Gå til innhold

Gir dere 2- og 3-åringene deres hele druer og hele pølser? Og hva med barnehagen?

Anbefalte innlegg

Bo har store mandler og setter fort ting i halsen (har utført førstehjelp på ham en gang - utrolig skremmende!). Han går i en barnehage uten aldersinndeling og der serveres det hele druer, hele pølser og hele appelsinbåter - alt er jo ting som settes fort i halsen.

Jeg har gitt beskjed utallige ganger (han er heldigvis sjelden i barnehagen helt til frukt), men må minne dem på gang på gang at jeg helst ser at druene hans deles osv. Jeg vet at jeg blir sett på som sm å-hysterisk der, og at foreldre som meg snakkes om på pauserommet ...

Men er jeg virkelig hysterisk? Hvilke holdninger har dere til dette?

Fortsetter under...

du er slett ikke hysterisk. jeg mener akkurat det samme- men dessverre er det slik at den barnehagen eller styrer som har opplevd en akutt situasjon med en unge, har gode rutiner på mat servering...

de som ikke har opplevd det, er altfor avslappet..

superdumt, spør du meg-

jeg er sikker oppfattet som en hysterisk mor i barnehagen...min problemstilling er at det er viktig å ha gode relasjoner med personalet. men jeg la alle frustrasjon over forskjellige ting gå utover mannen min. Han tar det med ansatte dagen etter :) veldig effektiv, må jeg si-

så min konklusjon er at en hysterisk far er mye mer effektiv enn hysterisk mor :)

Jeg gir 2 åringen både hele pølser, hele druer, appelsinbåter og sikkert mye annet du ikke ville gitt i hele biter. Aldri hatt noe problemer med at han setter det mer i halsen enn andre ting. Når han setter i halsen/brekker seg er det som oftest fordi han har puttet for mye i munnen på en gang (og da kan det være alt fra brødskive med leverpostei til andre ting) og da hoster han det opp selv. Gjort det samme med storesøster og ikke hatt noen problemer med henne heller.

Men om du har bedt barnehagen om at de skal dele druene hans, så hadde jeg forventet at de gjorde det uansett hva de selv måtte mene. Og særlig fordi du har hatt en vond opplevelse med det, har jeg full forståelse for at du ønsker dette.

I forhold til barnehagen så er jeg og mannen nok foreldre som blir pratet om på pauserommet selv, ift andre ting. Tror nok barnehagen mener vi er kravstore. Men det gir jeg en lang beng i! Det viktigste for meg er at barna får et godt tilbud som vi foreldre føler oss trygge på, og da får det bare være at enkelte blant personalet ikke klarer å se lengre enn sin egen nesetipp.

Ja, det er ikke lenge siden jeg leste en artikkel fra FHI om at den vanligste dødsårsaken blant barn under 3 år er kvelning. Pølser og epler og rå gulrøtter på første plass tror jeg.

Ped-lederen på avdelingen er veldig overstyrende og firkanta (men heldigvis flink med barna), så jeg synes dessverre det er kjempevanskelig å ta ting opp med henne. Men jeg kjenner at jeg må til pers nå - om ikke annet enn for min egen trygghet.

Jeg gir også hele ting til mini. Han er 2 år og 3mnd. Han har satt en gulerotbit (kokt) i halsen en gang. Måtte legge han over kneet og banke han i ryggen 6 ganger og den siste gangen var så hardt at jeg ble redd etterpå for at jeg skaddet han, men så kom gulerotbiten ut også! Enig i at det er utrolig skremmende. MEN han setter veldig ofte i halsen hvor han ordner det selv. Føler egentlig ikke det har noe med fasongen, men hvor travelt han har det.

Jeg er lærer og og har jobbet i barnehage. Heldigvis har jeg en trygghet på hva jeg kan kreve, og gir blaffen i om jeg blir pratet om :)

Synes det er uvesentlig om du er hysterisk eller ikke. De skal gjøre som du sier, ferdig med det! Og får å ha sagt det så synes jeg ikke du er hysterisk, men har en følelse at du "ofte" har følt deg slik sum summariun med de tingene du har følt ang. lille bo! Ikke føl det sånn, hver heller trygg på at du er en fantastisk mamma :D Det virker i hvertfall sånn for meg.

