Gå til innhold

Hvor er det best å bo i Bergen?

Anbefalte innlegg

Ser ut som vi flytter til Bergen i løpet av året/begynnelsen av neste år.

Sambo skal muligens ta over en 7/11 i nærheten av koengen.

Han er fra Åsane, jeg fra sogn og fjordane. Så han er for såvidt kjent, men vil ha tips/meninger fra andre også. Trenger ikke være megasentralt, men må være god tilgang til buss da jeg ikke har tatt billappen enda. (jada, er treg av meg ;p hehe)

Kan nevne at vi har en gutt på 2 år og venter nr 2 til sommeren.

Så tips om gode barnehager taes og i mot med stor takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142996177-hvor-er-det-best-%C3%A5-bo-i-bergen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold deg unna Landås, spesielt området rundt Slettebakken skole. Er mange narkomane i området og mye bråk.

Jeg bor på Flaktveit og her er det bra. Det var mye bråk tidligere, men det er lenge siden. Her er nærhet til de fleste treninger, bilfri skolevei, barneskole, ungdomsskole og mange barnehager med godt rykte. Også er det minimalt med bråk og uroligheter.

Hvor skal du jobbe?

Jeg mener at det du først og fremst må prøve å unngå er KØHELVETE. For det er virkelig rushtrafikk i Bergen.

Så med mindre du vil kaste vekk to timer i bilen hver dag....nærmest mulig jobben!

Annonse

15:36

Lages ikke køen av folk som bor på Sotra og som jobber i byen?

Dvs. at hvis hun bosetter seg på sentrumsiden av broen, kjører hun stort sett mot køen?

Loddefjord har vel fått et godt rykte på seg? Tror jeg hadde satset på et sted i Loddefjord, eller Olsvik.

Fyllingsdalen/Bønes. Svært sentralt både om du skal jobbe i sentrum og på Sandsli. Ca ti min i begge retninger. Svært godt kollektivtilbud. Mange butikker/dagligvarer i gå avstand fra alle adresser. Et kjøpesenter som er litt halvveis ;) Mange fine turmuligheter om du liker å trille tur.

Ift barnehage er det kommet flere nye her de siste årene. Tror også det er gode muligheter for bhg plass, dessverre er den ene skolen vedtatt nedlagt. Men tror ikke det bør by på store problemer.

En fin bydel som ikke er noe ghetto i det hele tatt, hadde sin "storhetstid" på begynnelsen av 90-tallet med dårlig rykte, men slik er det ikke lenger. Og det er i Fyllingen som i alle andre bydeler. Dog stive priser på bolig og lite til salgs.

Hold deg unna; Sotra (som forøvrig ikke er Bergen), jobbet der før, veiene/rushet er et sant hel****. Loddefjorddalen er best å holde seg unne. Mathopen og Alvøen er ok.

Åsane synes vi er usentralt og tungvint, selvom det er en del fine steder i Morvik f.eks.

Nordås og Sørås er også ok, med Lagunen kan trafikken være vanskelig, men her er det mange barnefamilier :)

Landås er sentralt, men har hørt det er en bydel med en del problemer utenom de "fine" adresser. Skolene er jo de samme, og problematisk, også den bydelen i Bergen med dårligst bhg dekning, så her må du regne med å få bhgplass langt unna hjemmet.

Arna er bare uaktuelt, men for en sogning er kanskje livet på landet ok?

Jaja, det var mine tanker i allefall.

Vi trives veldig godt på Paradis:)

Hadde jeg skulle flyttet nå hadde det blitt Eidsvågneset eller Fjellsiden.

Ikke peiling på barnehager og slikt desverre.

Jeg hadde ikke flyttet til Åsane, men Morvik er fint.

Fyllingsdalen og Loddefjord er litt trist synes jeg, men jeg er ikke godt kjent så det er sikkert mange fine plasser der også.

Sandviken er fint men dyrt.

Jeg ville ikke bodd i sentrum eller i fjellsiden - på grunn av forurensingen.

Har venner som bor med barn i sentrum, og to av de, under året, har fått påvist barneastma i vinter. Ikke særlig gunstig!

Samme i fjellsiden - det ligger ett tykt lag med svevestøv på utemøbler etter ett par dager feks.

Annonse

16:01 igjen!

Jeg har bodd veldig lenge på Danmarksplass og hadde ALDRI flyttet tilbake, greit når man er ung og rastløs, men ikke med barn. Laksevåg hadde jeg heller aldri ville bodd.

Fantoft er fint:)

Sørås og Nordås topp, men Sandsli nitrist. Rushtrafikken der er også kjip.

Hehe, her er det mange meninger ja.

Vi har selv adresse Loddefjord, men bor nærmere Haakonsvern. Og vi trives med det, og har faktisk et veldig bra inntrykk av Vadmyra Skole der vi har barn som går. Dette til tross for at hele området sliter med drålig rykte fra "gamledager".

Uansett ville jeg nok sett på barnehagedekning, bussforbindelse og boligpriser først.

Jeg jobber i sentrum, og det tar 15 minutter med buss. Og bussen går minimum hvert 15 minutt.

Tusen takk for mange tips!:) Ser jeg har litt å sette meg inn i. Får ta med meg sambo på en omvisningsrunde.

Forøvrig liker jeg meg på Flaktveit, svigers bor der og syns det virker koslig der. Åsane er vel den eneste plassen jeg er noenlunde kjent og syns det virker greit der. Man har jo alt av butikker der o.l. Men litt tungvindt om jeg evt skal jobbe i byen kanskje.

Godt vi har litt tid på oss enda før vi må bestemme oss. Mulighetene er mange! Så greit å ha litt tid.

HI

Vet du, jeg jobber i Åsane/Flaktveit og bor i byn. Og jeg må bare fortelle deg at det er helt jævlig(for å si det rett ut). Dårlig med buss fra flaktveit, og det er så grusom rush i "jobb/skole tidene". Uff jeg blir dårlig av å tenke at jeg snart må begynne å jobbe der igjen.

Så ville ikke anbefalt det altså.Ska du jobbe i byn, ville jeg bodd på nesttun/paradis- dvs nært bybanen. Du kommer alltid for sent på jobb med buss, de er så og si alltid forsinka og stapp full.

Om ikke ville jeg bodd i fyllingsdalen, kjempebra busstilbud til sentrum. Tar ca 10 min.

Og det er ikke lengre betenget som en getto(det er derimot Loddefjord).

Hold deg langt unna bønes om du ikke har bil !!

Lykke til

18:28

Dårlig med buss? Ja, de er stort sett 5-10 min. forsinket i rushtiden når du skal hjem fra byen, men er ikke bussene det overalt?

Jeg beregner 35-40 min. med buss hver vei og er stort sett alltid i rute. Vi har jo expressbussene også. Da er jeg hjemme på 30 min.

18:28

Dårlig med buss? Ja, de er stort sett 5-10 min. forsinket i rushtiden når du skal hjem fra byen, men er ikke bussene det overalt?

Jeg beregner 35-40 min. med buss hver vei og er stort sett alltid i rute. Vi har jo expressbussene også. Da er jeg hjemme på 30 min.

18:52

Ja jeg synes det. må ofte ta en buss som gjør at jeg er på jobb 30-50 min før jeg skal, bare for slippe å komme 10 min for seint.

Og det er utrolig irriterende. Synes ikke det er slik overallt. 50ekspress fra byn til birkelandsk. er somregel på plass når den skal, og helt genial om man bor feks i fyllingsdalen og skal til byn+retur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...