Gå til innhold

Norge - verdens beste på likestilling, men gjelder er det også i hjemmet??

Anbefalte innlegg

Vi er langt fremme når det gjelder likestilling i arbeidslivet i Norge. Men hvordan ligger det an når det gjelder hus og barn? Mitt inntrykk, som blir forsterket her inne på bim, er at mennene ikke er skikkelig på banen. Virker som jentene fremdeles er hovedpersonene her, selv om de også er i full jobb. Det er sjelden jeg ser at det deles likt på hjemmefronten. Hvorfor er det sånn?

Fortsetter under...

Fordi det sitter i oss etter x antall generasjoner at det bare er sånn :) Min mann er kjempeflink hjemme, men jeg må nok si at det ligger i kortene at hus og hjem er i hovedsak mitt ansvar.

Har faktisk tatt meg i og si takk hvis han støvsuger eller setter på en maskin med klær, som om han gjorde noe som i utgangspunktet var min jobb :)

Tror det blir litt jevnere med neste generasjon, men så er det også noe med at kvinner er generelt mer opptatt av hjemmet så vi tar vel fort styringen uansett tror jeg... Min mann bryr seg jo faktisk overhodet ikke om hvilke gardiner eller møbler vi har fks, så lenge han synes det ser fint ut er det jeg som bestemmer, og med mindre jeg presenterer en rosa sofa eller spygrønne gardiner synes han stort sett det er fint, det er skjelden jeg får protester, og det er jo nettop fordi han faktisk ikke er så volsmt engasjert.

Men han vasker gulv uoppfordret og tar ut av/fyller oppvasakemaskinen, tørker av kjøkkenbenker og til en viss grad rydder, problemet er vel helst at alt det andre ser han faktisk ikke :) Men jeg tror at det er min feil... hadde han bodd et år alene hadde han jo oppdaget hvor mye annet jeg faktisk gjør som er ganske usynlig..

Her hjemme så hjelper min kjære til med alt egentlig.

Han rydder,vasker klær,bretter klær,leker med barna,står opp med barna sånn at jeg skal få sove lenge,ordner med oppvaskmaskina,og han forsøøøøker å lage middag :P Han er ikke sååååå god på middagslaging,men han forsøker da virkelig :)

Støvsuging og vasking også tar han seg av :)

Vaska hele komfyren for et par dager siden,så jeg er glad jeg har min kjære <3

Selv om vi gjør en del av de tinga sammen også da :)

Han jobber i tillegg. Har 2forskjellige jobber..

Vet det er mange menn som bare er vant til å få hjelp til alt av mødrene sine. Eller av andre generelt.

Min eksmann er en av dem og mer håpløst menneske skal man lete lenge etter.

Her deles det likt, tror mannen kanskje tar i litt mer enn meg. Hvertfall nå som jeg er gravid og veldig dårlig form.

Kunne ikke tenkt meg å ha det annerledes. vi jobber jo i utgangspunktet 100% hver så da er det bare rett at vi skal dele på alt hjemme.

Hadde en av oss jobbet redusert hadde det vært naturlig at den personen tok seg av mer i huset.

Hjemme hos oss deler vi likt - og kjenner alltid jeg blir provosert når noen sier at "mannen hjelper til".

Når begge to er i jobb er alt arbeidet hjemme et felles ansvar, fatter faktisk ikke hvorfor det skal være så vanskelig.

Men altså; jeg har ikke innført mine standarder på ting og forventet at mannen liksom skal oppfylle disse - hva som skal gjøres og hvordan det skal se ut er noe vi som har "gått seg til".

Vi fordeler også litt etter interesse - han ordner mye mer med maten enn jeg gjør - jeg mye mer med klærne.

Men at dette ligger i genene? Synes det er tull - i så fall er jeg feilvare:)

Vi har fordelt oppgavene slik det passer oss bra, ikke ut i fra å oppnå likestilling e.l. Så lenge en har et system som begge trives med og som fungerer, så synes jeg det er topp! Da er det ett fett om jeg gjør "kvinneoppgaver" eller "mannsarbeid!". Orker virkelig ikke å bry meg med om det er likestilling eller ikke i hjemmet vårt så lenge vi har det godt -det blir så påtatt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...