MammanTilVerdensFineste Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Er så bekymret for at hun skal bli varig "skakk" i hodet. Er det noen som har hatt barn med samme problem? Hun er 3,5 mnd og vil kun ligge med hodet til den ene siden når hun skal sove, leke etc. Helsesøster har sett på det og vi skal til fysio. Men jeg håper bare at det ikke er for sent å gjøre noe med?? Når man ser hodet ovenfra så ser man tydelig at ørene er veldig skeive og sitter ikke på linje tvers over hodet, om dere skjønner. Jeg vil ikke være overfladisk, men det er ganske synlig dette her. Vi gjør alt for at hun skal snu seg til andre siden, men det nytter lite eller ingenting. Om natten snur hun hodet til bestesiden like etter at jeg har snudd det til andre siden etc. Vil gjerne vite om noen har erfaring med dette...
Steget Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Vesla her lå også med hode til en side, pga skjevstilling i nakkevirvlene. Hun har blitt behandlet av manuellterapeut og det har hjulpet veldig. Så anbefaler det! Vi brukte også puten Baby Dorm som gjør at hodet ikke blir belastet ulikt. Vi synes absolutt at den hjalp, så anbefaler den også. Nå er hun bare bittelitt skjev i hodet.
fruandersen gutt 5.okt`10 Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Gutten vår hadde favorittside mot meg og melka! Fra 6 ukersalder måtte vi stimulere han til å se og ligge andre veien. Vi hadde han i senga vår, så da måtte mannen og jeg bytte plass. Vi måtte også snu hodet hans når han lå i vogna. Når han satt i vippestolen satte vi den slik at han måtte vri hodet for å se oss/tv. Jeg tror ikke det er for sent. Hodet er bløtt og mykt, og kan forme seg. Jeg vet om en som ikke fikk stimulert seg bort fra favorittsiden, og det kunne man se til opp i skolealder. Så jeg tror ikke jenta deres vil få varige mèn, når dere er obs og stimulerer allerede nå. Lykke til!
tulla<3sep2010 Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Tuppa var begynt å favorisere den ene siden og lå bestandig med hodet til den siden uansett hva hun gjorde, men når vi ble bevist på det så gjorde vi noen smågrep selv og.. Vi begynte å legge henne motsatt vei på stellebordet så hun måtte se den veien hun ikke ville snu hodet for å se oss, ellers så hun rett i veggen. Når vi lå på gulvet sammen så var jeg besvisst på at jeg var på rett side. Egentlig uansett hva eller hvem som var med tuppa så passa jeg på at vi var på den siden som hun ikke likte å se til:). Lykke til:)
Lukkelukken og bebibror Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Storebroren her i huset var seriøst HELT flat i bakhodet. Så kjemperart ut at han fikk en "spiss" på toppen av hodet, og deretter gikk rett ned mot ryggen. Han er nå tre år, og har helt rundt hode! Likevel er jeg litt bekymret for at lillebror på 2,5 mnd skal bli sånn, og jeg legger han bevisst på den andre siden enn favorittsiden sin når han sover om dagen Men tror nok ikke du skal bekymre deg så mye om det, med mindre helsesøster evt lege er bekymret (hs kan være i overkant hysteriske). Det vokser nok ut som normalt igjen!
Lukkelukken og bebibror Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 ...og lurt som de nevner over her, at man stimulerer fra motsatt side!
Sept10 & Mai2012 :) Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Hei! Slik var også min baby. Umulig å få henne til å snu seg mot venstre og hodet ble mer og mer skjevt. Jeg nevnte min bekymring for dette både til lege og HS på 6 ukerskontrollen, men de mente at jeg bare skulle ta tiden til hjelp og prøve å stimulere venstresiden (som jeg allerede gjorde). Fortsatte med dette i noen uker før jeg fant ut at jeg ville la en manuellterapeut se på henne (manuellterapeut er gratis for barn under 12 år og man trenger ikke henvisning fra lege). Det viste seg da at stakkars jenta hadde klar låsning/blokkering i nakken - såkaldt KISS (http://www.kiss-kidd.no/). Selv om dette selvsagt ikke trenger å gjelde din baby så skader det ikke å sjekke henne ut. Selv om det ikke er blokkering der vil asymetrisk hodeform gjøre det vondt for babyen å snu hodet til "ikke-favorittsiden" da det ihht manuellterapeuten min blir som å ligge på en sverdegg (da hodet gjerne er skjevt slik)... Etter tre behandlinger hos manuellterapeuten er blokkeringen borte og venstresiden har nesten "hentet inn" høyresiden. Kan nå melde om at jenta mi (5,5 mnd) har fått vannrette øyer og ører og eneste asymetrien som kan sees er litt i bakhodet. Lykke til
super_s Skrevet 10. mars 2011 #8 Skrevet 10. mars 2011 Stimulanse fra motsatt side, manuellterapeut/fysioterapeut og babydormpute er gull verdt!
LiMette og lillegutt Skrevet 10. mars 2011 #9 Skrevet 10. mars 2011 Samme her! Ikke vær redd. Vi var hos fysio to ganger, hun myket han litt opp og så stor forbedring mellom 1. og 2. besøk. Så vi ble sendt ut med lykkeønskning, og bekreftelse på at hodet nå hadde 18 mnd på å rette seg opp igjen. (Han er 4 mnd) Ingen fare med andre ord:)
MammanTilVerdensFineste Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 10. mars 2011 Puuuh!! Tuuuusen takk alle sammen. Dere er noen knuppelupper!!Kjenner jeg er litt lettet nå og kan senke skulderene. Har time hos fysio til fredag, sa da skal jeg høre ang. behov for videre behandling. Har hele tiden prøvd å aktivisere fra den passive siden når vi leker, er på stellebord etc, etc, så vi har virkelig prøvd lenge og mange metoder. Skal sjekke ut den puten:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå