Gjest Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Vesla har kun likt to 8 mnd grøttyper, og nå får jeg kun tak i den ene... Har variert det jeg kan med å blande inn puffet ris, cornflakes, frukt mos, fruktbiter osv.. Nå vil hun rett og slett ikke ha den lenger! Er veldig ivrig når hun skal få mat, men så fort hun får smaken av grøten i munn nekter hun å spise.. Skriker og lukker munnen.. Finnes ingen 10 mnd grøt, og hjemmelaget liker hun ikke... Kan jeg begynne med 12 mnd grøt? Hun er 9 mnd og tre uker og begynte med 8 mnd grøt når hun var 7 mnd fordi hun ikke ville ha 6 mnd grøt mer.. Hun spiser alt annet hun får servert, og har hittil ikke reagert på noe... evt blande 8 mnd og 12 mnd?
sillyfilly og Olivia Skrevet 8. mars 2011 #2 Skrevet 8. mars 2011 Bare begynn med 12 mnd grøten. Den er ment for å være en veileder. Ikke en "aldersgrense". Hva med brød?? Kan være hun rett og slett er lei grøt.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 8. mars 2011 #3 Skrevet 8. mars 2011 Ja, tror nok det er greit. Jeg tror ikke nestlegrøtene er tilsatt salt, men jeg tror det kan være greit å dobbeltsjekke dette når du handler. De er iallfall usukret. Ellers er det nok greit å øve på brød og passe på å gi middag og pålegg med høyt jerninnhold.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 8. mars 2011 #4 Skrevet 8. mars 2011 Jeg kom forresten på at melkepulveret kanskje er annerledes i 12mnd grøten? Jeg tenkte siden de kan drikke melk fra denne alderen? Ring nestle og spør du.. http://www.nestlebaby.com/no/baby_nutrition/products/product_search.htm?stage=4&num=10&r=26
2010 Mammaen Skrevet 8. mars 2011 #5 Skrevet 8. mars 2011 Har du prøvd kanel i grøten? Vi bruker det til smaksvariasjon og det går ned her i gården :-)
bitthen Skrevet 8. mars 2011 #6 Skrevet 8. mars 2011 Du kan lage selv Jeg ble så lei alt som ble puttet i grøten at jeg begynte lage selv. Tar 5 minutter mer, men mini eeelsker det! Har ulik frukt i, feks eple, sviske, fruktglass, fruitbreak osv. Jeg lager grøt av 1 ss. havregryn (Lagt i bløt over natta) og 1,5 ss fullkornshvetemel/ sammalt hvete (blanding jeg har laget ferdig) 100 ml. vann og 100 ml nan, koke i 5 min. Mini her liker ikke brød da
mammatetogansketette:)) Skrevet 8. mars 2011 #7 Skrevet 8. mars 2011 Har forstått det slik at det ellers i verden ikke er så vanlig å gi grøt, og at de da gir mere frukt og grønt istedet? Ellers er jo brød greit da, jenta vår er ikke særlig glad i grøt, får grøt kun på kvelden- ellers er d brødskive. Har ikke bare med smaken å gjøre tror jeg, men også konsistens...?? Begynte med brød til henne da hun var rundt seks mnd, nå tar hun gode biter brød i munnen og tygger som bare det:) Namnam det:)
Gjest Skrevet 8. mars 2011 #8 Skrevet 8. mars 2011 Hu får 1-2 brød måltider om dagen.. Elsker brød.. Får halve skiver med skorpe, og det går rett ned.. Konsistenten har aldri vært noe problem, bortsett fra hvis grøten er for tynn, for hu vil ha litt å jobbe med. Hu spiser frukt, helst halve epler med skallet på, og middager, både som jeg lager selv og fra glass.. Hjemmelaget grøt likte hun ikke.. liker ikke de fleste grøtene og jeg har funnet ut at det antageligvis er at de smaker for mye havre.. Hu begynte med grøt litt før hun var 4 mnd.. Og spiser alt annet hun får servert.. Kanel har jeg ikke prøvd, men nå klager hu bare hu ser grøtskåla... Tror jeg kjøper 12 mnd grøt i morra og tester det... (Litt forsiktig) Hu tar kun 1-2 flasker mme i døgnet, så hun trenger næringstoffene som er i grøten..
Gjest Skrevet 8. mars 2011 #9 Skrevet 8. mars 2011 Hu er litt tidlig ute for alderen med alt egentlig, og første jeksel har begynt å komme fram.. Mulig hun rett og slett trenger mat for større jenter.. Får grøt kun om kvelden.
Gjest Skrevet 8. mars 2011 #10 Skrevet 8. mars 2011 På nestle står det om 12 mnd maten: "Når ditt barn begynner å krabbe, gå og til og med løpe, trengs det mer energi enn noensinne. Maten må inneholde både riktig mengde energi og nok vitaminer, mineraler og sporstoffer. Nå ligner barnematen stadig mer på voksenmat, med større biter å tygge på, flere spennende smaker og større variasjon. Ofte kan ditt barn spise samme mat som voksne, og det kan være en god idé å gi barnet litt mer fiber – spesielt i form av grovere grøt og brød." Jenta mi er i ferd med å gå selv, er aktiv hele dagen og vil helst ha mat å tygge.. Når jeg tenker over det har hun vært mye oftere sulten den siste tiden.. Så i morra kjøper jeg 12 mnd grøt og prøver.. Spennende... Store jenta.....
mammatetogansketette:)) Skrevet 8. mars 2011 #11 Skrevet 8. mars 2011 Gjør det du:) Men hvis hun ikke vil ha denne grøten heller ser jeg ikke problemet med å gi brød istedet for grøt på kvelden også en stund. Kan jo være lei grøt generelt, og da blir vel en ny grøt-type fort like lite interessant? Du sier hun trenger næringsstoffene i grøten? Får hun godt brød er det vel mye næring der også. Vet forresten om de som har smuldret brød og laget grøt av den? evt. lage det som en "frokostblanding" med frukt og melk på? Når du sier hun drikker lite melk... jenta vår drikker bare ca. opp mot 300 ml melk i døgnet, får ellers brød, frukt, middag og et grøtmåltid (hender vi tar brød da også) pr dag. Har drukket lite melk siden hun starta med fast føde, har aldri tenkt over at hun går glipp av næringstoffer når hun ellers spiser godt?? Men skal høre med helsesøster, skal dit om etpar dager...
Gjest Skrevet 9. mars 2011 #12 Skrevet 9. mars 2011 Må nok ta en grøtpause... kjøpte ny grøt i dag, men ville ikke ha noe særlig.. Jeg får prøve med mer brød.. takk for hjelpen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå