Gå til innhold

Kanskje litt rart spm, men vet ikke hvem jeg skal spørre. Angående disse antistoffene i mm ( samme som flaskemelk)

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gi en blanding av mm og mme nå etterhvert før vi går helt over til mme. Noen som vet sånn ca hvor mye mm man må ha i prosent for å dekke behovet for disse antistoffene????

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er noen "grense" for mengen antistoffer man trenger, har aldri hørt noen sånn. Men morsmelk inneholder mye vann, og om man har lite melk vil de andre stoffene stort sett (jeg gjetter på at det er unntak for feks vannløslige vitaminer) bli mer konsentrert. Dette gjelder nok for antistoffene også, så om du har lite melk vil det altså bli mer antistoffer pr ml.

Antistoffer er ikke magisk (eller, det er vel nesten det det er :-)) - det er stoffer som gjør at kroppens immunforsvar kjenner igjen en infeksjon, og om det er lite av dem i melka betyr det at kroppen bruker litt lengre tid på å bygge opp immunforsvaret mot infeksjonen antistoffet fungerer mot. Kroppen bruker uansett litt tid på å bygge opp immunforsvaret mot akkurat den infeksjonen, om feks mor har influensa vil barnet etterhvert bli immunt mot den samme infeksjonen, men det tar litt tid før immunforsvaret er på topp. Det er akkurat samme prinsipp med vaksiner.

Takk for svar lillenims. Har ikke lite melk , men pumper meg, og vurderer å gi meg snart med det da jeg har klart å lage meg et lite lager i fysern. Så hun får morsmelk til hun er 6 mnd. Er fornøyd med det, for orker ikke pumpe meg mer da. Blir totalt utslitt og har det ikke særlig artig, når all tid går på å pumpe meg. :o)

Du fullpumper og gir kun morsmelk? Da er du kjempeflink som har stått på så lenge :-D Jeg pumpet selv, inntil jentungen plutselig fant ut at pupp var gode greier lell da hun var 11 uker.

Jeg hadde knapt akkurat nok melk, så jeg gav en flaske MME om dagen for å kunne bygge opp et fryserlager som jeg kunne gi samtidig med introduksjon av gluten dersom jeg ikke orket pumpe så lenge. Hvor gammel er ungen din nå? Jeg ville kanskje prøvd å strekke morsmelkperioden lengst mulig, dvs gitt litt MME etterhvert for å kunne fryse ned litt ekstra. (Samtidig er det visst absolutt best for tarmen til babyer å kun få morsmelk så lenge som mulig, så om hun er yngre enn 2-3 mnd ville jeg kanskje venta om jeg kunne.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...