Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 nei, jeg har ikke sagt ifra til de jeg leier av...skjønner ikke hvorfor jeg må fortelle det, de ser det vel selv etterhvert...=)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Vil ikke si det er vanlig å si det til noen som helst jeg så lenge barnet er på planleggingsstadiet. Slikt kan jo ta tid, og det er vel ikke særlig kjekt når gud og hvermann spør om hvordan det går med babylaginga? ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Haha, godt poeng. Da skal jeg ikke si noe om planene våre. Vet ikke hvordan jeg fikk det for meg men tenkte kanskje det var vanlig å opplyse huseier om at enda en person har planer om å flytte inn ;-) HI
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Haha, tanken har streifet meg også - vi leier, og jeg går rundt og har lyst på nr 2. :-D Vi flyttet inn her med en hemmelig nr 1 i magen også vi, og det er ingen som har klaget.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 Nei det er helt unødvendig før du er gravid og ganske langt på vei. Men da ville jeg som huseier satt pris på å få høre det, og ikke finne ut av det selv.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Vi fikk nr 1 uten å si fra til utleier. Han har ingen plikt til å vite, han kan ikke gjøre noe med det uansett og dessuten har vi bare pratet med han 2 ganger på snart 4 år.... Men vi har 2 soverom - så leiligheten er stor nok til minst 3 personer...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 For en forbanna gjeng med fehoder og potensielle drapsmenn som dere er! At dere ikke skjemmes!!!!!! Selvsag skal utleier til en hver tid få vite både hvor mange og hvem som bor i leieforholdet. Hvis det oppstår en brann i huset hvor dere leier er det fast prosedyre at HUSEIER er den første som blir oppringt for å spørre om hvem som bor i huset, og hvordan romfordelinga er. Hvis en av dere idoter har oppgitt status som singel og det brenner, så kan dere i værste fall risikere at dere tar livet av både samboere/kjærester, og unger. Men det er kanskje ikke så farlige?? Siden dere har den innstillingen at utleier skal vite minst mulig?????
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 Hva behager ? Les innlegget en gang til. Selvsagt sier man fra når man får barn / er gravid. Her er det snakk om å si fra at man prøver å bli gravid.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Tarræi ei bolle da di sure innsnurpa kjipfitte..!!! Hærregud og hatten du er bra dum. Man trenger IKKE si fra til huseier.
Gjest Skrevet 9. mars 2011 #11 Skrevet 9. mars 2011 16:48 - har du hørt om folkeregisteret? Når baby er født får baby fødsels- og personnr og registreres som bosatt på samme adresse som foreldrene. Utleier har intet med leietakers sexliv å gjøre og kan ikke hindre leietaker i å oppta familiemedlemmer i husstanden, jf. Husleieloven § 7-1.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #12 Skrevet 9. mars 2011 Støtter siste taler her - det samme gjelder faktisk også hvis du vil ta bestemora di inn i leiligheten.
-mtp- Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 nei det er ikke vanelig! Har deres huseiger noe med deres privateliv å gjøre da?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #14 Skrevet 9. mars 2011 Sjekk hva som står i kontrakten. Dette kan nok være et litt vanskelig tema, vi leier ut leiligheten i kjelleren. Vi skrev i annonsen at vi ønsket å leie ut til enslige evnt. par uten barn. Leiligheten har kun ett soverom. Grunnen til at vi ikke vil ha barn der nede er flere men mest fordi vi har selv barn og jeg synes det er slitsomt å måtte be mine barn om å holde seg på vår del av tomten og å event. måtte be leieboers barn om å gå hjem etc. etc. etc. Ikke at de ikke skal få leke sammen men forrige leieboers barn var hos oss hele tiden! Jeg måtte også be mine barn om å respektere leieboers område. En ting å si fra til foreldrene men man får jo vondt i hjerte sitt av å måtte fortelle et barn at det ikke kan få besøke oss hele tiden. Står det ikke noe om det ville jeg nok ikke sagt noe om det. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #15 Skrevet 9. mars 2011 Hehe...det er det samme om du har skrevet det i kontrakten eller ikke, dette er ikke noe utleier kan regulere til ugunst for leietager. Det samme gjelder faktisk dyr, tro det eller ei! Du kan ikke hive ut noen om de får ett barn, selv om leiligheten har bare ett soverom.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #16 Skrevet 9. mars 2011 Nei vet at dette ikke er noe jeg kan regulere men det går jo an å oppføre som vanlige folk og respektere andres eiendom/hjem! Det er ikke snakk om å kaste folk på gaten heller men vi kan i verste fall si at vi skal bruke leieenheten selv og da må leieboer flytte ut. Vi har leiekontrakt laget og utformet av advokat. Er det ikke like greit å være ærlig da og spørre? Noen ganger blir jeg helt oppgitt av folks oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #17 Skrevet 9. mars 2011 Så du synest folk som leier bolig skal spørre utleier om de får lov å lage barn? Eller skal du hive ut noen dersom de blir gravide? Med mindre du faktisk bruker leiligheten selv etter å ha kastet de ut (lett å sjekke det vet du) gjør du noe ulovlig. Det er ikke folkeskikk å måtte spørre om man får lov å bo videre selv om man venter barn, det er derimot rett og slett DÅRLIG folkeskikk å forvente at folk skal innrette seg etter deg fordi du ikke ønsker at de skal ha barn. Du får la være å leie ut i det hele tatt er mitt råd.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2011 #18 Skrevet 10. mars 2011 Her er det ikke snakk om å kaste ut folk, men det er faktisk forskjell på å leie et eget hus event. leilighet i blokk og det å leie i samme hus som huseier. Huseier skal selv kunne bestemme hvor mange som skal bo i utleiedelen! Vi har som sagt en kanskje vanntett kontrakt - vi kan si vi skal bruke leiligheten selv, de må flytte og vi kan bestemme oss for å leie den ut igjen en liten stund senere! Dette er ikke ulovlig og man kan ikke få noen straff for dette! Sjekk fakta vennen min! Det er ikke snakk om at jeg ikke ønsker at de skal få barn men ønske om å ikke ha flere små barn under mitt tak. Jeg ville selvfølgelig ikke satt noen ut på bar bakke men krever at kontrakten blir fulgt. Jeg er på ingen måte en bitch som det høres ut som du har lyst å fremstille meg som;-) Så nei, jeg tar ikke imot ditt råd om å ikke leie ut!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #19 Skrevet 15. mars 2011 Vent med skrytet ditt, leietaker kan stevne deg og da må du forklare deg for en dommer, sammen med advokaten din. _Ingen_ kontrakter er vanntette. Så lenge du leier ut en bolig - selv om den er i ditt hus, så er det IKKE forskjell på å leie hus, leilighet i blokk eller leilighet i hus. Andre regler blir det først når du leier ut ROM i din egen bolig, men det er jo ikke det du gjør ... sikker på at den advokaten din har gjort en bra jobb allikevel?