Gå til innhold

Noen som har fått utvidet OS her? WHAT TO DO?????

Anbefalte innlegg

Dette er ikke noe problem enda, men jeg har et KJEMPEPROBLEM dersom jeg stryker i et fag dette skoleåret!

Jeg har begynt på en 2årig utdanning, når man først er kommet inn går vi automatisk over på andre året. Jeg vil også si at dette studiet finnes bare en plass i landet, derfor har vi flyttet så langt vekk fra familie og venner.

Det har seg slik: I slutten av mai som kommer, har jeg mottatt overgangsstønad i 3 år. 2 av disse årene har jeg gått på skole, et år der jeg tok opp fag fra tidligere, og et år (2010/2011) på høgskole.

Siden det er 4 mnd. behandlingstid hos NAV tenkte jeg at jeg skulle send inn søknad til NAV i god tid om forlenget overgangsstønad. (fram til sommeren 2012) I dag fikk jeg svar, og jeg må si jeg er litt i sjokk...

Om jeg stryker i et fag dette skoleåret her (det har heldigvis gått bra til nå) får jeg ikke innvilget utvidet OS. Noe som vil si at jeg ikke har råd til å fullføre utdannelsen min, og har kastet bort et år av mitt liv. Det skal også sies at dersom jeg stryker får jeg tatt faget oppigjen høsten 2011, men når jeg ikke får støtten fra NAV, har jeg ikke mulighet til å bo her som skolen er og ta oppigjen eksamen.

Jeg har regnet på hva jeg vil få av lån/stipend av lånekassen, og det dekker ikke husleia en gang. I tillegg kommer barnehage, mat, strøm +++

Er det noen som har opplevd å måtte bryte utdannelsen på grunn av noe slikt? Jeg ser liksom ikke problemet når en har mulighet til å ta oppigjen det man eventuelt stryker på allerede i høstsemesteret.

Grunnen til at jeg bekymrer meg slik er jo at vi har et fag med VELDIG høy strykprosent, og hele faget er lagt feil opp med tanke på utdanningen jeg tar, derfor er det så høy strykprosent.

Jeg skal jo selvsagt gjøre alt som står i min makt for å greie dette, men jeg må si jeg syns det er en litt rar rutine av NAV, som gjør at folk må avbryte studier på slike grunnlag.

Noen med erfaringer?

Fortsetter under...

Du får lese ekstra godt på dette faget da..

Du har vel enda noen måneder til eksamen så det burde du greie, ihvertfall når du tenker på hvor mye som står på spill.

Lykke til!

Og jeg skjønner jo at nav må sette regler på dette, de kan jo ikke støtte "evige studenter" som studerer bare for å få støtte. De kan jo ikke gjøre unntak fra reglene, det må være likt for alle, selv om de kommer litt uheldig ut for akkurat deg denne gangen.

HI her.

For det første, jeg leser som en hest fordi jeg MÅ klare dette.

Og jeg har jo selvfølgelig forståelse for at de må ha regler slik at det ikke går ann å utnytte systemet, men å tvinge folk til å avslutte en utdannelse når det gjenstår 1 år, er for meg hjerterått.

Når man er alene med barn er det jo også begrenset hvor mye man kan jobbe, og de pengene som da kommer inn vil jo bare gå ut igjen i utgifter til barnevakt.

Jeg vil også tro at det er andre der ute som har dette problemet her, ikke bare jeg. (selv om dette forhåpentligvis bare forblir en bekymring, ikke realitet)

Signerer de to over her... Dette sagt - er jo ingen automatikk i at man må avbryte utdannelse fordi man ikke får innvilget utvidet os. Jeg fikk ikke det, enda jeg var midt i en utdannelse på 5 år da det ble vurdert til at jeg hadde yrkeskompetanse etter 3 år. Dette var en vurdering jeg faktisk kunne akseptere - og jeg er virkelig takknemlig for at jeg faktisk fikk os i 3 år. Så, om dette skulle skje deg (altså om du skulle stryke), ja, da mener jeg at du bør legge hodet i bløt og tenke kreativt. Jeg jobbet 50% ved siden av 100% studier de siste 2 årene. Og ja, det var gørrslitsomt, men samtidig var det også for en tidsbegrenset periode og dermed ble det overlevbart. Og jeg ønsket fullføre utdannelsen min av hele mitt hjerte. Barnevakter er alltid en utfordring, men jeg har jobbet for å etablere et nettverk med andre alenemødre - og det er utrolig hvor villige folk er til å hjelpe, så sant du tilbyr samme tjenesten tilbake i ny og ne;)

Jeg er klar over at min situasjon var ulik den du er i nå - men likevel ville jeg minne deg på at det er muligheter der selv om det skulle oppstå en situasjon der du mister os.

Lykke til:)

Annonse

Tusen takk for alle svar, jeg setter pris på alle sammen. Jeg må også si at jeg setter pris på at dere kommer med fornuftige svar, jeg hadde nemlig reknet med å bli halshugd når jeg kom med et innlegg som dette. :)

Hvis du skulle være så uheldig å stryke er det flere grep du kan gjøre;

1) Ta opp fullt studielån for enslig forsørger (jeg fikk utbetalt ca 7000,- i mnd)

2) Skaff deg en deltidsjobb

3) Søk om stønad til barnetilsyn (dekker opptil 62% av utgiftene du har til pass når du er på skole/jobb.

4) Søk husbanken om bostøtte

Lykke til!

1) Ta opp fullt studielån for enslig forsørger (jeg fikk utbetalt ca 7000,- i mnd)

3) Søk om stønad til barnetilsyn (dekker opptil 62% av utgiftene du har til pass når du er på skole/jobb.

Lykke til!

Lykke til!

Lykke til!

HI her.

Joda, denne studeringa er godt planlagt, og jeg visste hva jeg hadde rett på da jeg begynte studeringen. Trodde jeg. På NAV sine sider står det nemlig ikke om denne "klausulen" som sier at man må ha godkjendt studieåret for å få videre OS, det fikk jeg greie på i dag da jeg fikk brev i posten fra NAV.

Siden jeg ikke har noe form for utdannelse fra tidligere, og det ble 1 års utvidet OS, trodde jeg dette skulle gå greit i orden. Uansett syns jeg det er merkelig av NAV og ikke opplyse om slike ting på nettsidene sine, da hadde jeg jammen meg tenkt meg om 100 ganger før jeg hadde startet et studie jeg risikerer å måtte bryte.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...