Ps! Det hender jeg også ber pappaen ta ting med barnehagen, så slipper jeg å være masekråka :)

Annonse

Vi sluttet å dele druene ved ca 2,5 års alder. Hun har bare nesten satt noe i halsen et par ganger i sitt liv og refleksene hennes virker veldig bra. (det kom opp helt av seg selv).

Jeg synes det er sprøtt at de til små barn gir udelt frukt (drue og appelsinbåter) utrolig lett å sette i halsen.

Gjest yrild

Mini er så forsiktig av seg, så med ham bekymrer jeg meg ikke over sånt, men jeg er dagmamma for en jente på samme alder (2 1/2) og når hun er her er jeg veldig påpasselig med å dele opp mat for hun kaster det i seg og glemmer å tygge hvis det er noe hun liker.

Synes ikke det spiller noen rolle om du er "hysterisk" eller ikke. Barnehagen burde følge dine anvisninger.

Dersom det er en medisinsk grunn til at han ikke bør få slike ting dersom de ikke er oppdelt, så synes jeg slett ikke at du er hysterisk. Men dersom en normal 3 åring ikke hadde fått hele druer eller pølser av moren sin, og det ikke var noen spesiell grunn til det, så skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde tenkt mitt om det ja ;-) Men, jeg er nok i andre enden av skalaen der jeg da. Mine har alltid vært nesten litt overfølsomme på at ting de ikke får til å tygge godt, det spytter de rett ut. Så her har de fått hele bananer, pølse, druer osv siden lenge før de ble 1 år, og nøtter ol fra før 1,5 år. Men jeg vet godt at det ikke er så vanlig da, og kanskje litt uansvarlig i noen sine øyne.

Epler, pølser, peanøtter, gulerot, og ben fra kylling og fisk er eksempler på hva barn oftest får i halsen. Barn under tre år har da høyest risiko.....

Såvidt jeg husker var det en unge i en barnehage som døde etter å ha fått en pølsebit i halsen for en tid tilbake... skjer nok skjeldent, men pølse er da også den skumleste iflg legevakter omkring i landet... har en konsistens som gjør at det kjens ut som de ikke trengs å tygges så nøye, og har en størrelse som lett lager en propp i halsen... skummelt...

Jeg deler opp pølser og epler, kommer nok til å gjøre det lenge ennå (er to år nå), både fordi det anbefales og fordi han har en tendens til å tygge mat for lite, ser noen ganger at han strever med å svelge... glupsk fyr:)

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Ser at de fleste her deler pølser og druer til barnet er over 2 år. Min lille er straks 18 mnd, og har vel ikke delt dette siden hun var omkring 15 mnd.

Det skal også sies at hun aldri har satt noe i halsen, og hun spiser veldig rolig og forsiktig. Men jeg følger nøye med på henne når hun spiser slike ting, fordi det er fort gjort å sette det i halsen.

Synes det kanskje er litt hysterisk å dele pølse og druer til en som er over 2,5 år, så lenge dette spises mens man sitter stille og under oppsyn. Men på den andre siden så kjenner man sitt eget barn best, og man kan ha dårlig erfaringer med barn som setter ting i halsen.

Stemmer at det var et barn som døde i barnehage på grunn av en pølsebit i Buskerud. MEN; dette var et var et barn med spesielle behov, og kan ikke sammenlignes med et funksjonsfriskt barn.

Annonse

Jeg har aldri opplevd at datteren min på 2 år og 3 mnd har satt noe i halsen tror jeg, følgelig finnes jeg ikke hysterisk og hun får alt som er! Druer, pølsebiter, eplebiter - er vel egentlig ikke noe hun ikke får, tror jeg. Hun er generelt forsiktig av seg, spiser rolig og tygger maten ordentlig.

Men jeg kjenner barn som setter alt de får tak i halsen.

Barn er forskjellige - og hvis du har et barn som setter mye i halsen, ville jeg ikke nølt med å ta dette opp med barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...