Gå til innhold

Hva er barselgrøt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det det jeg tror så kaller jeg det for barselvisitt og grautgave. Altså å komme på besøk for å se den nye babyen for første gang, med gave til den. Ordene stammer fra for lenge siden, vet ikke om folk da hadde med seg mat til nybakt mor??

Der jeg er fra, er barselgrøt en spesiell grøt som besøket har med når de kommer på besøk. Jeg fikk det av min venninne når jeg fikk nr 1, veldig godt altså :) Hun stekte vafler og lagde fløyelsgrøt, som altså skulle spises som tilbehør til vaflene. Andre kaller det første besøket for "sengamat", fordi man har med seg selv det man vil spise der.

Rent personlig syns jeg ingen burde troppe opp på besøk den første måneden og forvente å bli oppvartet med noe å spise. Forresten ikke uten heller, fordi den nybakte vil føle at hun burde varte opp med noe selv om gjestene sier de ikke forventer noe... Den nybakte mamma bør få lov til å vise fram babyen, og slippe å bidra med noe. Er jeg streng nå? Jeg tar ihvertfall alltid med noe å spise når jeg drar på barselbesøk, og insisterer på å lage kaffen selv ;)

Annonse

Da jeg ble født, kom det besøk med "barselgrøt" til familien. I dette tilfellet var det rømmegrøt. Fin gammel tradisjon som nesten har dødd ut.

På den annen side, for meg ville det vrt utenkelig å troppe opp på barselbesøk uten å ha med noe å bite i til de nybakte foreldrene. Var så greit da mini ble født, nesten alle som kom på besøk hadde med noe til kaffen eller middag, veldig koselig og lite stressende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...