Gå til innhold

Våre nye, og foreløpig ekstremt effektive leggerutiner!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Tenkte jeg bare skulle dele med dere våre leggerutiner, som virker veldig bra på loppa vår på straks 5 mnd! (er så sprøtt å skrive det, syns akkurat hun var 5 dager;))

Først begynner vi med barne-tv Kl. 17.30-18. Da sitter hun i Vippestolen med smokk og kosekaninen!

Etter barne-tv ca kl 18 er det litt melk på flaske før bad annenhver dag, og litt nakensprelling! Dette digger hun :) ligger og hviner av glede! Så tar vi p pysjen, og dimmer lyset. Så er det grøt (en liten posjon foreløpig)! så er det å gi pappa og vofsen en nattakos før vi går inn på rommet hennes, tar på soveposen, drar ned rullgardina og dimmer lyset helt ned! Så får hun resten av melka (blir tydeligvis veldig tørst av grøten)! Også leser vi bok (tassen klaffebøket er favoritten)! Så synger vi 2-3 sanger og koser på fanget før vi skrur av lyset og finner senga! Tar mellom 2-15 minutter før hun sover som en dupp ;) da er Kl mellom 19-19.30!

Helt fantastisk å ha tid til hverandre igjen på kvelden! Inne i en VELDIG god soveperiode nå. For oss var det eget rom som gjorde susen på nattesøvnen både for lillebæret og mamman og pappan hennes :)

Klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlig at du deler!! :)

Kan jeg spørre hvor gammel hun var da du begynte å innføre disse rutinene...? Da spesielt med tanke på barnetv og grøt...

Skrevet

Hei hei!

Begynte med faste leggerutiner den dagen vi la henne på eget rom, ca 4 mnd og 1 uke tror jeg! grøt begynte vi så smått med da hun runda 4 mnd, mest fordi hun ikke la på seg nok, og fordi vi begynte med mme (helsesøster sa det bare var å begynne når hun uansett fikk mme)! Barne-tv ble fast rutine samtidig som eget rom, før viste hun minimal interesse! Nå er tassen og kipper en stor hit ;)

Skrevet

Er hun virkelig interessert i tv i en alder av 5 måneder? Her så ikke 3 åringen vår på tv før hun nærmet seg 2 år. Hun fant ingen glede av å se på skjermen, så da ble den heller ikke brukt som underholding. Hun kunne se i 2-3 minutter om den sto på, men det var ingen vits å sette henne bevisst foran tv`en.

Ikke ment som kritikk nå altså, bare litt sprøtt at det kan være så stort forskjell for hvor stor underholdningsverdi tv`en da kan ha :)

Skrevet

Så deilig da!! Må være fantastisk digg å ha en baby som er så enkel å ha med å gjøre på kvelden! *misunnelig* ;)

Men barne-TV til en 5 mnd gammel baby? Er ikke det litt vel tidlig? Her begynte vi ikke med tegnefilm osv før jenta var 1,5- 2 år gammel, for de skjønner jo ikke kvekk av det uansett før den tid... Så her blir det nok pekebok og kosestund istedet for TV, helt til barnet blir større og selv viser interesse og initiativ til TV-titting (og da i små doser)..

Skrevet

Her vises det tydelig interesse for tv, og det har det igrunn vært en stund! Jeg Er veldig opptatt av at tv'n ikke skal stå på til alle døgnets tider! Kun de 20-30 minuttene om dagen, noe jeg personlig ikke tror har noe å si :) jeg tror at så lenge barna får utfolde seg og bruke kreativiteten sin mesteparten av dagen, har ikke litt tv-titting noen skadelig virkning.

Skrevet

Hvordan har dere tenkt å unngå at baby nr 2 ser på TV da? Ha han i et annet rom mens storebror/søster ser på barne-TV?

Skrevet

Heldige dere! Høres herlig ut! :-)

Skrevet

Trodde jeg hadde svart deg jeg, Aliena, men finner ikke igjen innlegget mitt. Anyway:

Poenget mitt var absolutt ikke at jeg på død og liv ikke vil at barnet skal se tv, men at det (av seg selv!) ikke viste interesse for det før hun var nærmere 2 år. Så selvsagt er det ikke snakk å skille barna!

Skrevet

Hei

Kjempe deilig å finne rutiner som funker.

En eneste liten "advarsel" jeg ville gitt deg var å venne henne til melk i sengen etter tannpuss. Ikke heldig for tenna den dagen hun har tenner.

Skrevet

Det går foreløpig veldig bra, det er jo bare opp til oss voksne å tilrettelegge for å unngå det, og dessuten er hun ikke noe interessert i TV enda heller- 6 mnd gammel..

Skrevet

svar til Aliena dette da.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...