Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle jenter :)

Jeg var på kontroll på sykehuset i går og fikk da vite at baby i magen var i overkant av 20 % større enn gjennomsnittet. Ble satt opp på ny kontroll om 2 uker for å ta nye mål da den lille vokser litt vel fort.. Er det noen som har peiling på hva som evt skjer om baby fortsetter i dette tempoet? Blir jeg satt i gang før tiden for at hun ikke skal bli for stor?, blir det ks?, eller tar de kanskje bare mål av bekkenet mitt for å sjekke om det går greit å føde vaginalt? Jeg kjenner at jeg ikke har så lyst til å føde vaginalt om dette blir en sværing :P Jeg er førstegangs så jeg aner virkelig ikke hva jeg går til . Jeg er i uke svangerskaps uke 36 så det nærmer seg termin :) Hurra for det !

Håper noen svarer meg :)

Klem til dere :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke sikkert dem gjør noe..vet ikke med førstegangs men ei veninne av meg fikk babyen estimert til 5 kg ved termin og de gjorde ingenting...men han kom 11 dager over og veide 4400 g, så er ikke sikkert babyen er så stor som de tror..

Skrevet

Jeg har hørt om mange historier hvor vekstkontrollen ikke var veldig nøyaktig, som bomma med opptil 1 kilo (barnet var bare 3500, ikke 4500 som estimert). Uansett, de fleste klarer å føde barn over 4 kilo helt fint, så tror ikke de gjør så mye nei.

Skrevet

Det er stor feilmargin på disse målingene og 20% større tilsvarer vel en baby rundt 4,5 kg. Babyen min ligger også 20% over.

Det samme gjorde storebror, men det var tidligere i svangerskapet og ut kom en tynn liten gutt på 3180g, så det er derfor jeg går til vekstkontroller dette svangerskapet, for å se at jeg ikke får morkakesvikt på slutten.

Jeg har ikke inntrykk av at de har tenkt å gjøre noe spesielt selv om babyen er stor. Mulig de måler bekkenet ditt dersom det er grunn til å tro at det er trangt eller dersom babyen ser ut til å bli ennå større, siden du er førstegangs. De vil vel også helst unngå at man går lenge på overtid. Men dette varierer nok fra sykehus til sykehus.

Lykke til med resten av svangerskapet og fødsel!

Skrevet

Hei! :)

Jeg fikk vite med min førstefødte at hun var 30% større enn gjennomsnittet,(ca 4500kg sa de da at hun koms til å bli) dette var uka før fødselen og hun kom akkurat til termin, nesten 5kg, 54cm lang og hodeomkrets på 37. Såg ikke overvektig ut, bare veldig kompakt :)

Fødselen gikk kjempefint, ingen rifter eller komplikasjoner.

Tror egentlig det kan være like vanskelig å føde en plugg på 3kg som en på 4-5kg.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor dere er henvist til vekstestimering ?

Er gravid med min tredje, og har født to barn tidligere på litt over 4 kg - hode 37 - 49 cm og 4 1/2 kg - hode 36 - 53 cm. Første var 2 uker på overtid og andre var kun 2 dg på overtid. Er litt urolig for at jeg skal få et enda større barn denne gangen. Har snakket med fastlegen om at når det skal bestilles tid for overtidskontroll kan jeg kanskje få den kontrollen etter ca en uke på overtid.

Men når jeg ser at andre er inne til kontroll en god stund før uke 40, blir jeg litt undrende til om det kanskje er litt lenge å vente.

Må si at begge fødslene har gått bra. Litt rifter, men ikke mer enn "normalt". Første fødsel ble igangsatt, så starten var jo litt spesiell.

Skrevet

4500kg var da fryktelig mye. Hehehe... :-)

Uansett skal ikke HI være redd for at babyen er 20% større enn gjennomsnittet. Min skulle være 26% mindre enn gjennomsnittet, og han ble født 36+6 og var 2766gr, og 48cm lang. Med andre ord hadde han vært helt normal om han hadde kommet til termin :-)

Skrevet

Vi var forresten på 3D ultralyd (privatklinikk), og det var der de sa han skulle være mindre enn gjennomsnittet.

Skrevet

Hei igjen :)

Tusen takk for svarene :)

Det blir spennende å se på neste kontroll,om hun fortsetter å vokse i turbo-fart eller/og hva evt fødsels-legen sier .

Jeg skulle i utgangspunktet ikke på vekstkontroll, men var på fødepol på sjekk pga lite liv i magen og da tok de ul for å sjekke at alt var fint der inne

(Noe det var ) Og etter mye målinger så fikk han opp at baby var stor.

Igjen tusen takk for svarene :) Jeg teller dager til termin nå :)

Lykke til alle sammen ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...