drømmen Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 De siste 2 nettene har lilegutt plutselig (og endelig), bestemt seg for å sove mesteparte av natten Helt herlig selvsagt, men det resulterer i voldsom melkespreng hos meg.. Vanligvis har han spist kl 23, 02 og 05 på natten. I natt sov han fra 1800 til 0300, hvor han begynte å grynte litt. Da tok jeg han opp for å amme han, men han spiste ikke stort. Så han kunne kanskje ha sovet helt frem til morgningen om jeg ikke tok han opp?! Men jeg holdt på å sprenge i filler! Så mine spm er: Hvordan kan jeg unngå melkespreng om natten? Vil melkeprod gå ned om jeg bare lar spreng være spreng hele natten, og ikke evnt pumper meg? (vil fremdeles fullamme han på dagtid). Jeg får ikke til å håndmelke meg. Vil alltid pumping medføre økt produksjon?
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Jeg kan ikke svare deg helt på alt du spør om, men hva om du pumper deg kl. 23 på det første nattmåltidet han pleide å ha? Nå i starten ihvertfall, å hvis han fortsetter å sove natten igjennom, så kan du etterhvert kutte ut å pumpe. Da vil det jo ammepause mellom kl. 23 og når han vil ha første måltid på morgenen, noe som sannsynligvis vil bli før kl. 6 ettersom han legger seg kl. 18 (som du skrev). Det bør går bra:) Du vil nok merke spreng på natten i starten, men regner med det vil gå seg til nokså snart. Det skal jo være fullt mulig å fullamme kun på dagtid, uten å ha spreng på natten. Er jo mange som gjør det:) Men jeg tror at når du skal gå fra å amme 3 ganger per natt til plutselig nesten ingen, så vil du få spreng uansett. Puppene skjønner ikke helt signalet om at nattammingen er over på bare en natt, om du skjønner;) Så en gradvis nedtrapping er nok lurt. Hvor gammel er han? Vær forberedt på at om du fullammer til han er seks mnd., så er det nokså vanlig at babyer som ikke har ammer på natten, ofte begynner å våkne igjen om natten for mat i 4mnd-alderen pga. økt energibehov. Men ikke alle:) Drikker de nok om dagen, trenger mange ikke mat om natten. Håper det hjalp deg litt:) Hilsen en som skulle ønske hun kunne amme enda, men som måtte gi opp da jenta hadde avvist puppen både lenge og vel! Lykke til:)
drømmen Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2011 Tusen takk for supert svar! Da skal jeg prøve å pumpe meg i 23 tida Har fått rutine på å legge mg kl 21, siden lillegutt har vært så mye våken, og jeg skulle få litt søvn. Men om han nå begynner å sove mer på natten, kan jeg kanskje endelig få litt egentid på kveldene igjen, og samtidig få nok søvn! Luksus! Gutten min er 4 mnd og 1 uke, og har sovet elendig frem til nå. Samt ammet masse om natten. Så jeg håper det har snudd nå! Håper inderlig ikke at han begynner å våkne enda hyppigere fremover pga økt energibehov og at dette bare var en forbigående fase.. gosj! -Er flink til å amme han hyppigere før leggetid, så kanskje det holder han mett gjennom mesteparten av natten! Krysser fingrene!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 Som regel vil man ikke få like mye melk ut ved pumping som ved amming, derfor vil produksjonen automatisk gå ned av den grunn, eller holdes ved like. Og du trenger jo ikke pumpe deg tom, pump bare ut det verste. Da øker du ikke produksjonen, men vil likevel ha nok melk til han på dagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå