Kløna Skrevet 9. mars 2011 #1 Del Skrevet 9. mars 2011 Vi fortalte stesønnen min at han skulle bli storebror i dag. Han er 9 år og enebarn, så det ble et par spørsmål om kjærlighet først. Hvem vi var mest glad i osv. Det er sikkert helt normalt. Etter en tenkepause kom spørsmålet: "Hvordan havnet babyen inni magen din???" Hvorpå jeg svarte at det var noe jeg og pappa hadde bestemt oss for. Da kom spørsmålet "Jammen... Kan man bare ønske seg barn og så får man det??? Det er vel ikke såååå enkelt???" Den var litt vrien... Han avsluttet det hele med å spørre: "Hvor mange år skal den ligge inni der før den kommer ut til oss da...? Og hvor gammel er jeg da?" Jeg regner med at det kommer flere spørsmål rundt dette fremover... Noen forslag til hva jeg skal svare uten at det blir ekkelt og ødelegger nattesøvnen hans? Jeg vil jo ikke forkludre barnesinnet heller... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143002415-blomster-og-bier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. mars 2011 #2 Del Skrevet 9. mars 2011 En såpass stor gutt kan man forklare det enkelt og greit til. Er ikke så lenge til han er såpass stor at han vil få vite dette uansett og kan være greit å få det forklart av sine foreldre først. Kan si ta den varianten med at når mammaer og pappaer er glade i hverandre så kan de vise det på forskjellige måter, klemme, kysse, osv ( og på den måten få flettet inn at voksne også kan vise at de er glade i hverandre ved at pappaen tar tissen sin inni mammaen sin tiss) Det synes oftest barna er litt ekkelt/flaut/rart og blir oftest ikke noe fler spørsmål akkurat ang det.Og så gå videre evt bare gå videre uten å fortelle det punktet, og fortelle det at pappen gir mammen et frø som vokser til en baby inni magen. Det som også går ann for å slippe å forklare er at man kan spørre barnet hvordan det tror at babyen kommer inn dit på. De har mange gode forslag og man kan kasnkej svare med at "hmm ja kanskje det" osv hvis det er heeeelt på trynet svart. eller prøve å lede de innpå fakta ved å stille de spørsmålene og få de til å konkludere med det. Det finnes mange måter å takle slikt på, dere får bare ta det som det kommer tror jeg og prøve å svare barnet så ærligt som mulig, da det gjerne blir fornøyd med det og ikke spør mer detaljert...evt kjøpe en bok der det vises hvordan barn blir til (gjør ingenting om den er beregnet til 5-6 åeinger feks selv om ditt barn er 9 ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143002415-blomster-og-bier/#findComment-143002501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
C_line har gutt +jenteimagen Skrevet 10. mars 2011 #3 Del Skrevet 10. mars 2011 Her var det en morsom episode da vi fortalte 5 åringen at lillebror var på vei... han lurte å på når babyen kom, litt fler spørsmål rundt det... han spurte ikke direkte hvordan barnet hadde kommet inn...men hvordan det hadde blitt en baby.. så da sa jeg at vi damer har egg å pappaene har rumpetroll - når de blir smeltet sammen blir det til en baby som vokser seg stor inni magen... dette var rett før middag - å under middagen sa 5 åringen: æ har aldri sett at du har lagt egg? han sammenligna det da med det som var nærliggende førr han.. høna! vi så senere et program på tv om fødsel som gjorde det klart for han hvordan babyen kommer ut - å at den får mat i tråden som han kalle det hehe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143002415-blomster-og-bier/#findComment-143002859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå