Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min gjør alt mulig rart som å leke med maten, kaste brødbiter rundtomkring, tar brillene mine fra ansiktet mitt, lugger og biter.

Biting osv. bør man selvsagt si nei til, men når kan babyer skjønne at de ikke skal kaste mat runndt osv.? Når bør man begynne å oppdra babyen? Er jo naturlig at de vil tygge på alt de ser, kaste ting rundt osv., men hvor lenge bør de få lov til det? Synes selv det er vanskelig å være streng med en som er så liten, men vil ikke gjøre han en bjørnetjeneste heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man behøver nødvendigvis ikke være streng for å oppdra. Vår lille er 8 mnd og vi har bedrevet oppdragelse lenge. Det består i å ikke ta briller, blåse med munnen full av grøt og slike ting. Vi sier nei stille og rolig til oppførsel tar slutt.

De små har også vanskeligheter med å forstå når noe de gjøre er vondt, feks med å klype i ansiktet. Da tar jeg gjerne hånden til den lille og stryker over kinnet mitt og sier forsiktig. Det samme gjelder hvis den vil undersøke ting som står på bord og nederst i bokhyller. Sier nei til at det skal rives på gulvet og forsiktig når det skal undersøkes.

Skrevet

Jeg ville begynt å oppdra så tidlig så mulig jeg,de forstår mer enn du tror,grensesetting er så viktig..så bare du å begynne før det er for sent..blir bare verre å verre...Lykke til:)

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Min lille er 6 måneder og jeg har allerede begynt å si nei. Han skjønner det selvsagt ikke, men like greit å begynne nå så er vanen inne :P

Han plukker på ALT og det er ikke alt som bør plukkes på. Da sier jeg, med rolig stemme, Nei (navnet) og tar det han spiser bort.

Like greit å si nei fra da det er naturlig å si det først, som når baby kaster brødbiter, lugger, biter eller tar briller.

Skrevet

Dette var en grei oppsummering synes jeg;

Barneoppdragelse

Å oppdrag barn er en utfordring. Her er gode råd som kan gjøre oppgaven litt enklere.

SMÅBARN (1-6)

Mat/bordmanerer

Måltider kan være både frustrerende, tidkrevende og stressende når gullungen skal lære å spise selv. Hvor streng skal man være med tanke på bordmanerer hos de minste? Det er ikke til å unngå at tomatsausen havner alle andre steder enn i magen på den lille og at det blir en del grising som mor/far må rydde opp etterpå.

Gris når man skal lære å spise, er greit. At mat faller på gulvet, må man forvente. Å kaste maten på gulvet med vilje, er derimot ikke ok. Barn vil kaste mat på gulvet for å se hva som skjer. Spretter erten opp igjen? Forsvinner den? Plukker mamma den opp? Eller pappa? Dette er en naturlig utforskertrang som lærer barnet om handling og konsekvenser.

Det som er viktig å tenke på, er din reaksjon når barnet kaster maten på gulvet for n’te gang, eller setter pastaskålen på hodet. Blir du sint, blir kanskje barnet lei seg, eller begynner det å le. Da er det kanskje bedre bare å fjerne maten/skålen slik at barnet ikke kan grise mer. Grising er også ofte et tegn på at barnet er mett. Ikke tving et lite barn til å sitte ved bordet til alle er ferdige med å spise. Si takk for maten, og la barnet gå fra bordet.

Grenser

Enten kan du tilrettelegge huset for barnet slik at det ikke får gjort så mye galt. Eller du kan bruke veldig mye tid på å løpe etter barnet og rope NEI! Det beste er kanskje en mellomting. Gjem unna alle farlige ting barnet kan utsettes for, som vaskemidler, medisiner, etc. Sett opp trappegrinder og lås skuffer og skap som kan være skumle. La så barnet utforske i fred.

Det betyr ikke at barnet skal få lov til alt, men prøv å tilby barnet alternativer. Gi det et eget kjøkkenskap fullt av plastbokser, så blir det kanskje ikke så opptatt av alle de andre, forbudte skapene. Gi barnet en egen, butt kniv til å ”kutte” grønnsaker med, så blir det kanskje mindre viktig å få din kniv. Og kanskje en lekemobil er et akseptabelt substitutt for din nye, dyre iPhone? Uansett er det mamma og pappa som bestemmer, og et nei er et nei. Når barnet blir sint vis forståelse for at hun er sint, men hold på ditt. Gi ikke etter – det er nå hun tester grensene dine!

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15930&catid=0&Itemid=

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...