Gå til innhold

Inspirert; Hjelp til liv uten dårlig samvittighet for manglende trening?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg får dårlig samvittighet gjør det at jeg får motivasjon, og slik kommer jeg faktisk i gang med treninga! Om det er helt umulig å trene er det jo små ting i hverdagen du kan gjør slik at du i alle fall får litt mosjon. Kanskje det hjelper på samvittigheten? Gå eller sykle i stedet for å ta bilen. Styrketrening på stuegulvet.

Samvittigheten er en god ting som hjelper deg å huske hva du bør gjøre. Hvis du har dårlig samvittighet pga manglende trening er det sansynligvis fordi du trener for lite. Da løses problemet best med å trene mer.

Problemet mitt er vel at jeg sjelden syns det er "godt nok". Litt styrketrening på gulvet føler jeg ikke hjelper noenting så da dropper jeg det. Kun fulle økter som er godt nok. Som er nøye planlagt og som gir progresjon på sikt. Og da mister jeg motivasjon. Trenger å ha noe som motiverer, som strammere kropp osv. Men trente aktivt 5 ganger i uka før og VET hvor sykt mye som skal til for å komme dit jeg vil og det har jeg ikke tid til lenger. Og da føler jeg det ikke er noe vits. Trenger nytt tankemønster.

HI

litt er bedre enn ingenting.

Jeg trener nesten hver kveld, når ungene er i seng. MEn sjelden tjeg trener "effektivt"....Og det var ikke alltid sånn..

Jeg startet med og få til 3 økter i uka. En på lørdag eller søndag, og to i løpet av uka..Om det så var torsdag kveld og fredag morgen....:o) Jeg "Måtte gjennom" de..Etter noen måneder så var det null stress og få til tre økter i uka. Endte opp med faste dager og tider etterhvert, samtidig som "bare" tre økter i uka gjorde at om det skar seg en dag (pga møter, kurs, sykdom etc) så greide man alltids og ta igjen en dag :o)

Så økte jeg på til og få til fire økter i uka, og etterhvert gled det inne fler og fler "bonusøkter"......Og endte opp med og trene nesten hver dag..Jeg har aldri presset meg, eller trent målbevist noe spesielt, jeg har gjort det jeg har likt best. Ergometersykkel og elipsemskain og jogging utendørs på vår og sommer...Men etter flere år slik, har jeg nå begynt med mer "effektiv" trening 3 ganger i uka, (på en måte falt tilbake til "Plikttrening) og de andre dagene så gjøre jeg hva jeg vil...Kan da ende opp med og bare tråkke ivei med varierende intensitet på elipsemaskinen en liten time, eller det blir en effektiv økt om jeg føler for det..Da er det bare bonus i såfall..Jeg tenker som så at og tråkke ivei på sykkel /elipsemaksin er bedre enn alternativet, sitte på ræva i sofaen og se på det samme TV_prgrammet jeg ser på mens jeg trener :o)

SÅ litt er bedre enn ingenting, og etterhvert som amn blir i bedre form og ser resultat (det får man, samme hvor lite man gjør, bare det er mer enn ingenting) så kommer lysten til å prøve andre ting, andre trenignsformer og kanskje konkrete mål om sterkere lår eller bedre utholdenhet..Mitt "prosjekt" akkurat nå er og styrke armer:o) JEg har hold på i ca 10 mndr med det, og selv om det går tregt, så kjenner og ser jeg resultat..kommer fra en familie med ekstremt svake kvinner når det kommer til armstyrke, og er veldig stolt av at man nå kan se antydning til muskler...trodde ikke det var mulgi, selv ikke som aktiv hådbalspiller, med tre økter og to kamper i uka,-greide jeg det :o)

Lykke til

Tusen takk for flott svar. :)

Du klarte iallefall å motivere meg til å se de gode tingene av bare små økter. Skal prøve å få til ting jeg liker. Går en del turer for det liker jeg veldig godt. Og bor på en plass hvor det er bakker i alle retninger så får mye "gratis" trim der ;)

tror jeg bare må bli fornøyd med å få til noe i det hele tatt :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...