BareMeg73 Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Jeg titter innom fra barnimagen. Jeg har termin i juni og en mnd etter reiser vi to uker til Kypros. Babyen vil da være 1 mnd. Synes dere dette er veldig tidlig? Har ei venninne som er helsesøster og hun mener at det går bra for babyen, må jo selvfølgelig ta forhåndsregler som f.eks å alltid ha babyen i skyggen. Hva tenker dere?
Absolutt mamma Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Personlig ville jeg ikke gjort det, men nå ville heller ikke jeg reist før de er gamle nok til å huske det selv. Så jeg er litt treg på det punktet.
Alt-er-mulig Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Hei Først og fremst, gratulerer med baby i vente! Det beste er å følge magefølelsen DERES når det gjelder å reise. Vi dro til Frankrike pga bryllup da vår var 2,5 mnd - nesten 3 og det gikk helt strålende! (han ble til og med litt dårlig, men det ordnet seg) Så lenge du får ordnet pass og vaksine er det faktisk ikke noe å bekymre seg for. Når det er sagt hadde jeg faktisk ikke vært i stand til å reise selv når han var 4 uker og jeg er ekstrem løsningsorientert og lite bekymret.Jeg hadde ingen problemer med og etter fødsel, men det var rett og slett mye som skjedde, mye å finne ut av og prøve forstå. Har du barn fra før av er du sikkert allerede rutinert og derfor veldig reiseklar, he he. Vi har hatt han med oss overalt og det er ikke noe problem! Det eneste jeg hadde tenkt på hvis jeg var deg var varmen. Ja vi kan legge de i skyggen, men husk Kypros på sommerstid er SÆRDELES varmt! Du får i så fall amme i vei hele tiden:-) LYKKE TIL!
Alt-er-mulig Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 P.s vår er også junibarn så de er helt likt bare et år mellom:-)
Tulipan2010 Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 Jeg ville aldri gjort det! Man aner ikke hvordan babyen er når den er så liten- alt er jo veldig nytt og uforutsigbart! I tillegg vet du jo ikke om deres lille vil slite med mageproblemer, og/eller om du får til ammingen. Jeg har inntrykk av at de aller fleste sliter litt i starten. Jeg har to venninner, begge over 30 år, som sliter med at den lille har mye magevondt. Babyene er nå rundt 6 uker, og fortsatt er det ikke aktuelt med kafébesøk eller så mye besøk i det hele tatt. De er jo utslitte. Men som en skriver her, dette er noe du må føle på, ikke noe rett og galt her. Men personlig forstår jeg ikke at du tør eller ønsker å gjøre det så tidlig.
BareMeg73 Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2011 Takk :-) Vi bestilte turen før jeg ble gravid. Det blir 8ende året til samme plass og hotell. Storebror på 9 er lommekjent på stedet :-) Også skal vi gifte oss mens vi er der :-) Pass får vi nok ordnet, men ikke vaskine vel? Den første er jo ikke så tidlig?
mamman til to gutter Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Husk at du burde være forsiktig med å bade de første 6ukene etter fødsel og hvis du ikke er ferdig med renselsen, så kan du ikke bruke tampong heller. Jeg hadde ikke reist til syden kun for ferie 1mnd etter fødsel, men det blir jo noe annet når dere skal gifte dere der. Men uansett, har du tenkt tanken på at babyen kan komme 2uker på overtid også? Da er den bare 2uker når dere reiser... Jeg hadde utsatt reisen minst en mnd, evt ett år hvis det er viktig for dere å gifte dere på det stedet i juli.
Lille persille* Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 Jeg signerer det Tulipan2010 skriver. Personlig kunne jeg aldrig ha reist med min lille etter bare 4 uker. Det tar tid å etablere amming, man er sliten selv pga lite søvn og den påkjenningen det faktisk er å bli mamma. Kjente at jeg var helt utslitt etter å ha prøvd å dra på handletur på obs da jenta var 5 uker! (Endte med at jeg satt på stellerommet å ammet mens mannen min handlet, hehe). Og en annen ting som det også er skrevet over her, juli/august er jo varmeste tiden å reise på! Det bør man iallfall unngå når man reiser med baby! Bli hjemme og kos dere med babyen og reis heller når h*n har blitt litt større. Det er iallfall min personlige mening.
