Gå til innhold

Ikke tett eggleder alikevel! Hva nå??

Anbefalte innlegg

Gjest FinogFjong

Jeg har i femten år(!) trodd at min gjenværende eggleder har vært tett, etter at dette ble påpekt under en exu. Nå vurderes nok en runde med IVF, og i forkant av eventuell oppstart, fikk vi gjennomført en kontroll av eggleder, hvor det viste seg at den er helt åpen og fin...

Legen vår ble svært overrasket over dette, og "gen-prøver" ble tatt, da dette måtte være den logiske forklaringen til manglende befruktning. Denne var negativ, det er med andre ord ingenting "feil" sånn bortsett fra at vi ikke blir gravide...

Siste IVF-runde sendte meg så langt ned i kjelleren at jeg kvier meg veldig for å forsøke igjen, selv om savnet etter et barn til er nærmest lammende.

Skal-skal ikke, hva med inseminering, vil vi kunne ha noen sjangs til å lykkes? Usj, vriene tanker, får liksom ingen "løsning" servert fra legen heller, noen her inne som har noen gode råd eller ideer?

Fortsetter under...

har du hatt lap?

Hvis ikke ville ejg gjort dette før ivf.. for å se om det er noe snusk/grunner i livmoren tila t du ikke blir gravid.

Er eggleder åpen, svømmerne til din mann bra er inseminasjon noe man kan prøve en 2-3 ganger flr ivf

Gjest FinogFjong

Takk for tips, lapraskpoi er visstnok vurdert som unødvendig. Vi er vedlig i tenkeboksen for ny runde IVF eller inseminasjon, og er fristet til gi opp hele greia..

Vi skal heldigvis få veiledning hos legen snart, kan hende vi får noen råd vi kan greie å leve med, på den ene eller andre måten...

Jeg sier som lindynatt...

Det er dumt å ikke få sjekket grundig om det er noe uoppdaget som ligger i veien for deres lykke.

Dessuten gode sjanser for å kunne lykkes på mildest mulig måte etter et slikt inngrep ;O)

Annonse

Jeg sier som lindynatt...

Det er dumt å ikke få sjekket grundig om det er noe uoppdaget som ligger i veien for deres lykke.

Dessuten gode sjanser for å kunne lykkes på mildest mulig måte etter et slikt inngrep ;O)

Gjest FinogFjong

Nei. Var et offentlig sykehus som slengte i meg ved en exu for mange år siden at den gjenværende egglederen så tett ut, og at om jeg skulle ha barn, måtte jeg ha IVF.

Dette ble i sin tur tatt for god fisk ved oppstart prøverør. Noe annen utredning enn blodprøver og svømmetest er aldri gjennomført da det ikke er blitt vurdert som "nødvendig".

Etter flere runder i det offentlige (hvorpå et lyktes) gikk vi privat. Den private klinikken utredet meg ikke ytterligere de heller, da det ikke har vært "nødvendig".

Rett før jul fikk jeg imidlertid for meg at jeg måtte få gjennomført en gjennomskylling av eggleder, og overraskelsen var stor hos legen (og meg selvfølgelig). Det ble da gjennomført en slik gen-test siden det var det "eneste" de kunne forklare manglende suksessrate ifht prøving. Men NOE må det jo være..kan hende de vil vurdere lap igjen nå da...

Jeg har og tatt lap og fikk vite den ene gangen at den ene egglederen min var tett. Så ville de ta en ny en 7 mnd etterpå(hvorfor vet jeg ikke,det var fertilitetsklinikken som ville det) og da fikk jeg beskjed om at neida den jeg fikk beskjed om var tett sist var ikke det,MEN derimot den andre!!! Så var jeg hos gynekologen min og han sa det at når legen åpnet for lap kunne egglederen trekke seg sammen,og da virke tett,så kanskje ingen av mine er tette? eller kanskje begge mine nå er tette,for det kunne og skje,siden de har vært å rota inni der 2 ganger..det er søren ikke lett å forstå seg på leger alltid gitt:-( Vi er altså da uforståelig ufertile,jeg har en datter på 8 år,men året etter jeg fikk henne så måtte jeg kondiseres,så mest sannsynelig er det årsaken,legen tok for mye av livmortappen,og da ble det liten åpning i livmoren,og jeg fikk arrdannelse. Men vi er i gang med ivf,så da går det jo bra tilslutt:-) er bare så synd at man ofte går i mange år før noen leger tar tak i dette. Masse lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...