Kamomilla80 Skrevet 8. mars 2011 #1 Skrevet 8. mars 2011 Gutten min hadde bare vokst én liten cm mellom 1-årskontroll og 15 mndskontroll, og er for andre måling på rad ute av en masse percentilkurver - han begynte frist på 97% og har gått nedover derfra. Derfor var HS litt bekymret og ville ha oss inn på ekstramåling i august. Og det er jo fint. Men mor er selvsagt også bekymret, spesielt fordi både far og jeg er høye (over 1,80 begge to), og lurer på om vi gjør noe galt. Barnet spiser bra til alle måltider, har sluttet å amme nylig og er ikke veldig glad i kumelk, men han drikker litt til frokost - ellers supplerer vi med en yoghurt om dagen og ost på skiva. Barnehagedama var HELT sikker på at han fikk for lite melk; jeg fikk veldig dårlig samvittighet med den gang og lurer på om hun har rett. Noen som har lignenede erfaringer der ute? HS mente barna i denne alderen IKKE vokser i rykk og napp, slik jeg kanskje trodde. Forøvrig er han frisk og rask og veeeeldig aktiv...
Romeren Skrevet 8. mars 2011 #2 Skrevet 8. mars 2011 ? Min hadde ikke vokst mer enn én cm han heller, mellom 1-årskontroll og 15-månederskontrollen. HS sa ingenting til det. At han er ute av en del percentilskjemaer, kan jeg ikke si noe om: Legger han lite på seg? Hvis han ellers er frisk og rask (har lite ondter og sover godt om natta), så ville jeg ikke bekymret meg jeg da. Angående kumelk, kan jeg ikke si stort. Spiser han grøt? Isåfall kan du lage havregrøt på melk og "lure" i han litt mer melk slik. Jeg vet ikke hvor mye de "må" ha jeg. Har du spurt HS om dette? Om en yoghurt og litt ost (samt litt melk om morgenen) er nok?
satser & vesla Skrevet 8. mars 2011 #3 Skrevet 8. mars 2011 Hei. Jeg personlig synes ikke noe om at barnehagendama sa at hun er HELT sikker på at han fikk for lite melk. Hvilken faglig grunnlaget har hun for en slik uttalelse? Jeg fikk vite av ei kollega som har barn med melkeallergi at to skiver hvitost dekker faktisk dagsbehovet for kalsium. Og jeg tror neppe mangel på melk hemmer veksten. Jenta mi vokser også i rykk og napp. Det gjør hun forsatt og hun er 15,5 mnd. Hun er heller ikke så glad i melk, men spiser godt av all slags mat. Hvitost og biola er blant favoritten :-) Ikke gå med dårlig samvithet, ta heller kontakt med lege hvis du er i tvil og spør det du lurer på.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2011 #4 Skrevet 12. mars 2011 Synes det er veldig rart at barnehagepersonell kan uttale seg på denne måten. Jeg jobber selv i barnehage og ville aldri sakt det på den måten om det hadde vært min mening. Dessuten kan jeg ikke forstå hvilken utdannelse hun har som kan komme med slike påstander. Men ikke vet jeg... Som andre har sakt så ville jeg sett på vekten i tillegg. Du kan dessuten drøye 2mnd f.eks. også ta en ny måling. Hvis barnet ditt ikke er spesielt glad i melk og du gjerne vil at han skal ha mer, så prøv å varm melken litt. Jenta mi er 13mnd og vil ikke ha melken rett fra kjøleskapet, men er den luken fra microen så går den glatt ned. Gutten din er helt sikkert frisk. Har en jente i barnehagen som er 6år (snart) og veldig kort. Hun har vært til ulike tester og alle konkluderer med at jenta bare er kort, ikke noe annet. Er høyde arvelig?
EgG Skrevet 12. mars 2011 #5 Skrevet 12. mars 2011 Synes det er veldig rart at barnehagepersonell kan uttale seg på denne måten. Jeg jobber selv i barnehage og ville aldri sakt det på den måten om det hadde vært min mening. Dessuten kan jeg ikke forstå hvilken utdannelse hun har som kan komme med slike påstander. Men ikke vet jeg... Som andre har sakt så ville jeg sett på vekten i tillegg. Du kan dessuten drøye 2mnd f.eks. også ta en ny måling. Hvis barnet ditt ikke er spesielt glad i melk og du gjerne vil at han skal ha mer, så prøv å varm melken litt. Jenta mi er 13mnd og vil ikke ha melken rett fra kjøleskapet, men er den luken fra microen så går den glatt ned. Gutten din er helt sikkert frisk. Har en jente i barnehagen som er 6år (snart) og veldig kort. Hun har vært til ulike tester og alle konkluderer med at jenta bare er kort, ikke noe annet. Er høyde arvelig?
Kamomilla80 Skrevet 13. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2011 Takk for alle svar! Ja, høyde er arvelig. Men selv om både pappaen og jeg er høye, er jo ikke absolutt alle i bakover i familiene våre høye, så det kan vel ha sneket seg inn et lavt høydegen der et sted. Jeg skal sjekke med HS hva de mener er nok melk. Jeg har tenkt mye på dette siden jeg skrev innlegget, og det med melken er nok ikke problemet uansett. Da vi var på ettårskontroll ammet jeg fortsatt noen ganger om dagen + ga yoghurt og kveldsgrøt med melk hver dag, og da hadde han også vokst overraskende lite. Han har forøvrig slutta med kveldsgrøten: den var han lei av! Og veldig kjedelig med mat man ikke kan spise selv, viste det seg... Han har lagt ok på seg, og den høyde/vekt-kurven ligger han fint på visstnok. Det er høydekurven alene som har ganske mye utflating og som krysser en haug med percentiler. Jeg er mindre bekymret nå altså, men det er uansett fint å lufte ting med dere! Og fint at dere er enige i at barnehagedama ikke burde sagt det hun sa. Hun har ingen helsefaglig bakgrunn såvidt jeg kjenner til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå