liberobleier Skrevet 8. mars 2011 #1 Skrevet 8. mars 2011 Han er overhode ikke interresert i å gjøre fra seg verken på do eller potte. Han rett og slett nekter. Syns han begynner å bli så stor nå at det er på tide å bli tørr syns jeg. Er det noen der ute som har noen tips om hvordan jeg går fram??? Vi har snakket masse om å gjøre fra seg på do men NEI det skal han IKKE
mammatetogansketette:)) Skrevet 8. mars 2011 #2 Skrevet 8. mars 2011 Har ingen erfaring altså, vår eldste er 2 år og 1 mnd, men... Prøver dere å få han til å sitte med klærne på? Tror vi må prøve det først. Han ser jo at vi går på do, og han vet hva vi gjør der, og vi forklarer at han også skal tisse og bæsje på do snart. Eneste han kan prøve er å stå å tisse på potta.. men det vil jo bli bare søl... hehe.. Tenker å få han til å sitte med klærne på altså, har prøvd uten klær- men total nekt, så det har vi avbrutt med en gang protestene kom. Har kjøpt en liten krakk da, den elsker han- får flytte den til doet etterhvert, og vise at han kan sitte på dolokket -og med klærne på først tenker jeg... Men håper du får "skikkelige" tips da, for lurer litt jeg også Han vil gjerne stå å tisse, for det gjør jo pappaen, men må jo sitte for å unngå masse søl tenker jeg, både på potte og på do. Ser elles at alle tips går i retning av å ta pause i dotreninga, og prøve igjen etter en stund om barnet ikke virker klar for det... kanskje deres gutt (og vår) bare ikke er klar for det ennå?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #3 Skrevet 8. mars 2011 Hvorfor vil dere han skal bli tørr? Jeg har mange års erfaring med barnehagebarn, og mine erfaringer sier at barna må bli modne selv før de kan bli tørre. Selvfølgelig kan man introdusere og legge til rette for dotrening, men ikke presse. Tror du gjør vondt verre hvis du starter med det. Ikke unormalt at barn blir 4 før de slutter med bleie. Dvs de fleste slutter før, men det er ikke noe unormalt hvis de ikke er tørre før.
Squirrel79 Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Vi har en gutt på 2 år og 1 måned. Han har tisset på potte siden en stund før jul. Dette er ikke noe vi har oppmuntret han til å gjøre, men potta har stått på badegulvet i over ett år nå. KJøpte den på salg på IKEA for 1 krone, hehe. Til å begynne satte han seg på den selv med klær på. Og når vi skifta bleie på morgen og kveld hendte det at han var litt interessert i å sitte på den. Han tissa mye på gulvet en stund. Så fort han fikk av seg bleia så tissa han på gulvet. Så vi spurte om han ville tisse på potta i stedet, og etter hvert ble han veldig interessert i det. Så nå tisser han på potta hver morgen og kveld. Han har ikke bæsja på potta ennå. Vi har aldri kjefta på han om han har tissa på gulvet. Men gir til gjengjeld masse ros når han tisser på potta. Han synes det er kjempestas selv, og det morsomste er å få trykke på knappen på do når vi har helt tiss oppi do. Det viktiste er å gjøre noe morsomt ut av det, og ikke være stressa, sint eller irritert i forbindelse med at de vil sitte på potte. Tisser de på gulvet, så tørker du bare opp. Det er også stas å la bamsen få sitte på potta. La de lese en bok mens de sitter der, eller syng en morsom sang. Jeg er litt usikker på hvor interessen til mini kom fra, da han styrte dette helt selv. Men jeg vil anta at han har sett andre barn sitte på do og potte i barnehagen. Lykke til og ikke stress. Da ødelegger du mye for deg selv og barnet tror jeg.
mammatetogansketette:)) Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Altså.. her kan jeg kun svare for meg selv såklart, men har da aldri vært snakk om noe press her?? Vil jo gjerne at han slutter med bleien, og det tidligst mulig, (hvem vil ikke det??) men er fult klar over at de ikke kan presses til dette, men som du sier- legge til rette for dotrening skader da ikke! Har ikke presset han til å prøve å sitte på do nei, men spurt noen ganger om han vil prøve, noe han ikke har villet- så da har vi latt det være med det... så har latt han prøve å tisse i potta når han har tatt initiativet til det selv. Syns det er greit inntil videre, men er jo greit å få innspill hva man kan kjøre videre uten at det trenger å bli noe press
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå