Gå til innhold

Flere som ammer ungen sin til den sovner om kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør jeg med lillegutt hver kveld... pappa er borte i to uker om gangen, så da er det blitt slik at det er jeg som legger når han er hjemme også. da blir det samme rutinen hver kveld og etter bad og kos er det inn på rommet, i storsengen og ammes i søvn. Det pleier å gå ganske fort, men kan ta en times tid på det meste. Jeg sniker meg unna og han sover mange timer før påfyll.

Flere som gjør det? Tenker at det kanskje kan bli et problem etterhvert, men jeg er jo der hver kveld foreløpig.. litt redd for at det blir vanskelig å slutte. Noen erfaringer og kanskje råd om å gjøre det annerledes?

vi har prøvd å lagt han i sengen, sunget, strøket på kinn, gått ut,gått inn osv..men det blir bare hyling ( han er 4 mnd ) og en puppoman!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her blir jeg skamfull nødt til å rekke opp handa :)

JA jeg ammer min lille puppoman i søvn!

Det var liksom det eller sovning av utmattelse en gang etter midnatt.

Nå sovner han hver kveld i 7 tiden.

har startet med å gi litt velling på kvelden, så puppingen i søvn er over på 10-15 min mot 1 time innen velling.

Nå skal det sies at han ikke liker velling eller grøt noe særlig. MM er best! :) Kan godt sutte på puppen i timesvis såfremst jeg ikke drar den ut av munnen på han, au, han suger seg fast som en igle!

Tenker med skrekk på den dagen da amming ikke virker lengre. Jaja, vi får vel ta den kampen når den kommer tenker jeg, når valget stod mellom endeløs våking eller amming i søvn, så var valget lett :)

Min er også litt over 4 mnd

Skrevet

hehe, tror mange gjør det jeg!

Kanskje ikke så mange som tør å si det nei, det tenkte jeg ikke på;)

Igle ja, passende beskrivelse her også!

Skrevet

Ja, blir pupping i søvn her også, og lillegutt er 5 mnd. Han sang seg selv i søvn her en kveld, men det var det...

Vi har prøvd litt, men han blir illsint. Vi tar vel "letteste" løsningen, og ris til egen bak, men når vi er slitne og kort lunte, så er det amminga som redder oss. Han er tålmodig og seig, og har god lyd! hehe

Hvem vet, kanskje kommer han til å synge seg i søvn etterhvert. Nå er han syk, så da jeg glad vi ikke har brukt dager og masse energi på å innføre soverutiner, som kanskje hadde blitt ødelagt nå.

Holder på å lese om soving, rutiner og kurer, men vi har ikke landet på noe enda.

Lykke til og hilsen fra enda en puppoman!

Skrevet

Hm, det er sånn hos meg også...:)

Han storkoser seg ved "matfatet", og det er håpløst å få han til å sove på egen hånd. Jeg er alenemor, så vi har samsovet siden dag 1 i tillegg, så dette skal nok bli lettvint etterhvert, hehe.....

Jeg også sniker meg unna når han har sovnet!

Min er snart 4 mnd.

Skrevet

Hvis lillerusken hadde sovnet ved puppen om kvelden hadde jeg gladelig gjort det! Men det gjoer hun ikke, saa da har jeg maattet ha fokus paa andre rutiner i stedet :)

Skrevet

Så deilig å høre at vi er flere :) Her ammer vi hver kveld til han sovner, er så lettvindt, og noe annet fungerer ikke her. Han tar verken smokk eller flaske, koseklut eller noe annet ;) Sovner ca kl sju på kvelden, og sover tre timer før neste påfyll. Han er nesten fire måneder. Sniker meg ut når han har sovnet. Kanskje jeg skal slutte å stresse med at jeg burde gjort det annerledes, heller bare nyte mens det funker :)

Skrevet

Får kjeft hver gang jeg nevner det, men JA, jeg ammer min "lille" baby på 10mnd i søvn. Hver kveld:S Og om natta..

Har prøvd alt annet, bortsett fra ferber, det takler jeg ikke! Han skal få slippe å ligge alene å skrike!

Skrevet

hoho;)

tenk hvor de små koser seg da, det får være hovedfokuset synes jeg. kampen tar vi når den kommer, da er ungen større og tåler mer og går an å prates til:)

Skulle ønske det hadde gått an å legge han rett ned og at han sovnet selv, men nå er det ikke sånn han er. Om dagen derimot, da sovner han av seg selv i bagen på stua og i vogna..men om kvelden er det kos og pupp som gjelder:)

Er vel ikke unormalt da;)

Skrike seg i søvn er heller ikke aktuelt her- ALDRI!

Skrevet

Så heldige dere er da!! ;)

Her funka det greit å puppe i søvn før, mens nå som hun er 5,5 mnd gammel blir hun bare mer våken av å puppe, så her bæres hun i søvn i bæresjalet istedet for.. Her er det nemlig også bare hyling når hun legges i sengen sin, og det er uaktuelt å la henne skrike seg i søvn her i heimen også gitt. På dagtid går det fint uten skrik og skrål, men det er et eller annet som klikker inn på kveldstid kan det virke som, for da er det mamma-mamma for alle penga ja :P

Skrevet

Samme her, og tassen er straks 6 mnd. Sover i min seng om natten, heldigvis kan han nå sove noen timer på egenhånd der før jeg selv tar kvelden.

Tenker stadig på at nå MÅ han snart over i egen seng og slutte å puppes i søvn. Noen andre som andre som har startet på den prosessen? Her ligger vi nå under hver vår dyne, det er framgang. Dessuten har jeg hans madrass liggende ved siden av min seng, planen er å puppe han i søvn på egen madrass før jeg går opp i min seng igjen. Men har ikke funket så langt, mammas madrass er den foretrukne! :)

Skrevet

Hver kveld, får han ikke til å sovne uten... :-) Men tenker at han er bare så liten en gang, får nyte denne tiden så lenge den varer!!!:-) Men ammer han til han sovner, så legger jeg han i senga si, da våkner han av og til, men finner straks søvnen!! I noen tilfeller må jeg ta han opp igjen, gi han puppen litt til (til han sovner) :-) Jeg er bare glad så lenge han sovner.. ;-)

Skrevet

Hei,

Jeg gjorde også med lille nurket da han var mindre. Og siden han våknet i ett om natta og var sulten, ble det til at han sovnet i lag med oss en periode. Da han ble ca 2,5mnd, begynte jeg å manne meg opp og få han til å sove i sin egen spinkelseng. Jammen meg var det en hardt kamp, men det var verdt alle strever når man ser resultatet i etter tid :) Det blir en lang "avhandling" hvordan jeg gikk frem, men kanskje min erfaringer hjelper mange der ute?!! :) Håper det!

Da vi kom hjem fra sykehuset, sovet han godt om dagen, men våknet opp i ett og skal ha mat. Følte at jeg ikke gjorde annet enn å amme og amme. Når natta kom, var det ikke noe bestemt tidspunkt han sovnet av. Og det var kun ammingen som hjalp han til å sove. Han våknet også i ett og skal ha mat. Skjønner han godt med tanke på at morsmelk er nokså lett fordøyelig. Men så fikk jeg større utfordring da økedøgnene kom, da hadde jeg dessverre ikke nok morsmelk t å dekke behovet hans, jammen meg var det et hard kamp å få han sove de nettene der. Masse skriking og urolig søvn:( Det var da jeg måtte begynne med å bysse han i søvne og ga han litt ekstra vann. Mange netter sovnet han ikke en sted mellom 23-1 tida. Kjerne tida var liksom ikke før 1-2 tida om natta. Gjett om jeg var glad økedøgnene gikk over?!! Men etter det ville han ha enda mer mm. Jeg måtte amme han enda oftere for å få opp produksjonen. Med tiden så gjorde det :) La også merket at dersom jeg ga han mm fra samme puppen som jeg avsluttet, ble han fortere mett siden han fikk mer fett i seg. Da han ble ca. 2,5mnd gammel bestemte jeg å la han få sove i sin egen seng. Tenkte å være snill mot han sånn at han ikke fikk så brått overgang, ba derfor min kjære å sove på et annet rom i noen dager. Den første natta la jeg han litt lenger inn i storsenga og ammet til han sovnet av, og flyttet meg så tilbake til plassen min, etter hver amming flyttet jeg han lenger og lenger fra meg. Da avstanden var stor nok, var det på tide å prøve spinkelsenga si. Den første prøve natta, ammet jeg sånn at han ble god og mett, og nokså døsig, før jeg la han ned i senga si, og selvsagt begynte han å skrike som en spetakkel. Måtte derfor ta han opp og bysset han i søvne. Gjentok prosessen flere ganger, til slutt var han så trøtt og utslitt at han sovnet bare i det jeg la han ned. Sant skal sies så måtte jeg smøre meg med masse tålmodighet siden det var mye byssing og opp og ned med han i begynnelse. Men når han først sovnet av så sovnet han faktisk bedre og lenger om natta enn da han delte seng med oss. Kanskje ikke så rart, for nå har han jo mer plass å boltre seg på :) Ingen forstyrrelse fra noe av partner. Fikk et gledelig sjokk da en natt så sovnet han plutselig 5t i strekk! Og slik fortsatte det i flere netter fremover. Det store problemet er nå å få han til å sove tidligere og mer av seg selv. Jeg bestemte meg derfor en morgen å vekke han kl.8. De lurene han fikk den dagen var:

Kl.10 - ca. 12

Kl.14 - ca. 15.30

kl.17.30 - 18

Mellom kl.18 - 20.45 gikk mye tid til kosing, trimming og stimulering. Masse stimulering like før kveldstellet sånn at han ble litt utslitt. Når kveldsstellet var unnagjort, ammet jeg han til han var stappmett. Tok han så opp og bysset til han var blank i øyet, før jeg la han ned i senga. Hver gang han skrek, tok jeg han opp, bysset på nytt til han var søvnig, og slik fortsatt jeg helt til han sovnet av i det jeg la han ned i senga si. Etter hvert som dagene går, ble det mindre og mindre byssing på meg :) Faktisk er det en del netter hvor han sovner av seg selv i det jeg legger han i sin egen seng etter amminga ;) Om natta våknet han 1-2 ganger. Da var det full amming, så rett tilbake i senga si. Faktisk så sovnet han straks jeg la han tilbake i senga, uten byssing eller mas =) Herlig!

La merket til at de nettene hvor han våknet bare en gang, så har han ofte kortere og få lur på dagen. Dermed så jeg gangen i det. Etter hvert lot jeg han derfor få sove om dagen når han måtte ville, men maks 1,5t på formiddagen og 1t på ettermiddagen, og om han ikke våkner til kl.18 på siste luren sin, vekker jeg han da. Noe som også fører til at han begynte å bli trøtt enda tidligere på kvelden;)

Og etter at jeg begynte å innføre så smått med grøt til han, så har han faktisk begynt å sove hele natta, fra kl.20.30 til ca 8.40 =) Alle grøtmåltid starter alltid med mm, for jeg vil at han skal få i seg mest mulig morsmelk :) Den siste grøtmåltid før han legger seg blir fortært kl.19.30. Så blir det kos og masse stimulering før kveldstellet starte. Så ammer jeg til han blir stappmett, bysse han litt og så er det rett til sengs, og vips så sovner han av :)

Lille nurket mitt er forøvrig litt over 4mnd gammel! Og de kveldene vi bader han så gjør vi konsekvens mellom kl.18-18.45. For imotsetninger til andre babyer, så blir vår lysvåken dersom vi tar kveldsbad med han.

Dere får lykke til!

Skrevet

hei hei!

jeg PRØVER å ikke puppe henne i søvn.... hun er nå 6 mnd og jeg har klart det hittil :) jeg gjorde det med storesøster, og hun har jeg NETTOPP fått til å legge seg selv om kveldene.... hun er 3 år :P

jeg har sittet ved siden av sengen hennes eller i sengen hennes til hun sovnet nettopp fordi hun fikk melk til hun sovnet før!

så denne fellen skal jeg ikke gå i igjen...

det har gått supert hittill ! hun sovner fint for seg selv heldigvis selv om jeg sitter på vår sengekant og gir henne melk før hun legges :) jeg passer på at hun ikke sovner før jeg legger henne ned!

MEN det hender jo at hun er så trøtt at hun sovner, og det er helt OK :) for jeg vet at hun ikke er avhengig av det heldigvis.

hun sovner også helt selv på dagen, når jeg legger henne i vogna.

jeg vet desverre ikke hva dere kan gjøre, siden dere har prøvd en del... men jeg tror at man bør gjøre ting fra starten av ellers blir det vanskeligere å avvenne :))

MEN det går jo an, men jeg vet ikke hva dere kan gjøre :/

masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...