Gå til innhold

"Skal" legene være slik? Jeg føler meg..Liten i legens øyne.

Anbefalte innlegg

Hadde legetime idag. Hovedgrunnen til at jeg dro var øyebetennelse som jeg måtte ha salve for.

Mens jeg satt der, så tok jeg opp et annet problem som plager meg mye; at jeg har leddsmerter og ikke går opp i vekt.

Da utbryter legen min: "Det var da svært hvor mye..."

Da jeg sier at jeg gjerne vil utrede meg selv for revmatiske lidelser samt stoffskiftesykdommer, så prøver hun å få meg til å "glemme det", og sier at det kan gå maaaange år før man finner ut av slikt, og at man likevel ikke kan få medisiner som får dette til å forsvinne (leddproblemer).

Jeg svarer da at jeg likevel vil vite om jeg har noen sykdommer. Hun svarer meg tilbake at jeg må prøve å ta paracet når jeg har leddsmerter, og at dette er det første de ser på når de skal utrede meg; om paraceten tar smertene eller ikke..

Men likevel, jeg følte at jeg mått tvinge meg frem for å i det hele tatt bli sjekket opp!

Har lyst til å bytte fastlege, men er ikke så mange av de her akkurat...

Er jeg hårsår?

Fortsetter under...

Jeg skjønner at du ikke følte deg hørt, men hun har jo et poeng også. Veldig mye går over av seg selv, og om det f. eks ikke er lenge siden du gikk gjennom et svangerskap så kan det være mye som vil gå seg til med litt tid. Uansett er det greit å begynne med paracet før du eventuelt må prøve ut noe sterkere og med mere bivirkninger.

Se det an i noen uker til, prøv ut paracet, og observer hva som gjør deg bedre og verre, så har du mere å fortelle om du må tilbake igjen.

Om du fødte for ikke lenge siden er det veldig vanlig med en periode med leddsmerter som forsvinner av seg selv igjen. Det kan pågå ganske mange måneder, men bedrer seg stort sett når kroppen får stabilisert seg igjen, amming er over osv. Så om dette er tilfelle for deg (at du nettopp har fått barn) så bør du se det an.

Legen var nok litt brysk. Det er selvfølgelig interessant om smertene blir borte med paracet og om de går over av seg selv. Det er voldsomt å sette i gang med full utreding av leddgikt før du har testet paracet, men legen burde jo forstå at du er bekymret.

Jeg hadde forresten store leddplager etter fødselen begge ganger og det gikk over i løpet av et drøy års tid. Legen min er av den hyggelige sorten som tok seg tid til å forklare at det er ganske vanlig etter et svangerskap og at det stort sett går over av seg selv :)

Man starter ikke store utredninger for revmatiske eller stoffskiftesykdom med mindre man har mistanke om at disse faktisk er tilstede. Det er liksom ikke bare å gå til legen og bestille en bestemt type utredning:)

De fleste vil jo gjerne vite om man har noen sykdommer, men legene starter ikke utredning uten betimelig mistanke om sykdom.

Hun har absolutt et poeng i at du bør forsøke ordinære smertestillende medikamenter når du har smerter.

Annonse

Du fikk en akutt time for øyebetennelse, også begynner du å dra opp dette? Skjønner godt at legen var brysk (ikke at det unnskylder noe), men kan nok være at h*n ble litt tatt på senga. Tror dette er en 2minutters-time også buser du ut med noe som krever mer...

Og forøvrig har vedkommende rett, det er ikke bare bare å stille en diagnose. Ei venninde av meg har mye revmatisme i familien, og har slitt med leddsmerter LENGE, enda vises det ikke på blodprøvene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...