Gå til innhold

Hvorfor tror dere at folk ikke gir setet sitt til gravide osv på trikk, buss, osv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12:16 - Uansett så vil jeg si at det er du som har et problem som ikke forstår at det noen ganger er vanskelig å be om et sete. Og det er ikke det jeg klager over. Jeg klager over de som helt åpenbart ser at det står en høygravid kvinne, en person med krykker rett foran dem og bare ignorerer det. Og jeg fatter ikke hvorfor du skal angripe den som trenger et sete og ikke de som ikke gir setet bort!

En høygravid kvinne har vel mer rett til å sitte enn en frisk og sprek 16-åring for eksempel. Jeg synes det er merkelig at folk ikke tenker over hvor mye hyggeligere verden er når man tar hensyn til hverandres behov :)

Enig med deg, kaklehøna. Tenk om alle kunne ta litt hensyn og ikke være så j*vla egoistiske! Det er ingen som har problemer med å forstå at de fleste er slitne etter å ha vært på jobb hele dagen og vil sitte men det går an å tenke på at andre kanskje har flere utfordringer med det fysiske. Det er selvsagt ikke noen andres "problem" at jeg er gravid, men da er det jammen meg ikke mitt problem om du har brukket foten og må stå på bussen. Tenk om alle tenkte sånn. Er det rart det er krig i verden, sier bare jeg.

Jeg må være dagens fæleste. Jeg mener faktisk at man kan spørre jeg. Folk klager over at "ingen hjalp meg.." - spurte du kanskje? Selvfølgelig er det godt når folk tilbyr seg å hjelpe, men kan man forvente at fremmede skal hjelpe? Alle gamle damer vil ikke ha setet ditt, og alle gravide trenger ikke setet ditt. Dersom du greier å gå rundt på høye stiletthæler høygravid, så greier du vel å stå på dem også? ;)

Jeg er den første til å ile til dersom noen gir uttrykk for å trenge en hjelpende hånd, men jeg synes det er en uting at folk forventer at jeg skal hjelpe dem uten at de har gitt uttrykk for det. Hvor mange her inne er tankelesere?

Jeg er enig i at HVIS man selv ikke har noen lidelser, skal man tilby plassen sin til de som kan se ut å trenge dem mer en deg, ihvertfall være høflig nok til å tilby dem den. Men satan så mye uhøflighet det er den andre veien også, hvor mange er ikke de gangene jeg fått stygge blikk og overhøvlinger på fullsatte busser eller andre steder hvor ventetidene kan bli lange og sittplassene små. bare fordi enkelte ANTAR at hvis man ser frisk ut så er man det. VEL NEI jeg er ikke frisk eller istand til å stå lange stunder av gangen, men det synes ikke på meg, og jeg fortjener ikke kjeft eller stygge blikk bare fordi noen mener de fortjener plassen mer en meg. Hva er det med dem som trur de har rett å kjefte på andre eller gi dem stygge blikk uten å engang være i nærheten av å vite hva som gjemmer seg bak den personens inre??

Annonse

Etter en lang arbeidsdag trenger jeg setet selv, og betaler mange tusen i året for månedskort. Gravide trenger det ikke nødvendigvis så mye mer enn meg. Noe annet om det kommer en på krykker. Gamle folk reiser jeg meg heller ikke for. De får se til å reise utenom rushtida.

Hvilke seter i bussen er beregnet for gravide ??

Jeg tar buss hver dag men har ikke lagt merke til gravidsetene så mange av dere nevner. Håper jeg ikke har satt meg på "gravidplassen" da.. :s

Det har jeg også lagt merke til at det er få som reiser seg, og det irriterer meg grønn at mennesker kan være så egoistiske.

Husker en gang det kom en gammel mann inn på bussen, jeg reiste meg å sa han kunne sitte, han takket og begynte å rigge seg til for å sette seg ned. Plutselig smetter det en voksen mann seg forbi han og SETTER seg ned på sete!! Han brukte så lang tid på å sette seg, sa han. Jeg ble så forbannet at jeg begynte å kjefte, men det hjalp ikke. Til slutt tok gravid hormonene over og jeg dro han ut av sete og hjalp den eldre mannen til å sette seg.

Snakk om en snurt mann altså.

En annen gang kom det en eldre dame på bussen, hun så ut til å være nærmere 100. Jeg sto allerede så hadde ikke sete å gi bort. Men ingen hadde vett til å reise seg, og den stakkars damen klarte så vidt å klamre seg fast. Til slutt gikk det en kar av og jeg så at hun damen peilet seg inn på sete, så ser jeg i øyenkroken en ungdom som kommer i fart for å sette seg ned. Da hoppet jeg fram og holdt fast i sete og sa HØYT. Jeg tror det er best at den eldre damen kan få sitte og ikke du som har to friske ben å stå på.

Hun gråt av takknemlighet stakkars.

Her i Oslo er det gjerne 1-2 seter helt foran eller midt i bussen hvor det er et merke på ruta som viser at det er for "trengende" (ikke bare gravide selvsagt). Det er ikke noe galt i å sette seg der, men gravide/uføre har førsterett på plassen slik at sjåføren kan be deg reise deg for noen som trenger plassen mer :)

Annonse

På bussen jeg tar, er det fire seter som er forbeholdt de som trenger å sitte, merket med en mann med stokk. Setene er på laveste nivå i bussen, sånn at det ikke er noe trinn eller terskel å komme opp på. De eldre som jeg ser ofte på bussen, tar ikke fem øre for å be folk flytte seg:) De sier bare; disse setene er for eldre.

Nei, det blir ikke tatt for gitt, mange her har påpekt at folk kan ha plager og smerter som ikke er synlige. Det må nok bli opp til hver enkelt å ikke sette seg på plasser for eldre/uføre/gravide hvis det ellers er fullt og du ikke trenger plassen selv, eller faktisk reise seg hvis man sitter der og det kommer en eldre person på. Er det ikke det hele debatten her handler om?

Men kjære Cat, da sier du bare til de stygge blikkene og de merkbare irritasjonene at det er ikke alt som synes utenpå. Og nei, de har ikke rett eller krav på din sykehistorie, så nå kan de se en annen vei,takk.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...