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #20 Skrevet 15. mars 2011 Jeg skryter ikke og ja advokaten har gjort en god jobb. Ja, leieboer kan stevne meg men vil ikke komme noen vei med det dessverre. Vi leier ikke ut leiligheten fordi vi må ha pengene heller men den har nå betalt vår ferie i ganske mange år nå. Så hvis ikke de følger våre regler så sier vi bare at vi skal bruke leiligheten selv og lar være å leie den ut for en stund. Har ikke sjekket hvor lenge jeg må la være å leie den ut før jeg kan ta noen inn igjen men det er nok veldig lenge. Ting kan jo plutselig forandre seg for huseier også ;-) Er du en luring kan jeg også være en luring....... Blir nesten litt frustrert her - føler at jeg blir fremstilt som en liten bitch - det er jeg langt i fra og har allltid hatt en kjempegod kontakt med leieboere, men ser jo at det finnes de av dere der ute som tydeligvis ønsker å lage trøbbel. Jeg skjønner ikke at dere vil - hvorfor skape et dårlig forhold til huseier? Det kan da virkelig ikke være hyggelig for noen? Men her ser dere grunnen til at jeg velger å ikke leie ut til noen grupper mennesker. Også lurer folk her inne på hvorfor det er vanskelig for de å finne et sted å leie?? Svaret ser dere oppover i sidene her.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #21 Skrevet 15. mars 2011 Du er ikke pliktig (og det er vel ikke vanlig) å informere om at du planlegger barn til utleier, og jeg kan ikke tenke meg at du er pliktig å informere om familieforøkelsen før den faktisk er like rundt hjørnet - men jeg ser på det som vanlig høflighet å informere utleier når det er nært forestående. Spesielt dersom du leier i samme boenhet som utleier (enebolig med utleiedel). Det er flere påstander i tråden her som er feil. Dersom du leier en hybelleilighet i en enebolig kan du faktisk bli sagt opp uten grunn. Utleier trenger ingen grunn til å si deg opp, og dermed kan det rett og slett være fordi utleier ikke liker deg (f.eks). Det er stor forskjell på å leie ut en selvstendig leilighet og å leie ut leilighet (med egen inngang) i egen bolig - altså i enebolig. Utleier har da et langt bedre vern enn om man leier ut en leilighet i en bygård eller om det er 2 utleieboligher i en enebolig. Det er mao veldig store forskjeller avhengig av hvordan utleieboenheten er. Jeg har personlig ikke noe imot at min leietaker får barn, men forventer å bli orientert om dette kanskje 1 mnd før termin - man må forvente at en baby høres mellom hybelen og resten av huset, men jeg forventer også å vite hvor mange personer som bor i boenheten - det er bla med planlegging ift behov for søppelkasser (en barnefamilie har naturlig mer søppel) varmtvann, og generelt oversikt over hvem som bor i boenheten osv. Mitt råd er å være åpen og ærlig med utleier. Min leieboer har veldig stor frihet så lenge husleien betales og h'n er ryddig og rolig - jeg vil da også akseptere mer. Dersom det blir for mye som bryter med den avtalen vi har inngått kan jeg si vedkommende opp uten å begrunne dette, og jeg risikerer ikke å bli saksøkt, anmeld osv som enkelte her inne mener, og jeg står fritt til å leie ut til noen andre etter utflytting. Hilsen utleier av hybelleilighet i enbolig
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #22 Skrevet 15. mars 2011 Nå ble jeg glad! Endelig et fornuftig menneske i sikte ;-) Ha en strålende kveld!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #23 Skrevet 15. mars 2011 Du fremstår som en bitch, ingen her som trenger å hjelpe deg
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #24 Skrevet 15. mars 2011 Enig med deg, vanlig høflighet mellom partene er å foretrekke. Men du har feil vedr hybelleilighet - hybler, men ikke hybelleiligheter (selv om den er i en enebolig), er unntatt fra oppsigelsesvernet du indirekte refererer til, dette gjelder også møblerte leiligheter. Detter for at leietaker av bolig skal ha stor grad av botrygghet, og at leietaker skal ha beskyttelse mot vilkårlig og urimelig behandling som luringen med advokaten legger opp til.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #25 Skrevet 20. mars 2011 Har i dag vært på foredrag vedrørende utleie i regi av Huseiernes landsforbund. For å unngå alt dette trøbbelet setter man opp en leiekontrakt som bare gjelder for ett år om gangen. Når denne går ut kan utleier velge å ikke forlenge og da MÅ vedkommende flytte - gravid eller ikke. Huseier skal ikke fungere som et sosialkontor heller - har du ikke noe nytt sted å flytte til faller du under sosialkontorets vinger men er heldigvis ikke noe problem for utleier lenger. Så til dere som leier ut - bruk tidsbestemte leiekontrakter så er problemet løst hvis man ikke vil ha denne leieboeren der mer og du kan leie den ut igjen til noen andre dagen etter hvis du vil :-) Ved flere sp. rundt dette kan man jo bare ringe til en jurist å høre. Hilsen "bitchen" som ikke har har noen problemer med leieboer fordi det heldigvis fremdeles finnes fornuftige og ærlige mennesker her i verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå