Gå til innhold

Mageknip ved innføring av grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har så smått begynt å gi smaksprøver på grøt til min lille gutt på 4 1/2 mnd. Han har fått i tre dager, ca en teskje tilsammen hver gang. Han er ikke særlig interessert og spytter det meste ut igjen, men litt går vel ned også. Ihvertfall så har han vært plaget med mageknip i det siste, og da særlig om natten (gir grøt på formiddagen). Han vrir seg, klager/gråter og promper veldig. Han har hele livet vært ganske følsom i magen og reagert både på Nan og på endel av det jeg putter i meg, men trodde han hadde vokst av seg dette.

Hva gjør man når babyene reagerer på grøten? Venter? Har gitt han risgrøt med banan, noen som har erfaring med at det kan hjelpe med å bytte merke?

Er litt engstelig for å putte i han noe som helst nå, siden han har vært våken minst en gang i timen i hele natt, mne han kan vel ikke leve på pupp resten av livet heller... hehe..

Vil gjerne høre deres erfaringer rundt dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vesla her tålte grøt veldig godt - men vi startet veeeldig rolig, og brukte lang tid på å komme opp i en porsjon (sikkert saktere enn nødvendig).

Jeg har ingen erfaring med dette selv, men jeg har hørt at Hirsegrøt skal være det absolutt mildeste for disse små sarte magene.. jeg tror det kan kjøpes på helsekost. Kanskje noen her inne har litt mer erfaring enn meg på dette området??

Ellers så skal vel det å lage grøten med MM i stedet for vann også kunne hjelpe litt på magen.. jeg gjør dette, men mest fordi snuppa her er litt sinna på puppen, slik at det blir en måte å få i henne melk på :)

Ellers tror jeg det er vanlig med litt mageproblemer sånn i startfasen. Selv om snuppa mi ikke hadde noe særlig vondt i magen, så sov hun dårligere noen netter før det stabiliserte seg..

Som du sier så kan de jo ikke leve på pupp resten av livet.. (ser det for meg forresten.. tenåringsgutten som kommer og ber mamma om en liten påtår..hehe - det er vel forresten en Little Britain greie??)

Skrevet

Lurer meg innom her fra 3.tri.

Jeg ville kuttet ut bananen. Banan er hardt for de små magene,svært fiberrikt og mange barn sliter med å fordøye det. Ville heller blandet litt finrevet eple i grøten hvis du absolutt vil gi to ting. Men anbefalingene går jo på at man kun skal introdusere en matvare av gangen, så det kan hende det bare har blitt for mye for den lille magen. Maisgrøten er mer enn søt nok i seg selv. Jeg ville gitt bare grøt i et par uker, gjerne blandet ut med mm som foreslått ovenfor her. Enzymene i mm hjelper til med å fordøye grøten.

Jeg brukte alltid maltekstrakt i mme og grøt frem til snuppa vår var 6 mnd. Den hjelper magen veldig fint.

Mine foreldre gav meg banan da jeg var 4 mnd, og jeg gråt i ett døgn... så da fikk jeg ikke det lengre ;)

Lykke til med maten. Det tar litt tid i begynnelsen, men husk at alt frem til 6 mnd heter "smaksprøver", ikke fullverdige måltider.

Skrevet

jeg antar at det er nestle risgrøt med banan vi snakker om? Altså ikke å tilsette banan, men at grøten er smakssatt med banan fra produsentens side..

Men jeg har også hørt at banan i seg selv kan være hardt for små mager.. men tror den grøten med banansmak skal gå bra!

Malt i grøten brukte jeg også til å begynne med.. det glemte jeg å si! Virket som om det hadde god effekt.. Kan også gi litt sviskemos!

Sist vil jeg bare påpeke at noen faktisk begynner med fullverdige måltider før 6 måneder.. snuppa mi er 5 måneder og har spist nesten en hel porsjon (ca 3/4) til kvelds i et par uker nå. Hvis man fullammer og de viser tegn til å ville ha mer mat, så anbefales det å gi fast føde i stedet for å begynne med MME!

Skrevet

Takk for svar begge to.

Ja det er nestle sin risgrøt med banansmak jeg har gitt, det var det eneste jeg fant i butikkene faktisk. Fant ikke maisgrøten noe sted jeg...Skal sjekke helsekosten om jeg finner hirsegrøten også skal jeg prøve å gi litt malt eller sviske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...