Tre små troll :) Skrevet 9. mars 2011 #1 Del Skrevet 9. mars 2011 Min første fødsel endte skikkelig ille, med vakumforløsning og ditto totaltruptur. Det var rett og slett en skrekkopplevelse. Jeg bestemte meg derfor for å gjøre alt i min makt for å forhindre at det samme skulle skje under fødsel nummer to. Jeg snakket mye med jordmor og leste mye på nettet om hvordan man skulle få best kontroll under fødsel og kom over Lamazemetoden. Dette er en metode som er veldig utbredt blant annet i USA og en del andre land, og den var mye mer vanlig i Norge på 70-tallet. Men etterhvert ble mantratet i Norge at kvinner er skapt til å føde og kan klare dette uten at noen forteller dem hvordan de skal puste eller presse, dvs at det bare skal gå sin gang. Dessverre har alt for mange kvinner opplevd at det ikke alltid går så bra, og at kroppen ikke alltid vet helt hva den helst bør gjøre... Lamazametoden er kort fortalt en metode for hvordan man skal slappe av, puste og presse under fødselen, for å unngå smerter og rifter i alle fødselens faser. Gjennom kunnskap om hva som faktisk skjer i de forskjellige fasene får kvinnen bedre mulighet til å jobbe med kroppen sin gjennom hele fødselen, istedenfor imot (noe mange gjør). For det første lærer Lamazemetoden deg hvordan du skal slappe av når du har rier, hvilket gjør riene mer effektive. De aller fleste spenner kroppen når de har rier pga smertene. Dette er helt normalt, men er veldig ufordelaktig i et fødselsforløp fordi du forsinker åpningen av livmormunningen når du spenner musklene. Dersom du derimot klarer å slappe 100% i hele kroppen vil livmormunningen lettere åpne seg, og åpningsfasen vil gå fortere. I tillegg er det en kjent sak at smerter blir verre når man spenner seg, og lettere dersom man klarer å slappe av. Den andre vesentlige tingen man lærer med Lamazemetoden er å puste riktig. Når man har rier strammer hele magen seg, hvilket kan gjøre det enda vondere å puste vanlig. Når man puster "kræsjer" diafragma med den store livmoren og når man har rier gjør dette ekstra vondt. Dersom man klarer å puste slik at man holde diafragma over livmoren hele tiden mens riene pågår vil mye av smertene gå bort. Dette er en egen teknikk hvor man puster veldig fort og kort, og aldri helt ned i magen. Det er jo veldig logisk at det gjør vondt å ta dype åndedrag mens magen er i helspenn! Riene må jo da jobbe mot deg og diafragma som presser på livmoren. Noe av det viktigste under en fødsel er å presse riktig og veldig mange kvinner presser feil per i dag, og man får derfor også flere rifter under fødsel. Jordmor sier ofte at man skal presse som om man skal på do, men dette er ifølge mange eksperter helt feil, og man bruker feil muskler. Man skal bruke de helt øverste magemusklene (man skal jo tross alt presse ovenfra og ned for å få babyen ut) og ikke bekkenmusklene man ofte bruker når man er på do. Dersom man presser med bekkenmusklene strammer man jo inn det område babyen må passere for å komme ut, noe som kan føre til flere rifter. Isteden skal man slappe 100% i bekkenet. Igjen er det logisk at babyen lettere kommer ut dersom bekkenet er helt avslappet og så åpnet som mulig, istedenfor at man strammer og "snurper" igjen bekkenet og gjør veien tyngre for babyen. Babyen må jo da jobbe mot deg som faktisk på en måte "holder igjen" med bekkenmusklene dine. Under min andre fødsel hadde jeg en helt fantastisk åpningsfase hvor jeg ikke kjente noe smerte i det hele tatt. Hver gang jeg kjente at en rie var på gang slappet jeg helt av i kroppen. Jeg hang meg over et bord e.l. og passet på at INGEN muskler i HELE kroppen var spent, men var totalt avslappet. Samtidig pustet jeg hele tiden kort og fort slik at magen aldri kræsjet med livmoren som stod i helspenn. Når jeg merket at rien var på hell pustet jeg helt normalt og reiste meg opp