Gå til innhold

Minsten snart 10 mnd, spm angående innføring av kumelk i maten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg fra han er 10 mnd gi kumelk i middagsmat osv? Sånn når jeg lager potetmos, så kan jeg lage med vanlig kumelk? Kan jeg nå gi han akkurat det vi spiser, men være forsiktig med salt?

Har også tenkt å begynne å gi yoghurt. Hvilken anbefaler dere å begynne med? Tine sin naturell eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg gir youghurt naturell. Så er jeg sikker på at det er den minst sukrede varianten. Klarer ikke helt å stole på disse barneyoughurtene som smaker kjempe søtt. Greit å vende barnet til litt syrlige smaker tenker jeg, er jo veldig mye annet som er søtt og godt :)

Har begynt så vidt med en liten dæsj lett-melk når jeg koker opp havregrøt til guttungen :) Har ikke merket noe forskjell på hverken bæsj eller humør enda.

:)

Skrevet

Dytter på denne:)

Skrevet

Og hvor gammel er din da Storebror? I går lagde jeg grønnsaksmos med en liten dæsj melk, var ikke mange ml. I tillegg har han fått blant annet fiskepudding en stund og det er det jo melk i.

Nei, det er utrolig deilig å slippe å tenke på alt han ikke skal spise lenger, bare være forsiktig med salt! Har en matglad gutt som vil smake på alt, men er fortsatt litt kresen på middagsmat, men han prøver alltid...

Skrevet

Ja, bare gi kumelk i maten. Ikke noe problem.

Yoghurt er også ok.

Skrevet

Det er greit med kumelk i maten også før 10 måneder, men i større mengder etter 10 måneder. Det er fordi melk stjeler jern at de ikke burde få så mye tidligere. Jeg trodde at det var pga. melkeallergi de frarådet å bruke mye melk tidligere, men det er det visst ikke. Leste om det på Hipp sine hjemmesider (spørsmål og svar), og spurte ernæringsfysiolog om det stemte, og det gjør det. Så jeg har brukt melk i maten fra han begynte å spise mat da han var 4 måneder (litt i potetmos f.eks, og litt i andre grønnsaker/kjøtt-retter, for å få god konsistens. Bruker også naturellyoghurt, og av og til litt annen yoghurt. Men ikke så mye av andre sorter, for det er jo så mye sukker i det.

Etter de begynte å anbefale å vente med melk til etter 10 måneder, er det blitt litt hysteri rundt dette mente ernæringsfysiologen. Små mengder gjør ikke noe, men det som ikke er bra er slik de ofte gjorde før, at de hadde yoghurt i alle grøtmåltidene og ga flaske med bare kumelk fra de var ganske små. Det stjeler mye jern. :)

Skrevet

Jeg har jo helt til nå brukt mme i grønnsaksmos etc, selv om det bare er snakk om ml... Ja, da er det helt slutt på det nå! Men kan de ikke få litt vondt i magen av kumelk da? Bli hard i magen eller noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...