Gå til innhold

10 mnd. gammel og kommer seg fremdeles ikke fremover på gulvet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min blir 10 mnd. gammel i morgen, og kommer seg fremdeles ikke fremover på gulvet. Han har alle forutsetninger for det, han er sterk i kroppen, roterer til siden og skyver seg bakover. Dette har han gjort i mange uker. Han er også veldig flink til å sitte, og kan sitte på gulvet helt uten støtte. Men de skal jo helst ikke sitte før de kan krype på grunn av at de da kan bli rumpeakere. Han liker også å stå og holde seg til noe.

Er det andre som har barn som er såpass sent ute med å komme seg fremover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min er også treg pga en liten skade i armen. har derfor trent med fysio.

det du kan gjøre er å sette deg på gulvet og ha beinene strak ut i en V så setter du ungen i mellom beina dine og tar en leke som du holder utenfor beinene dine, sånn at han må "klatre" over det ene beinet ditt for å få tak i den, da vil han på en måte komme opp i krypestilling ved at knærne hans er på den ene siden av beinet ditt og armene på den andre siden.. skjønner.?

gjør begge veier :-)

du kan og lage en liten nedover bakke med ett eller annet å legge han øverst, sånn at han får tyngdekraften med seg hvis han prøver på noe.

Skrevet

Hvis han har holdt på slik i mange måneder er det nok like før han begynner å åle seg framover. Kanskje han da går nokså direkte på kryping på knærne. Men så lenge det skjer en utvikling går det i rett retning. Selv om man av og til syns det går sakte.

Skrevet

Kan jo prøve med lokkemat. Legg f.eks. mobil/fjernkontroll/skål m.kjeks eller annen favoritt mat litt utenfor rekkevidde.

Men det at han skyver seg bakover er jo starten på å komme seg frem.

Trur førstemann var ganske sein med å kravle/krype, prøvde bare halvhjerta frem til i la kjeks på matta.

Skrevet

Lokkemat og treig i utviklingen når man er 10 mnd bare???

Hvorfor stresser dere så uttrolig mye med at babyer skal kunne ting hele tiden ? LA de få lære seg ting i sitt eget tempo, for gud skyld!

Skrevet

Hvis han aker seg bakover, så er det som sagt begynnelsen på krabbing. La han ligge på magen på gulvet så mye som mulig så får han trent seg.

Du skriver at han er flink til å sitte uten støtte. Hvis han ikke setter seg opp selv, skal du ikke la han gjøre det. La han få masse, masse masse trening i å ligge på magen og legg deg der sammen med ham, så kommer dette til å gå helt fint.

Skrevet

Syns dere skal lære han det jeg. F eks du tar armene og så tar samboeren føttene og så lærer dere han det. Det måtte vi gjøre for det var et helvete i en måned pga hun klarte ikke å komme seg frem men ville så gjerne. Hun løste det ved å hylgrine.

Tok bare et par dager så kunne hun det :) Hun trengte bare litt hjelp for å skjønne det. Da var hun 10 mnd.

Skrevet

Mini min kommer seg bare bakover, med påfølgende hyling, har prøvd rådet til mrs. Bad, men liten nytte her gitt, haha... Tror han her må finne ut av det selv. Har prøvd mye øvelser, men ting har liksom ikke kommet før han var klar livevel, synd det er så mye suring hehe...

Som det blir sagt lenger oppe skal de ikke sitte før de kan sitte selv, men jeg vet at maaange setter babyen på matta og lar babyen sitte. Vet ikke hvor farlig det er en liten stund, men fysioterapeuten vi går til var rimelig tydelig på at det ikke skulle gjøres.

Mini er langt fra klar til å sitte, tror han kryper før han sitter. Men når han begynner krype vet vi jo ikke...

Det er helt greit at de får ta den tiden de trenger, men det er ikke så gøy når babyen sliter veldig over lang tid. :(

Skrevet

Jenta mi er 9mnd og har ikke en gang begynt å rulle så jeg hadde ikke stresset med dette. Vi blir fulgt opp av fysio og hun sa at vi ikke får lov å sette henne opp før hun i det minste kan rulle fordi da får hun ikke trent den viktige musklaturen i rygg/mage i tillegg til at hun da blir mindre interresert i å ligge på gulvet. Noen unger tar bare lenger tid og dette får vi bare godta... selv om man gjerne vil at ungen sin skal være "normal" og gjøre det i samme tempo som alle andre... :)

Skrevet

jeg la nettopp ut et innlegg selv om det samme. jeg så ikke ditt. hehe.

sønnen min er 9 mnd og kommer seg ikke fremover. han kan ikke sitte på rumpa alene heller. han kan en stund men jeg må alltid sitte der for plutselig tipper han over.

egentlig skal man ikke sette de opp før de gjør det selv men det har altså da vi gjort. jeg har tenkt at kanskje han blir sterkere på den måten i min desperasjon..

han kan ikke krabbe, sitte alene, holde seg opp alene.. når han ligger på magen er han flink til å heise opp kroppen med armene sine og spinner rundt sin egen akse..

jeg må si jeg begynner å bli litt frustrert.. spesielt når alle på barselgruppa hans begynte å åle/krabbe da de var rundt 6 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...