Gå til innhold

Hunder som spiser menneskemat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... er det skadelig?

Svigermor forer bikkja med alt fra yoghurt og gløgg til pølser og annen kjøttmat.

Veit bikkja har spist endel sjokolade, stakkaren kommer løpende dersom han fanger opp lyden av sjokoladepapir som rasler.

Tror hun har gått over hun hundesjokolade, har ihvertfall sett det i hus.

bikkja er ikke mer pottetrent enn at han er sluppet ut døra for å gjøre fra seg, så det ligger bæsj og tiss i trappe- og inngangsområdet til enhver tid.

Har av og til sett at avføringen er misfarga, helt gul. Det ser jo ikke bra ut.

jeg har nevnt dette med misfarginga til svigermor og da ler hun bare.

må jo sies at hun ikke er en typisk eller erfaren hundekjenner. Jeg er redd kostholdet er skadelig for bikkja. Eller er det ikke verre enn at han tidvis blir dårlig i magen av det?

Fortsetter under...

Skrevet

Sjokolade er FY FY!! Sjokolade inneholder et stoff som er giftig for hunder, og i store mengder kan det faktisk være dødelig. Jo mørkere sjokoladen er - altså jo høyere kakaoinnhold - jo verre er det.

Gløgg hørtes også litt spesielt ut...

Her i huset får bikkjene en del middagsrester, men de får ikke mat som er veldig salt/krydret osv. Og unngår selvfølgelig løk, kål, bein (bein fra kylling og får kan splintre seg når hunden tygger og rive opp tarmene. Bein fra gris og storfe er ok, men de må være rå, når de er kokt blir de sprø og splintrer seg lettere) og andre ting som ikke er egnet hundemat. De er hunder, ikke griser...

Som hovedfôr får de tørrfôr av merket Royal Canin - den største får et spesialfôr for dårlig hud og pels, da han flasser en del. I tillegg får de griseører o.l.

Skrevet

Herregud, det fins da grenser for hva man skal proppe i bikkja!

Skrevet

Hva spiste hundene før i tiden egentlig? Døde alle fordi de ikke fikk Labb, Royal Canin osv??

Hunden til mormor er oppvokst på rester, og er kjemperask og fin! Har aldri vært skadet eller syk og er i superform i en alder av 16 år!

Sjokolade er selfølgelig fyfy!!

Skrevet

Jeg kan gi deg 2 eksempler du kan formidle videre til svigermora di:

1)

Hund fikk mye sjokolade, endte opp med tarmslyng som ikke kunne fikses på, og døde i store smerter fordi eiern ikke ville avlive (idiotisk av dem, men død ville den vært uansett)

2)

Hunden fikk akkuart det samme som eierne, uansett hva det var til middag eller snacks, og endte opp med å bli sterkt overvektig, fikk forkalkninger i leddene, og måtte avlives på grunn av store smerter. Den ble bare 8 år gammel....

Skrevet

Hunder er åtseldyr, og de døde selvsagt ikke, fordi de restene de fikk ofte lignet åtsler...

Folk som gir bikkja gløgg osv så hunden ikke kan holde på avføringa, forgifter dyret..

Annonse

Skrevet

Hundene i gamle dager fikk ikke restemat, i gamle dager spiste menneskene restene selv!

Før i tiden fikk hundene avfall å spise, det er noe helt annet. En hund tåler faktisk "grisefor" som noen kaller det her bedre enn våre middagsrester. Det er overhodet ikke bra for en hund med melkeprodukter, saltet og krydret middagsmat osv.

De kan selvfølgelig få en skive og litt grønnsaker, rent kjøtt o.l. men ellers er tørrfor mye bedre for dem er vår mat.

Det er jo bare å spørre dyrlegen så får du svar.

Skrevet

Hunden jeg har er frisk og rask, har flott pels og er akkurat passe på vektkurven. Hun får Eukaneba for som "basis", og så fyller jeg på, eller bytter ut med restemat dersom det vi har passer. Hun får for eksempel kjøttkaker og potet dersom vi har hatt dette til middag, laks og grønnsaker osv, men jeg gir ikke sterkt krydret mat, taco, urenset kylling osv.

Jeg spiser sunt nok til at hunden min kan få resten av min mat!

Men sjokolade er fy, en venninnes hund havnet på legevakta etter å ha fått i seg sjokolade, han holdt faktisk på å dø. Veldig srkemmende opplevelse, og den sitter fortsatt i meg.

Hun får innimellom smake på bacongull, men bare en bit, får det er så salt og lite bra for henne. Har i stedet masse deilig hundegodt som hun får på lørdager :) I tillegg har jeg laget opp en del porsjoner av restemat fra julen og nyttår, så det ligger deilig kalkun og pølserester i fryseren når hun vil ha.

Så lenge hunden har fin avføring, fin vekt, god pels og pene tenner er det ingen grunn til å bare gi tørrfor. Men maten må balanseres til dem som til oss, og jeg tviler vel på at hunder har godt av gløgg.

Skrevet

Som en over her nevnte; Hundene fikk ikke tørrfôr før i tiden...

Det var vår "huskeregel" da vi hadde hund.

Hundene fikk restemat eller annen mat som vi tenkte at vi kunne ha servert for 100 år siden (sånn omtrentlig, altså).

Dvs, ingen sjokolade, seigmenn, gløgg, sushi osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...