Gå til innhold

Noen som vil dele erfaringer rundt vannfødsel ?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei !

Har ikke født selv i vann, men har tatt imot mange babyer i vann. Både førstegangsmammaer og flergangsmammaer.

Så lenge man er frisk og rask, til termin og har egne rier (dvs ikke satt igang eller har fått drypp) kan man som oftest føde i vann.

Min erfaring er at de fleste klarer seg overaskende bra "bare" med vannet som smertelindring.

Lurt å ikke gå i badekaret før fødselen er skikkelig igang slik at riene ikke dabber av...

Vannets fordeler er at mammaen kan bevege seg veldig fritt under fødselen (litt vektløs i vannet) og min erfaring er mindre rifter også i vann...

Når babyen blir født legges den opp til mammaen akkurat som på land, også passer man på at hodet ikke dupper under vann igjen...

Blir det litt å sy, gjøres det etterpå i fødeseng.

Og til opplysning: det som kommer av blod faller stort sett til bunn av badekaret, så vannet er ofte forbløffende rent.

Og så praktisk da at mammen er nybadet/dusjet rett etter fødselen :-)

Lykke til !

• 3 uker senere...

Jeg fødte min førstefødte i vann, og kan anbefale det på det sterkeste!!

Åpningsriene hadde jeg utenfor vannet, men når kroppen var klar for å presse, gikk jeg i badekaret. Jeg opplevde pressriene som forholdsvis overkommelige smertemessig og jeg tror vannet holdt "huden" myk hele tiden, så selv når hodet stod i åpningen var det overkommelig!

Det var også en stor fordel å kunne variere stillingene når man presset, og jeg føler jeg fikk brukt tyngdekraften uten at det krevde for mye krefter.

Jeg hadde bittesmå rifter etter fødselen.

Skal føde i juni igjen, og håper alt går på skinner, så jeg får mulighet til å føde i vann igjen.

Mulig jeg velger å gå i vannet tidligere denne gangen, for jeg tror det ville hjulpet på de tøffeste åpningsriene på slutten.

Masse lykke til!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...