Gå til innhold

Hva hadde du tenkt om du fikk dette brevet?

Anbefalte innlegg

Vi har en ok tone med vår leieboer, men ønsket å ha dette svart på hvitt. De har inngangsdør i underetasjen, og fra hovedutgangsdøren nede går det to dører videre, en til leiligheten til leieboer og en inn til vår kjeller hvor det er direkte tilgang til hoveddelen av huset der vi bor.

Vi har flere ganger når vi har vært i kjelleren oppdaget at leieboer ikke låser ytterdøren til tross for at det står i husordensreglene som de har signert på å ha mottatt at ytterdøren skal holdes låst til enhver tid. Døren inn til vår kjeller fra gangen nede er ikke innbruddssikker, derfor er dette ekstra viktig for oss.

Har snakket med forsikringsselskapet som sier at vi vil få en avkortning i forsikringen dersom vi får innbrudd gjennom en dør som ikke har vært låst. Vi har minnet leieboer på dette flere ganger, men fortsatt lar de den være åpen "hvis de bare skal ut en liten tur" (vi snakker ikke om å gå i postkassa men på butikken etc.).

Har nå forfattet og levert et brev til dem med advarsel om å holde døren låst, og vi har også bedt om deres samtykke på at egenandel og evt. avkortning ved innbrudd hos oss som følge av ulåst dør vil stå for leietakers regning. Vi har bedt dem signere brevet og returnere en kopi til oss.

Ville du som leieboer bli sur for dette og synes vi var hysteriske? Eller er dette noe de omsider burde forstå? Egentlig burde jeg jo gi f... i hva de mener men de er supre leietakere ellers og vi setter pris på å ha et godt forhold til dem siden vi bor i samme hus. Gjort er gjort, men greit å høre med dere også hva slags reaksjoner vi kan vente oss.

Fortsetter under...

Hadde absolutt ikke blitt sur nei! Dette bør de jo vite og ha såpass respekt at der følger. Potensiellt kan jo 2 bolige bli robbet.

Lever brevet idag :) Dere er rolige og saklige og har all rett på deres side :)

Omså tilby å smi en ny nøkkel? Om de ikke finner den de har?

Jeg syns det er en ryddig måte å ta tak i situasjonen på. Håper selvsagt at dere aldri får innbrydd eller lignende, men skulle det oppstå, er det jo enormt viktig at slikt faktisk er ordnet opp i. Dersom situasjonen skulle oppstå, og det ikke er noe skriftlig mellom dere, er det ord mot ord. Skal en del til for å vinne frem da.

Si når dere leverer brevet at dere er fornøyd med dem som leieboere, men ønsker det formelt at de vet at dersom de velger å la ytterdøren være ulåst, må de og ta det ansvaret som følger med det. Si det på en ok måte som får dem til å forstå at dere ikke er "ute etter dem", men ønsker bare å ha det skriftlig i tilfelle noe skulle oppstå av slike situasjoner. Som flerårlig leietaker selv, ville jeg forstått dette veldig godt, og som nevnt av andre her, jeg ville vært flau for å få et sånt brev, men skjønt det fullt ut. :)

Annonse

Jeg ville ikke signert et slikt brev om jeg fikk det. De har allerede en leieboerkontrakt. Den må begge parter forholde seg til. Om jeg fikk et brev som dette ville jeg blitt ganske sur. Det er ikke leieboer sin oppgave å hindre innbrudd hos deg. Et ellers OK forhold kunne blitt svært dårlig av dette, spessielt om dere ikke leverte forslaget til kontrakt personlig og hørte på leietagerenes meninger om saken. Det er ugreit å låse to dører hver gang man skal ut og inn.

Jeg ville heller foreslå at dere skiftet dør eller eventuellt satte smekklås på ytterdøren slik at den aldri kunne stå ulåst.

Det er litt sløvt av leieboerne og ikke låse døra når dere ber om det, og jeg ville ha tatt et slikt brev som en påminnelse. Om jeg tok det positivt eller negativt ville nok kommet an på dagsformen.

Men jeg ville aldri ha skrevet under på en slik avtale, og da mener jeg aldri. Jeg ville nok umiddelbart begynt å se meg om etter en ny plass å bo. Så lenge den døra blir benyttet av flere enn meg, så kan det jo være flere enn meg som har glemt å låse den også.

Dere burde heller sørge for at døra som kan brukes inn til deres leilighet blir gjort innbruddsikker.

Takk for svar! Til deg som skriver at det ikke er leieboers ansvar å sørge for at ikke vi får innbrudd så har du jo rett i det, men samtidig har de ved å signere på kontrakt med tilhørende husordensregler skrevet under på at døren alltid skal holdes låst. Jeg poengterte også for dem når vi skrev kontrakten at vi selvfølgelig ikke ville reagere på det hvis de går i postkassa eller søplekassa med døren åpen (for da snakker vi om at de går 20 meter fra døren), og forklarte også at det er på grunn av vår kjellerdør fra fellesgangen som er årsaken.

Døren til vår kjeller er selvfølgelig alltid låst men jeg hadde håpet å slippe å utstyre den med ny lås fordi leieboer ikke gidder å holde seg til husordensreglene.

Vel, jeg leverte brevet under døren deres i morges og regner med at de snart kommer hjem så da får vi vel en reaksjon. Kommer også til å gjenta for dem at vi er kjempefornøyd med dem ellers, det har vi også sagt mange ganger før så det er de klar over.

Men jeg har tenkt mye i løpet av dagen og tenker at hvis de heller velger å si opp og flytte enn å signere på dette - så får de bare gjøre det. Alle tidligere leieboere har fint klart å låse, så det er merkelig hvordan det ikke går inn hos dem.

Det virker som nesten alle andre som har svart her torr at hi mener at leieboerene skal låse døra når dem bare skal til postkassen. poenge var jo at de skal løse dørå når de skal til butikken og andre ting som tar lengre tid enn 5 min, er ikke vits og låse døra for og gå og hente posten eller ut med søppelet.

Jeg leier leilighet selv, og jeg hadde nok blitt flau over og få et slikt brev, men igjen så hadde jeg begynt og låse døra fra første gang jeg hadde fått beskjed om det.

Annonse

Med at dere har sagt fra flere ganger og det står i kontrakten syntes jeg bare det er å levere brevet. Det er ikke for mye forlangt at døra låses. De fleste steder jeg har bodd har det vært regler på at ytterdøra skal låses da det har vært inngang til flere leiligheter.

Jeg her tilog med bodd steder med spesiallåser hvor det står i kontrakten at mister man nøkkelen må man betale egenandelen på 10000kr for da må hele låssystemet byttes.

Har man fått ebskjed før man flytter inn får man forholde seg til dette. Det er ikke vanskelig å huske å låse en dør.

Jeg bor alene nå og her er også dører låst pga forsikring

Jeg leier og skjønner deg utrolig godt. Nå bor vi i en stor by, så her er døren låst både på dagtid og om natten. Syns det er lurt av deg å ordne en slik kontrakt. Dersom de blir sure så må de være noen skikkelig slappfisker ;)

Så lenge leieboer har fått beskjed om å holde dørene låste når de går ut og de ikke har klart å ta det til seg, så er brev eneste mulighet. De har ingenting å bli sur for.

Faktisk ville jeg sett etter alle muligheter for å si opp leieforholdet om de ikke begynte å låse dørene for det ville jeg så absolutt ikke tatt sjansen på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...