Sept10 & Mai2012 :) Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Jeg tror nok at jeg ikke hadde reist så tidlig. Er det ikke mulig å skyve ferien en måned ut? Og som ene ovenfor kommenterer så hva hvis babyen kommer to uker over termin? I tilfelle du bestemmer deg for å reise så bør du sjekke at reiseforsikringen dekker så små babyer og at det er greit for flyselskapet/reiseoperatøren. God tur hvis du velger å reise samt lykke til videre i svangerskapet
BareMeg73 Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 9. mars 2011 Jeg blir igangsatt om ikke fødselen har startet til termin. Dette pga at jeg fikk en stor baby og komplikasjoner sist.
enits40 Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 Jeg hadde ikke vært i nærheten av å orke det så tidlig! Har imidlertid bestilt reise til samme sted når baby er ca. 6 mnd. :-)
kinaputten Skrevet 9. mars 2011 #14 Skrevet 9. mars 2011 Jeg hadde heller ikke klart det. Mini sov ikke i det hele tatt om dagen, slet med luft om ettermiddagene, skrek og skrek, jeg var sliiiiiten og tanken på å dra lengre enn til postkassa skremte meg Sa nei til alle overnattings invitasjoner, selv om de bare feks var en liten time unna. Forestill deg at du får en skrike baby. Min hylte og hyler fremdeles en del overalt Vil du da kose deg i 40 grader? Jeg bor selv i et varmt land og om sommern her har vi lange perioder med 40 grader, gruer meg til sommern jeg med en liten en. Kjøre bil med han blir et mareritt kan jeg tenke meg :/ Men det er jo selvfølgelig ditt valg
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. mars 2011 #15 Skrevet 9. mars 2011 Jeg ville ikke tatt med baby, verken 1 mnd eller 1 år gammel, frivillig ned til 30-40 grader stekende sol gitt :/ Selv hadde jeg en veldig fin barselstid, med rolig baby og ingen ammeproblemer, men det var amming-amming-amming hele døgnet rundt omtrent, lite søvn og stor omstilling å ha liten baby i hus igjen, så jeg ville personlig sett på en sydentur såpass tidlig etter fødsel som mest pes og lite kos skal jeg være ærlig..
mammaløve Skrevet 10. mars 2011 #16 Skrevet 10. mars 2011 Jeg liker ikke å belære folk om hva de må og ikke må gjøre, men jeg må si meg enig i de kommentarene over her. Jeg kunne kanskje vurdert en helgetur på hytta når småen var en måned, men langtur til syden hadde jeg aldri maktet. Og jeg var sprek og fin etter fødselen. Gikk til og med turer i fjellet med vogna et par uker etter. Men det var jo et kontant ammestyr, masse nattevåk, masse besøk og telefoner den første tiden. Storesøster på 7 som fikk sine reaksjoner på det nye familiemedlemmet, følelser i villt utslipp, det evige "har man for mye eller for lite klær på, hjelp sola kommer, gjør jeg noe feil nå"-tankene. Også vet man ikke hvilket barn man får...kolikk på Kypros kan fort gi både ferien og bryllupet fra h**. Jeg tok forresten en tur på hytta da småen var 7-8 uker, og da var jeg sannelig sliten etterpå gitt! En ting er å sulle rundt hjemme med pysj og blå ringer under øynene og sove i egen seng, en helt annen ting er å gjerne dele rom og liten plass med flere som man skal ta hensyn til (blir stressa om småen griner etc) og det at man må foholde seg til andre hele dagen, og ikke minst gjøre noe hele dagen (ikke bare ligge som et slakt om man kjenner behovet for det) Det gjorde meg mye mer sliten enn jeg hadde forestilt meg på forhånd!
BareMeg73 Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #17 Skrevet 10. mars 2011 Men tenk om det går bra da, tenk om ungen er rolig og det blir en koselig og fin tur. Tenker at det blir jo født unger på Kypros også. Det blir da meg, samboeren, sønnen vår på 9 og babyen som er i en leilighet. Har vært veldig sikker men nå blir jeg liksom litt usikker kjenner jeg når ingen har noe positivt å si om turen.... Hmmm....
