Gå til innhold

Dere som gir litt mat til baby rundt 5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer ikke og begynte derfor med litt grøt da tassen var 4 mnd. Han har også fått litt most banan i grøten, samt gulrotpurre av og til. HS sa i går på kontroll at det ikke er noe i veien for å innføre et måltid til. Prøvde for første gang i dag og gi han litt vann, og det var helt topp! MME skal jo fortsatt være hovedmåltidet har jeg forstått.

Er det nå greit å gi mer enn smaksprøver når man innfører nye grønnsaker? Han spiser jo ikke en hel porsjon ennå, men kanskje litt over en halv. Hvis jeg feks gir most potet før første gang, kan jeg gi mer enn smaksprøver? Man skal vel ikke fortsette med kun smaksprøver med alt nytt man introduserer for evig tid?:-)

Dere som har babiser rundt samme alder, eller som allerede har vært gjennom dette, hvordan gjorde dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis det er en helt ny matvare så gir jeg en liten smakeprøve først..

snuppa her er 5 måneder og vi har startet med måltid nummer 2 (som er grøt til lunsj - får fra før grøt til kvelds..). I tillegg gir jeg henne smaksprøver sånn rundt middagstid.. gjerne da litt fruktmos, eller frukt i et sånn nett hun kan bite på, eller litt most gulrot, potet osv..

Jeg kommer nok ikke til å fortsette å gi smaksprøver på enhver ny matvare i all evighet.. men foreløpig gjør jeg det, siden hun bare er 5 måneder!

Men mat elsker hun.. og blir kjempeglad og ivrig når hun ser grøtskåla :)

Skrevet

Dette har jeg også lurt på! Og skal innrømme at hun har fått mer enn 1 ts av nye ting, pæremos og blåbær f.eks. dette var en så stor hit at det nesten ikke gikk ann og stoppe etter 1 skje..

Grunnen til at de bare skal få litt, ettersom jeg har forstått er for å vite om de reagerer på det, og om de skulle få en reaksjon er det mye bedre om de bare har fått en ts enn et halvt glass..

Hadde vært artig med mange flere svar og hva dere andre gjør:)

Skrevet

Jeg har også gitt mer enn 1 ts, men en gang reagerte han faktisk på det, så jeg tror nok det er viktig å være litt forsiktig i starten. Tassen er litt over 5 mnd, og jeg har lyst til å begynne og introdusere litt mer forskjellig. Kokte en haug med poteter i stad som jeg moste og fryste. Sparte noen teskjeer som jeg gir senere. Syntes det er litt dumt å gi smaksprøver av disse glassene man får kjøpt da holdbarheten ofte er kort, og man ender med å kaste mye.

Tenker at jeg fremover gir grøt til lunsj, og grøt til middag blandet med feks gulerøtter. I tillegg gir jeg litt smaksprøver på andre ting. Og etterhvert dropper jeg kanskje grøt til middag, og heller gir forskjellige moste grønnsaker.

Interessant å høre hvordan dere andre gjør det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...