 mnd. Er flaskebarn, og har regulert dette selv ved å sove lengre og lengre perioder på natten, først skippet hun en mating, så den andre også, så begynte hun å sove hele natten innimellom, så plutselig var det gjort:) Da hun sluttet med nattmat sov hun fra ca kl 21 til ca kl syv på morran! Nå er hun 9 mnd og sover fra ca 1915 til kl 0615. sover dagtid ca 9.30-1100, og ca 1330- 1430-1500 (sover hun etter 1500, så vekker jeg henne)

Da hun i løpet at en uke hadde sovet natten gjennom i over halvparten av nettene, .og det uten å være kjempesulten morgenen etter, så resonerte jeg slik at hun jo klarer fint flere netter på rad uten mat, så da trenger hun det vel strengt tatt ikke, så jeg lot henne styre litt om hun våknet (skrek ikke, bare bablet litt ), så sovnet hun faktisk selv igjen ganske fort... fra hun spiste fast på natten til hun stoppet helt med det gikk det sikkert 3 uker ca:)

Samme med broren, men han slutta med mat da han var to mnd...:) Nattmat altså:))

Skrevet

Jeg grua meg skikkelig til å ta kampen med nattavvenning. Hadde hørt så mange skrekkhistorier... til og med HS sa at jeg ikke måtte finne på å gjøre det før jeg var mentalt klar for det...

MEN, det trenger tydligvis ikke være så ille. Vi flyttet snuppa ut, og allerede første natta sov hun igjennom. Hun pleide å våkne ca 5 ganger i løpet av natta når hun sov hos oss (fikk mat bare en gang da). Hun har ikke fått mat om natta siden hun flyttet ut. Det er tydelig at hun sover bedre når hun får ha det stille...

Ser du har flere barn. Kanskje putte de andre unga på rom sammen så minsten får sove på eget rom? (hvis dere har to soverom til de andre da...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...