bitthen Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Skal innrømme at det blir en del "Drømmehagen" for tiden. Han strever med utviklingen. Han ligger en del på gulvet for å utvikle seg, men blir veldig frustrert, tårene triller og han er utrøstelig. Blir veldig slitsomt for mor også dette her. I tillegg sover han bare 2 lurer på 30 minutter hver. Han greier ikke krype ennå, men vil da så gjerne. Det ender gjerne med at han settes framfor TVen i vippestolen sin 2-3 ganger om dagen. Da sitter han der og ser en episode. Da ler og koser han seg. Han sitter også gjerne i vippestolen og ser på meg gjøre husarb. og slikt også. Flytter han rundt i huset og så ligger han noe på gulvteppet, feks i rommet jeg henger opp klær. Men jeg går liksom "tom" for idèer til aktivisering. Jeg leker jo mye med han, men han blir lei uansett. Får samtidig veldig dårlig samvittighet for at jeg parkerer han foran Tven, men..... Tar han skade av dette?
mamma.for.2♡ Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Jeg tror ikke barn tar skade av å se litt på tv i ny og ne... Her prøver jeg alikevel å ikke gjøre det, da jeg ikke vil gi henne den "uvanen" vi har fått med årene (pappaen og meg). Ser det litt på mine nevøer og nieser også... De er jo blitt tv-slaver hele gjengen... og de er alle under 10 år... De kjeder seg så fort hvis de får beskjed om å gjøre noe annet enn å se på tv boksen... Hvor blir det av alle barna i gaten som var ute og lekte og klatret i trærene slik vi gjorde da vi var små...?? Lekeplassene står jo ofte tomme når vi er ute og triller... Og det gjør fotballbanen i boretslaget også... Triste greier... Men jeg ser veldig godt hva du mener med at man går tom for ideer for aktivisering... Ihvertfall når man har fått bebiser som kun har korte lurer i løpet av dagen, slik du og jeg har fått Her går det veldig mye i det samme som gjentas fra morgen til kveld... Og når jeg ikke orker å leke mer, tar jeg henne med på tur i vognen... Da har hun masse nytt å se på, og kanskje også tar seg en liten lur i vognen. Og jeg får meg litt luft og trim i hverdagen Utviklingen hans vil komme før, eller seinere. Barn utvikles forskjellig, og det må de få lov til syns jeg! Slapp av og nyt gutten din. Og må det tv-titting til for at mor skal kunne lade seg litt opp igjen, så må det tv-titting til da
Cornelianelia Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Tror ikke en baby tar direkte skade av TV-titting. Men synes to til tre episoder av Drømmehagen i løpet av en dag høres mye ut. Ville ikke latt det bli mer enn én. La ungen være mye på gulvet alene eller sammen med deg. Snart lærer han å krabbe, og da synes han det er moro ål leke alene. Ta dere en tur ut med vogn, da sover han kanskje lengre og dere får frisk luft begge to.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Neida, de tar ikke skade av det. Finnes ihvertfall ingen godt nok dokumentert forskning sist jeg hørte ekspertene uttalte seg. MEN det er jo snakk om den gyldne middelvei selvsagt. Det er ikke bra for de små å sitte timesvis foran tv-skjermen. For det første kan de bli overstimulert, og dermed mer sliten og trett enn nødvendig. For det andre så er tv-titting en passiv aktivitet. man bruker ikke hjernen noe særlig. Derfor er det viktig å ikke bare bruke tv'n som barnevakt, men barna viser som regel tegn til at de blir lei etter en stund likevel. Jeg satt jenta vår foran tv'n da hun var bare noen uker gammel, det var det eneste som fikk henne til å bli rolig. Hun ble helt fasinert av lyset og blinkingen. Ellers skrek hun bare og ville ligge inntil puppen konstant. Så synes det var kjekt med litt tv-underholdning. Hun ble jo lei etter 10 min. Et barn på 9 mnd er jo mye større, og tåler litt mer. Snuppa vår var helt hekta på Playhouse disney i den alderen der, og forsåvidt nå også. Men hun lekte samtidig som hun av og til stoppet opp og så på tv'n. Nei, jeg tror det skal mye til før det blir skadelig på noen måte.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Neida, de tar ikke skade av det. Finnes ihvertfall ingen godt nok dokumentert forskning sist jeg hørte ekspertene uttalte seg. MEN det er jo snakk om den gyldne middelvei selvsagt. Det er ikke bra for de små å sitte timesvis foran tv-skjermen. For det første kan de bli overstimulert, og dermed mer sliten og trett enn nødvendig. For det andre så er tv-titting en passiv aktivitet. man bruker ikke hjernen noe særlig. Derfor er det viktig å ikke bare bruke tv'n som barnevakt, men barna viser som regel tegn til at de blir lei etter en stund likevel. Jeg satt jenta vår foran tv'n da hun var bare noen uker gammel, det var det eneste som fikk henne til å bli rolig. Hun ble helt fasinert av lyset og blinkingen. Ellers skrek hun bare og ville ligge inntil puppen konstant. Så synes det var kjekt med litt tv-underholdning. Hun ble jo lei etter 10 min. Et barn på 9 mnd er jo mye større, og tåler litt mer. Snuppa vår var helt hekta på Playhouse disney i den alderen der, og forsåvidt nå også. Men hun lekte samtidig som hun av og til stoppet opp og så på tv'n. Nei, jeg tror det skal mye til før det blir skadelig på noen måte.
bitthen Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2011 Problemet er at han må sitte i stolen, går nesten ikke an å legge han på gulvet for tiden. ( Det er helt forferdelig, han bare skriker. Huff, holder på å bli smågal akkurat nå... Det er litt slik - "samme det så lenge det blir stille" :S På dager med ok vær er vi alltid ute og triller en til to timer og det er nesten et must for meg. Meen, nå er det snøstorm ute og frister ikke nor særlig med trilling. De dagene vi ikke gjør noe spes, slik som i dag er de værste... I dag har jeg kjørt 3 episoder, litt vel mye, men jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre når det er slik. ( Heldigvis reiser vi til syden fredag )
Canari Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Ta han med på husarbeid. Mini min synes det er morsomt å ligge på et skinn (ruller ellers, men der ser han fasinert på og tar etter beina mine) på gulvet på vaskerommet og se på at jeg sorterer, legger sammen og vasker tøy, Så får vi fort 30-45 minutter med "underholdning". han ligger midt på senga når jeg skifter "rundt ham" etc.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Han tar vel neppe skade av det, men jeg ville nok ikke gjort det selv, med tanke på at TV-bilder er "sterk kost" for disse små, som fort kan bli overstimulert og sliten av de sterke inntrykkene (Drømmehagen er jo uskyldige greier, det er jo ikke det det går på, men likevel) Har du en bæresele eller no? Der putter jeg ofte lilleloppis hvis hun er svært gretten og utålmodig, så tusler vi rundt og ordner litt i huset, henger opp vask osv. Barne-CD kan også funke bra, la den lille høre på musikken mens man "danser" litt rundt og beveger seg til musikken. Eller liker han å kikke i bøker kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå