Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er mitt første barn og et stadig tilbakevendende spm er hvor mye klær trenger man til en sommerbaby? (titter altså inn fra 2. tri., da jeg har termin 19.juni). Og hvilke størrelser bør man gå for?

Dere som har barn fra før har vel kanskje noen synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Du trenger mindre enn du tror, og butikkene er åpne til minst kl 20.00 også etter fødselen ;) Jeg kommer til å sende familien på shopping hvis vi mangler noe de første ukene etter fødselen.

Neida... men jeg tror mange kjøper fryktelig mye. Jeg fikk jenta vår i juni -07, og da var det varmt i en uke, også ble det iiiiskaldt resten av sommeren. Hun gulpet som en helt, så det ble mye klesskift. Jeg hadde alt for mange kortermede bodyer, brukte det nesten ikke. De er så små, så det er fint med en tynn langermet istedet for kortermede bodyer.

Du trenger ca 4 bodyer pr dag, med tilhørende bukser. Bukser blir ikke like fort skitne som bodyer. Noen ganger ble hun gjennomvåt av ammingen, det rant over alt! To pysjer, men vi brukte gjerne ikke pysj før hun var vel en mnd, vanskelig å skille dag og natt i begynnelsen, så hun sov mye i body og bukse med føtter. En lun deilig dress til å bære til og fra bil, ligge i vogna i, eller til kalde dager er fint. Et par luer, sokker, et par gode tepper å pakke inn i, og et par sparkebukser holder.

Det kommer jo an på hvor ofte du har mulighet til å vaske og tørke klær. Vi bor i hus og har tørketrommel, så det tar bare 3 timer totalt å vaske opp skittent babytøy.

De gavene vi fikk var for det meste i str 62/68, så ville ventet med å kjøpe inn masse i disse størrelsene. Det er dessuten salg i juli ;)

Styr unna hettegensere og kjøp omslagsbodyer. De er så utrolig mye enklere å få på de bittesmå menneskene.

Ellers er det en kjempefin tråd her inne med råd fra andre som har født, skal se om jeg finner den og dytte den opp!

Skrevet

Glemte helt... nå har jeg tre fulle sett i str 50, og fire fulle sett i str 56. Alt av yttertøy har jeg kjøpt i str 56, siden det ikke gjør noe om det er litt stort. De vokser kjempefort den første tiden.

Skrevet

Heisann,

Siden det er en stund til du er høy gravid så har vel JM ikke gitt deg noe indikasjon hvor stor babyen din kan være. Uansett hvis jeg var deg så ville jeg kjøpt inn noe få 56 str og heller satse på 62/ 68 str. Og husk at dere kommer til å få masse klær fra kjente og kjære når lille banet endelig kommer til verden, så ikke invester altfor mye. Og det som mangles etter fødselen, kan det alltids kjøpes inn fortløpendes. Babyen vokser uansett fort ut av klærne, før du vet ordet av det så blir mange av plaggene ikke brukt en gang evt ikke blitt slitt ut :)

En ting til, høyden hos deg og din kjære kan også gi en indikasjon hvor stor/ høy babyen kan bli. Jeg er 1,65m høy mens min kjære rager 1,86 m, dermed tenkte jeg at lille banet kommer sikkert til å bli mye høyere enn meg ;) Da lille banet kom til verden i høst, veide han 3645 gr og 50 cm lang, 3 mnd gammel 7365gr 62,5 cm, 4 mnd etter har han lagt på seg til 8025 gr og strekt seg til 68 cm ( som normal brukes på ca 6 mnd gammel baby)!! Str. 68 og 72 brukte jeg på han allerede da han var bare litt over 2mnd gammel. For husk at bleie tar også plass =)

Du får lykke til med svangerskapet:)

Skrevet

hm ja kjøpt endel i str 50 jeg da....4bodyer, 3 pysjer, noen bukser, men de ser jo sååååååå små ut.... hm ja, ikke lett å vite hva man skal kjøpe gitt;) fin tråd håper flere deler erfaringer her, for godt med disse tipsene altså!

Skrevet

De FLESTE bruker jo str 50 i 2-4 uker minst(vi brukte det i 2 mnd) og faktisk virker det som de fleste gavene man får er i større størrelser(62 og oppover).

Her ville jeg droppa å kjøpe noe i str 62 og opp, for det kan man jo selv kjøpe etterhvert. Når babyen er litt større er det bare herlig å komme seg ut på kjøpesenterene, og da vet man merom hva slags klær man liker å bruke også!

Nå har jeg ekstremt mye str 50 klær siden vi brukte det så lenge men jeg ville iallefall hatt: 2-4 pysjer, 8 bodyer, 4 strømpiser, 4 bukser, 2 luer, 2 par sokker, 1-2 tynn dress til å ha i bil og slikt.

Ville nok kjøpt like mye i str 56 og, kanskje litt mer:)

Babyklærne er jo så billige, spes på h&m, så det gjør jo ingenting om du kjøper litt for mye. Frista IKKE for meg å dra å handle de første 2 ukene nei!!!! Anbefaler virkelig de bodyene man kjøper på H&M hvor det er knapper på siden, aller best til babyer, og jeg likte langermede bodyer best, selv om hun ble født 2 august i hetedagene.

Tror det koster kanskje 149,- for 2pk slike bodyer på h&m og litt mindre for 2pk med strømpiser, så er jo ikke dyrt:)

Husk å kjøp litt nøytralt også da, for greit å kunne bruke det til nestemann om dere skal ha fler:)

Håper du fikk noen tips!

Skrevet

Jeg hadde tre-fire av joha sine ullbodyer(de i ren merinoull) til første. De var de eneste som var små nok helt i begynnelsen (jenta vår var en liten str 50) Men hun brukte dem leenge fordi se var så elastiske. Holder formen godt når de vaskes også, så de skal brukes til neste også :) De er ganske tynne, så de kan brukes om sommeren blir varm også. Anbefales :)

Skrevet

Takk for gode tips! Tror jeg går for mest tøy i str. 56, regner med at det som kommer av gaver er i str.62/68..det er vertfall det jeg selv bruker å kjøpe i gave til andre :-)

Noen få plagg i str 50 har jeg også...blir vel heller for mye enn for lite klær ja ;-)

men bør man ha en litt tykkere hel dress også til sommerbarn? Bor på vestlandet så somrene her kan være både kalde og regnfulle..

Kom gjerne med innspill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...