Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er student og har ikke jobbet nok til å oppnå retten til foreldrepenger. Faren vil ta ut foreldrekvote, men ifølge nav sine sider har han ikke rett på dette når jeg som mor ikke har rett på foreldrepenger, med mindre vi sier fra oss engangsstønaden eller jeg fortsetter som fulltidsstudent. Fulltidsstudie er ikke et alternativ for meg.

Vi ønsker at jeg skal være hjemme de 6 første månedene, også vil far ta ut sin fedrekvote de neste 6 månedene, hvor jeg da går ut i jobb. Forstår jeg det da rett at eneste måte å få dette slik at far får rett på foreldrepenger, er at jeg sier fra meg retten til engangsstønaden?

Blir passer frustrert av å snakke med nav, de kan jo ikke svare direkte eller forklarende på noen ting, enda spørsmålet i seg selv er ganske rett fram.

Fortsetter under...

Stemmer at pappaen ikke har rett på fedrekvoten så lenge du ikke har rett på foreldrepenger, MEN pappaen kan ta ut foreldrepenger på egen opptjening.. Da kan du ta ut engangsstønad og ha permisjon, MEN den tiden du er hjemme "spiser opp" av den permisjonen han kan få... Forutsetningen for at han skal kunne ta ut permisjon er at du går ut i heltidsstudier eller jobber i minst 75% stilling..

Les mer om dette i folketrygdloven paragraf 14-14

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147858.cms

"Når mor ikke har opptjent rett til fødselspenger kan faren ta ut foreldrepenger i opptil 185 eller 235 dager (37 eller 47 uker). "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...