Et lite nurk Skrevet 10. mars 2011 #18 Skrevet 10. mars 2011 Beklager, men jeg hadde aldri dratt jeg heller og jeg hadde verdens fineste fødsel og greieste unge! Snuppa var 4 uker i jula og jeg synes det var stressende nok! Hormoner, søvn, amming og en ny baby som du skal bli kjent med - og gi ro og trygghet går ikke helt overens med sydentur! - ikke så tidlig! - Og vi er glade i å reise! Vår første sydentur tar vi når frøkna er 5 mnd.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. mars 2011 #19 Skrevet 10. mars 2011 Ja, det kan jo hende at det blir en veldig fin tur, og at det vil gå helt problemfritt det hele- det er helt umulig å vite noe om på forhånd såklart! Men jeg ville ihvertfall tenkt på følgende; hvis ammingen ikke funker, og du må gi flaske, eller det viser seg at du har for lite melk på kvelden etterhvert, slik at du blir nødt til å supplere med en kveldsflaske morsmelk eller MME, så bør du forsikre deg om at det er kokemuligheter på hotellet før dere drar, slik at du får kokt flasker og utstyr mens dere er der. Og om du skal ha med flasker osv hjemmefra, eller sjekke ut om slikt finnes i butikkene der nede. De fleste babyer vil jo gjerne være litt urolige pga luft/ magevondt på kveldene de første ukene, og gjerne ikke ta kvelden før nærmere tolv- ett tida på natta (eller senere også for den saks skyld..), så hvis man bor trangt i en liten leilighet kan det være verdt å være litt forberedt på slikt nattevåk, kanskje spesielt med tanke på storebror hvis han skal sove i samme rom som baby. Er det flere rom, er det veldig lytt osv.. (og en litt personlig mening på slutten her; jeg hadde ikke orket tanken på å måtte sprade rundt omkring lettkledd med bikini osv så fort etter fødsel, med tanke på den ekle renselsen (som jeg hadde i 6-7 uker begge gangene), de sprengfulle melkejura som bare lekker og lekker i ett sett, og den "deeeilige" store post-gravidmagen som henger som en slapp deigpløs de første ukene... ). Og det er vel heller ikke anbefalt å bade før renselsen er over? Beklager at jeg er så negativ her, men det er vel bedre å være ærlig enn å rosemale? =)
BareMeg73 Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #20 Skrevet 10. mars 2011 Vi har stor leilighet med eget soverom til storebror. Jeg har tenkt på det at vi må ha med flasker og MME for sikkerhetskyld. Og kanskje sånn til å sterilisere flasker i. Jeg har også tenkt på det at jeg kanskje ikke får badet hverken i basseng eller sjø for jeg kanskje blør enda.... Urk. Jeg har også tenkt på det at jeg mest sannsynlig ser ut som en dissete flodhest. Mest sannsynlig føler jeg meg som en sånn også.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. mars 2011 #21 Skrevet 10. mars 2011 huff ja, men heldigvis finnes det mange store, luftige tunikaer og sommerkjoler da, som kan skjule både det ene og andre hehe
BareMeg73 Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #22 Skrevet 10. mars 2011 Jeg vil jo komme til å se ut som en flodhest i store klær. Og alle vet jo hva som gjemmer seg under klærne når man er Diger med stor D. Men, det går nok bra:-)
nath87 Skrevet 10. mars 2011 #23 Skrevet 10. mars 2011 Jeg må si meg enig me de andre, hadde heller aldri reist så tidligt.. ville nytt tiden hjemme med den lille.. Men ser du har en sønn fra før, så du er litt erfaren me de små.. som førstegangsmamma trur jeg ikke jeg hadde hatt en god tur iallefall, mer stress enn avslapning... Men det er opp til deg, supert om du klarer det:-) Tror bare at jeg hadde slitt, med tanke på kropp, renselse osv...:-) Men er du motivert til tur og positiv til at det skal gå bra, går det nok bra:-)
høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 10. mars 2011 #25 Skrevet 10. mars 2011 Jeg får prøve å muntre deg litt opp jeg da:) Mange som svarer at de ikke hadde reist, men jeg tror du klarer og orker det du bestemmer deg for! Jeg valgte å fortsette studiene mine selv om vesla ble født 5.november, og tok eksamen 1.desember og 8.desember! Alt går:) Litt slitsomt, men for meg var det absolutt verdt det:) Tar dere forhåndsregler i forhold til varmen og MME, så går det helt sikkert fint! Mannen din er sikkert innstilt på å hjelpe til sånn at det går best mulig, og dere kan jo kose dere mest inni leiligheten (som sikkert har AirCondition) og trille en tur når det ikke er så varmt! Lykke til resten av svangerskapet, fokuser på alt det positive og GOD TUR!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå