Gå til innhold

Hvorfor tror dere at folk ikke gir setet sitt til gravide osv på trikk, buss, osv?

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne reiste med toget fra Oslo til Larvik en gang hun var 8 mnd på vei og jeg hadde gips på et bein og krykker. Toget var helt fullt pga idrettsarrangement, så vi greide bare å kapre ett sete. Dette byttet vi på de 2,5 timene turen tok - ingen tilbød oss å sitte. Må ha sett litt komisk ut da vi bytta plass, ned med krykkene og opp med DEN magen :)

Folk er rett og slett late og dårlig oppdratt.

En annen gang reiste jeg en med trikken i Oslo, også da med krykker. En gammel dame, sikkert over 80, reiste seg for meg mens hun kjefta på alle de unge som satt der og måpte. Det var også komisk! Jeg lot den gamle dama sitte, jeg skulle bare en kort strekning.

Fortsetter under...

11:16 - Hvorfor skal du IKKE reise deg for andre? Hvorfor skal man absolutt være så blottet for empati og være så egoistisk at man ikke kan ofre et skarve bussete for noen som trenger å sitte? Tenk deg om.

Men når du har bekkenløsning med gangvansker og vondt og det å kjøre bil er enda vondere? Jeg hadde ikke hatt råd til å ta taxi til og fra jobb hver dag. Ikke er det riktig å bli sykemeldt fordi reiseveien er slitsom heller. Jeg er glad jeg tok buss som gravid og det der er egne seter beregnet på gravide og andre trengende :)

Tja, jeg reiser meg for synlig gravide og gamle i min umiddelbare nærhet, men ikke nødvendigvis ellers. Hvis jeg sitter lenger unna slik at det ikke er naturlig at jeg tilbyr plassen min, ser jeg at det er heller de som sitter i umiddelbar nærhet sin oppgave til å gjøre det. Gidder ikke rope gjennom t-banen eller bussen for å oppnå oppmerksomheten til den gamle eller gravide. Mange gravide viser tydelig at de vil stå også, kanskje de bare skal en kort tur. De står og leser, tekster på mobilen eller ser andre veien, da gidder jeg ikke. De får vise litt interesse for plassen i det minste. Ikke alltid like lett å se om noen er gravide heller -mange som er tjukke. Er sliten selv mange ganger etter jobb også, og står ofte nok i rushen selv, så jeg tilbyr meg ikke 100% av gangene nei. Sånn er det bare. Har stått 2 ganger gravid på t-banen selv og innrettet meg deretter. Tok tidligere baner, litt utenom rushen.

Annonse

Selvfølgelig, har man spesielle vondter så er det jo greit;) Men syns ikke selv sånt er et krav. Hvis man har så vondt med bekkenløsning, så er det jo faktisk bare å spørre noen høflig om en kan sitte:)

Mange har ikke vært gravid så kan ikke relatere seg til det, jeg ser ikke folk "poppe" opp for overvektige mennesker heller. Tror sånt er litt basert på hva folk forbinder med graviditet. Kommer en gravid inn pustene og pesende og må holde seg i ting for å ikke tippe, er det jo normalt å tilby et sete.

Men har selv sittet gravid på toget mellom drammen og oslo og inn formelig spretter det inn ei dame med en liten kul på magen(noe jeg kunne se og ikke alle andre) Og ventet seg særbehandling og folk ble helt forvirret når hun spurte å få et sete fordi hun var gravid- Nemlig ingen andre som kunne se det sånn med en gang. Mange er redd for å ta feil og tilby en ung kvinne som bare har litt ekstra på magen ;) he he

Veit jeg selv har vært usikker maaange ganger!;)) he he

Reiser meg for gravide og veldig, veldig gamle.. Har fått så mye kjeft av å reise meg for folk, at jeg tør nesten ikke. :P

Så tror det er noen som er redd for å reise seg, noen som driter i andre, noen som har en skjult sykdom som gjør de svimle, eller gir de smerter eller noe!

Jeg var foresten 2 mnd på vei en gang, ekstremt svimmel og kvalm, måtte stå på bussen og så i en lang kø, og det endte med at jeg svimte av.. Flaut..

Huff ja, ikke moro å ta feil :)

Jeg hadde plager som gravid men ikke nok til å skulle sykemeldes fra min bedagelige kontorjobb, men sjåførene på bussene kjente meg igjen og husjet vekk folk fra "gravidplassen" :) Så da slapp jeg å selv måtte be folk gi meg plassen sin, he he.

Herregud, har det falt deg inn at det er dyrt å ta taxi, det kan være lange strekninger det er snakk om også! Og skal de gjøre det hver dag kommer de til å ruinere seg! Men det driter vel du i, sykt egoistiske dame!!!!!!!

... jeg tror det er fordi folk rett og slett ikke bryr seg om ukjente mennesker. Ingen reiser seg for noen, ingen slipper fram biler som står i en sidegate og venter på å komme inn i hovedgata midt i rushen, alle står på retten sin.. Jeg merker det provoserer veldig at man ikke kan løfte på hodet og se seg rundt innimellom. Virker som "alle" er mer opptatt av seg selv, dessverre :(

Jeg er frisk og rask og tar aldri kollektiv. Men på søndag skulle jeg til kollen som alle andre og gudskjelov hadde venninnen min som gikk på et par stasjoner før kjempet med nebb og klør for å holde av plass til meg. Det er jeg veldig glad for ettersom turen med forsinkelser tok over en time, det rister og med t-banen fullstappet, og med stopp i rykk og napp hele veien så tror jeg at jeg hadde blitt dårlig/sliten om jeg skulle stått hele veien.

På vei ned derimot måtte jeg stå og det var ikke en kjeft som gjorde tegn til å flytte seg for meg, og det syntes jeg er utrolig smålig av voksne oppegående mennesker å ikke en gang tilby seg dette til en høygravid dame. Men turen ned gikk fort og det var ikke så trangt da vi valgte å gå litt før for å slippe all køen, så jeg led ingen nød. Men der og da ble jeg litt overrasket over at ingen var villige til å ofre plassen sin for en tydelig gravid kvinne.... Typisk nordmenn å ikke være høflige. Det ser man bare i butikken. Handler du for flere tusen kroner så sier profesjonellt butikkpersonale "takk for handelen" eller lignende, men her sier de fleste "værsågod"...................... og så skal jeg liksom si takk for å ha brukt flere tusen kroner i butikken deres.. hehe...

Ok, så i stede for å da føle deg teit, så skal du stå og bite i deg smerter eller hva det måtte være. Og så etterpå komme her og klage din nød?

Nei, da får du faktisk føle deg teit, spørre om å få et sete. og får du ikke det, ja da skal du få lov å klage!

Rart at enkelte kun ser problemene og ikke løsningene!

Annonse

Ja, mennesker er ikke høflige og veloppdragen som før. Greit nok. De færreste gravide har allikevel behov for plassen. Hvis man har bekkenløsning eller smerter får man heller be om plass. Jeg og de fleste jeg kjenner, kunne utmerket godt stå på egne ben svangerskapet igjennom.

Mennesker som ser tilsynelatende friske ut, kan ha vondt i foten, være utrolig slitne, ha sosialangst ++++

Alle er vi vel mest opptatt av vårt eget, men det betyr ikke at den som blir sittende er mer egoistisk enn DEG!

Kanskje vi skal begynne med oss selv og bli flinkere til å være høflige, lære barna våre å være høflige, forvente at folk er høflige mot oss og våre?! Ja, det stemmer jeg for!

Jeg har to gutter og jeg kan love deg at de kommer til å reise seg for gravid osv:-D

I Kollen kan man faktisk sette seg ned mellom slagene, så en humpete trikk i over en time er nok hakket verre uansett. Ikke er det like god tilgang på frisk luft der, heller.

Syns ikke innlegget var dumt, dumma.

Du kan da umulig vite om jeg hadde sitteplass i Kollen, 12:20? Nå hadde jeg bare billett til Kapellskogen, men jeg hadde med sitteunderlag og tepper, og SATT faktisk mesteparten av tiden og koste meg i solen med pølse og sjokkis mens jeg så skiløperne pese forbi. Helt fantastisk var det.

Dumma sjæl...

LAVMÅL 12:20... Lavmål...

Det er fordi folk er fullstendig blottet for oppdragelse og normal folkeskikk. Ikke minst skyldes det alle bønda i byen som ikke klarer å forholde seg til store menneskemengder.

Dette blir veldig synlig når folk samles og må samordne seg, som for eksempel ved bruk av kollektivtrafikk. Folk dytter hverandre nesten over ende for å komme først til trikkedøra, og presser seg på toget/trikken før de som skal av får anledning til å gå av.

Vel inne på det ganske fulle toget insisterer de å sette seg YTTERST på 2 eller 3-seterne, slik at andre som kommer på enten må klatre over eller ikke gidder å spørre om de får sitte. Viktigere å ha veldig god plass selv enn at flere skal få sitte vet dere.

Også har du disse idiotene som mener veska si/bagen fortjener et eget sete selv om midtgangen er stappfull av folk som ikke får sitteplass. Du må faktisk BE dem flytte veska si.

Husker en gang jeg sto høygravid og så på ei dame som hadde satt veska si på setet ved siden av seg, som var det eneste ledige. Jeg sa ikke noe, bare stirret på henne. Hun tok pokker ikke hintet. Til slutt spurte jeg "unnskyld, men tror du veska di har bein å stå på, slik at vi kan bytte plass litt?". Da sukket hun selvsagt høyt og oppgitt, og tok allernådigst veska si på fanget så jeg fikk sitte.

Er det mulig! Tror det kun er i Norge sånt skjer.

Herlighet, den siste der var drøy, ja. Uoppdragne folk. Ser hver dag at spesielt ungdommer er livredde for å få voksne damer som meg selv ved siden av seg på bussen og derfor prøver å sperre med sekken sin. Tror faktisk flere av dem foretrekker å stå mot å ha en fremmed ved siden av seg. Sjefen min, som også tar bussen til jobben, har løst dette på en enkel måte: Han setter seg oppå sekkene som ligger i setene :-D

Det var ei dame, sikkert ei av dere her inne, som tilbød meg et sete da jeg var høygravid sist. Trikken kollapset og alle ble stappet inn på en trang buss opp grunerløkka. Jeg takket nei, men ble sååå glad for spørsmålet. Mest frodi det finnes slike mennesker som gir setet sitt tilde som trenger det mer.

Jeg takket nei fordi jeg ikke hadde noen plager, så det var ikke så farlig.

Ellers er vel en grunn tilat man kan gi setet sitt til høygravode at de står i fare for blodtrykksfall og kan svime av etter kort tid i stillestående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...