igjen. Jeg jobbet 100% MED kroppen hele tiden. Riene føltes aldri noe verre enn ubehaglige, det var aldri snakk om smerter. Til slutt ringte jeg sykehuset rett og slett fordi riene varte i 45 sekunder med 4 minutters mellomrom, og jeg ble fortalt at jeg måtte komme med en gang, men jeg var sikker på at det kun var snakk om 3-4 cm åpning fordi riene ikke kjentes vonde ut. Jeg ble nesten slått i bakken da jeg ble fortalt at jeg hadde full åpning, og at det bare var å begynne å presse. Jeg følte at jeg hadde "hoppet over" åpningsfasen. Under den første fødselen satt babyen fast og klarte ikke å skru seg ut. Denne gangen skjedde det samme, men jeg var livredd for sugekopp og ila en halv time klarte jeg å jobbe med kroppen og bevege meg riktig og "puste" ut babyen. Selve utdrivningsfasen gjorde vondt og man merker jo selvfølgelig at et babyhodet presser seg ut, men det var så fantastisk å slippe den forferdelige åpningsfasen, som for veldig mange fødende er det verste med hele fødselen. Og jeg følte at jeg hadde så god kontroll hele veien, og jeg var til og med klar nok til se på når den lille kom ut av kroppen min. Helt surrealistisk - ut av kroppen opplevelse!!. Dessverre klarte jeg ikke å unngå rifter totalt da jeg har så mye arrvev fra sist, men det ble ikke på langt nær så ille som sist. Jeg ble så frelst av Lamazemetoden at jeg har vurdert å bytte yrke totalt og bli jordmor. At man ikke benytter seg av slike metoder i større grad synes jeg er helt vanvittig. Det er jo så enkelt og fungerer så bra! Jeg synes jordmortjenesten burde bruke mye mer tid på å forberede kvinner til fødselen og lære de hvordan de kan spille på lag med kroppen for å få en god fødselsopplevelse. Det finnes flere kurs man kan ta for å lære om Lamazemetoden. Dersom du googler Lamaze kommer du over flere. Man kan også kjøpe eller låne boken "Fødsel uten smerte" som omhandler Lamaze. Jeg lånte denne på biblioteket og leste den helt frem til fødselen. Kan virkelig anbefales!! Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143000015-til-alle-som-%C3%B8nsker-en-god-f%C3%B8dselsopplevelse-lamazametoden-anbefales-p%C3%A5-det-sterkeste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kimberley*Silje og Sara* Skrevet 9. mars 2011 #2 Del Skrevet 9. mars 2011 Tusen takk for ett herlig tips! Skal virkelig låne denne boken og lese den hver eneste dag og jobbe MED kroppen og ikke mot den Håper fler gravide tenker samme tanke som meg nå, og vil prøve dette Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143000015-til-alle-som-%C3%B8nsker-en-god-f%C3%B8dselsopplevelse-lamazametoden-anbefales-p%C3%A5-det-sterkeste/#findComment-143000180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy_85 Skrevet 9. mars 2011 #3 Del Skrevet 9. mars 2011 Tusen takk for tips! Dette vil jeg virkelig lese mer om :-) Virket veldig spennende! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143000015-til-alle-som-%C3%B8nsker-en-god-f%C3%B8dselsopplevelse-lamazametoden-anbefales-p%C3%A5-det-sterkeste/#findComment-143000310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sololight Skrevet 9. mars 2011 #4 Del Skrevet 9. mars 2011 Hyggelig lesning! Jeg opplevde også at det å slappe helt av i åpningsfasen hjalp meg veldig. Jeg klarte å kjenne hvilke rier som hjalp til åpning, og hvilke som ikke var virksomme. Hadde det rett og slett flott frem til det var full åpning. Men da jeg kom til pressingen bla jordmor stressa og jeg likeså, så det gikk helt i stå. Denne gang har jeg kjempelyst til å ha det fint HELE fødselen. Takk for tips, jeg skal prøve å få tak i boken jeg også! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143000015-til-alle-som-%C3%B8nsker-en-god-f%C3%B8dselsopplevelse-lamazametoden-anbefales-p%C3%A5-det-sterkeste/#findComment-143000590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå