Jordbæret <3 Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Den forbanna katta klorte meg skikkelig på magen i sted, så jeg blødde. Jeg vet at katter kan overføre toxoplasmose. Er det noen som har blitt klort av katt og snakket med lege om det? Eller er det noen som vet noe om hvor stor risikoen for smitte er?
Mia2011 Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Tok du ikke en blodprøve ved en av de første kontrollene? dersom den var positiv, toxoplasmose prøven, er det ikke noe å bekymre seg for.. det er vel vanligst at man har antistoffer, altså positivt resultat, dette står på kortet ditt.. hvis ikke bør du ta en telefon å sjekke det.. mine katter er lekne, innekatter (rasekatter) de har kloret ved ett par anledninger, men jeg har ikke antistoffer, altså negative prøver så jeg ble litt stresset av det, men siden de er inne og ikke i kontakt med andre dyr er det ikke noe å bekymre seg for i mitt tillfelle.. Lykke til..
♥snart2barnsmor♥ Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Jeg ble kloret av en katt på fingeren for en stund siden, sånn at jeg begynte å blø. Snakket med legevakta kort tid etterpå og jeg fikk beskjed om å komme dit med en gang sånn at jeg fikk vaksine, den het vel stivkrampesprøyte. Og den var laget sånn at gravide kunne ta den. Det var ikke et dypt sår, men jeg tok den for sikkerheten skyld, både for meg selv og den lille i magen.
Jordbæret <3 Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2011 Takk for svar, begge to. Jeg skal sjekke kortet og se om det står noe der. Eller så ringer jeg til legen i morgen. Kattta mi er ute mesteparten av tiden og er mye i stallen og fanger mus.
Mia2011 Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Har du sjekket hva det sto på helsekortet ditt? Stivkrampesprøyte er overdrevet med mindre det er stoor sannsynlighet for at du er smittet.. men som sagt.. den prøva har du nok tatt
mamma, mini og meg Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye. Jeg ble klort et par ganger av min katt sist jeg var gravid, og var helt hysterisk og tok 6 toxoplasmose tester i løpet av graviditeten, alle negative. Katt er hovedvert for toxoplasmose i Norge, og parasitten formerer seg i kattens tarmer. Forstadier til parasitter (oocyster) utskilles i katten avføring. Disse er ikke smittsomme, men etter modning i et døgn kan de overføre sykdommen. Når de først er modne er de smitterfarlige i flere måneder. Så hovedsaklig skal man bekymre seg for katteravføring, ikke bytte kattesand selv når man er gravid etc. Det er liten sannsynlighet at katten har avføring på klørne som har ligget mer enn et døgn som derfor kan overføre toxoplasmose. Men hvis du er bekymret, så ville jeg tatt en ny test. Tror imidlertid du må vente 3 uker etter kloringen (man må iallefall vente 3 uker med å ta test etter man har vært i sydlige strøk).
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Hei! Her er link til en side hvor en lege svarer på spørsmål om katt og toxoplasm. http://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/toxoplasma/
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Så må jeg bare si til Mia2011 at det definitivt ikke er overdrevent å nevne vaksinasjon mot stivkramp! Alle barn i Norden blir vaksinert mot denne sykdommen og vaksinen gir et godt skydd i ca 10 år, etter det vaksineres det ved kutt sår, bett og dypere kloring fra dyr. Smitte finnes i jorden i hele Norge og stivkramp er dødlig. Vill ikke skremme deg HI, men blir litt irritert når man bagatelliserer en farlig sykdom. Måtte bare si det, men det visste du sikkert selv HI.
Mia2011 Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 Min mening er fortsatt at det er overdrevet, hadde det vært stor fare for smitte hadde man blitt vaksinert som voksen også, vi har selv vaksinert oss i forbindelse med et utenlandsopphold.. men som sagt, jeg mener det er overdrevet håper du kan respektere min uttalelse om det.. Du skriver selv ved dypere kloring fra dyr..
Mia2011 Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Min begrunnelse ligger i det samme som jordmødrene her inne har svart,nemlig at det er hennes egen katt som hun har hatt kontakt med i en årrekke.. og at det også som en følge av at hun ikke er smittet tidligere og sannsynligheten er liten for at hun derfor er smittet nå.. altså svar på det samme innlegget: Hei, kjære deg! Jeg forstår godt at du blir engstelig for toxoplasmose etter å ha blitt klort av katten din. Heldigvis er det generelt liten smittefare, og heldigvis er det katten din du ble kort av, for du har sikkert blitt klort av katten din før. Vi tenker jo sånn at enten er du smittet tidligere og dermed immun, eller så er du ikke smittet tidligere og dermed er det like lite sannsynlig at du skal ha blitt smittet nå. Jeg syns du skal legge bekymringen til side, MEN dersom du ikke klarer det er det mye bedre å ta en enkel blodprøve for å få uroen ut av verden. Vent i så fall i tre uker for at blodprøven kan gi et sikkert svar. Håper svaret mitt hjalp deg! Jordmor Siw
Jordbæret <3 Skrevet 11. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 11. mars 2011 Hei igjen Så bra at det ble en liten diskusjon rundt temaet, er tydeligvis ikke bare meg som har lurt litt på det. Jeg fant ikke noe på helsekortet mitt om toxoplasmose. Men nå er jeg ikke så bekymret lenger etter å ha fått svar fra jordmor Siw, og ellers sett hva andre har erfart. Stivkrampevaksine har jeg tatt for ikke altfor lenge sidet etter å ha blitt bitt kraftig av en hest. Så der tror jeg at jeg er trygg enda. Takk for svar til alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå