Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #1 Skrevet 8. mars 2011 Vant med at folk spør, men blir litt oppgitt når tvillingforeldre spør. Dette til opplysing.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #2 Skrevet 8. mars 2011 what??? Haha, sjeldent jeg synes andres uvitenhet er festlig men denne tok kaka.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #3 Skrevet 8. mars 2011 Ikke sant? Fikk det spørsmålet av ei tvillingmor sist uke, tenkte da at dette burde da henne vite. HI
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #4 Skrevet 8. mars 2011 Hehe, ja det burde hun vite! Jeg er tvilling selv (jente) og hver gang jeg forteller at jeg har en bror så blir jeg spurt om vi er eneggede eller toeggede...lol.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #5 Skrevet 8. mars 2011 Eneggede tvillinger KAN faktisk være gutt og jente Men det er uhyre sjeldent! Hilsen ei ikke-tvillingmamma
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #6 Skrevet 8. mars 2011 Javel???? hvordan kan to ulike kjønn være eneggede? Den var ny for meg....
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #7 Skrevet 8. mars 2011 Eneggede (monozygote) tvillinger oppstår ved at en enkelt befruktet eggcelle deler seg og blir to selvstendige fostre. Eneggede tvillinger har samme genetiske materiale og er veldig like. De er av samme kjønn, bortsett fra noen ytterst sjeldne oppsiktsvekkende unntak. Det skyldes antagelig at den befruktede cellen har fått kjønnskromosomene XXY, og at tvillingene har fått hvert sitt kjønn. Tatt fra Wikipedia.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #8 Skrevet 8. mars 2011 http://multiples.about.com/od/funfacts/a/boygirlident.htm
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #9 Skrevet 8. mars 2011 Det stemmer. Har et tvillingpar i familien som er eneggede tvillinger og som er en gutt og en jente. Vet ikke helt hvem som er mest uvitende i denne tråden?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #10 Skrevet 8. mars 2011 utdrag fra linken over : A set of boy/girl twins can only be fraternal (dizygotic). Boy/girl twins can not be identical (monozygotic). Except.... However, there have been a few reported cases of a genetic mutation in monozygotic male twins. For some reason, after the zygote splits, one twin loses a Y chromosome and develops as a female. The female twin would be afflicted with Turner Syndrome, characterized by short stature and lack of ovarian development. It's extremely rare; less than ten cases have been confirmed. Given the odds, it's safe to assume that 99.9% of all boy/girl twins are fraternal.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #11 Skrevet 8. mars 2011 Hehehehe, så gøy!! Tenk at JEG skulle lære tvillingmammaer og tvillinger om.. ja, nettopp, tvillinger hilsen ikke-tvillingmamma
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #12 Skrevet 8. mars 2011 Vel, hvis eneggede tvillinger er forskjellig kjønn så har det befruktede egget i utgangspunktet et kromosomavvik, altså xxy (turner syndrome). Det er derfor riktig å si at eneggede er av samme kjønn da kromosomavvik ikke er normalt og genetiske avvik et feil i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #13 Skrevet 8. mars 2011 Så dere er en av de ti familiene? Og har jenta Turners syndrom, da?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #14 Skrevet 8. mars 2011 Herlighet. Selv om det finnes noen få dokumenterte tilfeller der eneggede tvillinger har ulikt kjønn så kan man alikevel trygt si at dette er er dumt spørsmål i hverdagen.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #15 Skrevet 8. mars 2011 Veldig enig med 20:11. Man refererer ikke til ekstremtilfellene, men hva som er normalt. Jeg har gutt og jente, og får ofte dette spørsmålet om de er eneggede. Da svarer jeg at når det er gutt og jente, så er det toeggede, heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #17 Skrevet 8. mars 2011 Samme her, mest komisk er nok når helsepersonell spør... burde ikke helsesøster og barneleger vite det?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #18 Skrevet 8. mars 2011 Har du blitt spurt av de også? Er det mulig??
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #19 Skrevet 8. mars 2011 En annen ting og som de fleste ikke er klar over: De kan være eneggede selv om de har to morkaker! MANGE som tror at de alltid er toeggede hvis det er to morkaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå