Gå til innhold

Jeg er gravid med nr 3 og samboer har gjort det slutt,har mulighet for å overta huslånet men han nekter..

Anbefalte innlegg

Han fikk nok når jeg fikk vite jeg var gravid igjen 8mnd etter nr 2 så han dro for 2 mnd siden.

Vi hadde tenkt å selge huset men nå har det seg sånn at jeg har fått lov av banken å overta huslånet.Huset vi bor i er verdt mer nå ca 400000kr mer,og overtar jeg lånet blir jeg skyldig han 200000kr.

Han har opparbeidet seg mye gjeld og skylder skat,moms og div for nesten 200000kr men som han får låne av foreldrene.

Jeg har ikke så mye penger å gi han på engang og har sagt jeg må betale han litt i mnd for å nedbetale.

Han mener han MÅ ha de pengene og at vi må flytte.

Eldstejenta vår er oppvokst her og har alle vennene sine her og starter på skolen her til høsten,men selger vi må jeg flytte herfra noe jeg ikke vil pga barna.

føler han tenker på seg selv og ikke barna,beste for meg er å bo her og ikke flytte på barna og måtte bo i en liten leilighet.

Hva syntes dere?

Fortsetter under...

Om du skal kjøpe ham ut så skjønner jeg godt at han vil ha pengene samlet og at han vil ha dem nå. Jeg hadde ikke godtatt en avbetalingsavtale. Aldri i verden!

Du får låne penger slik at du kan betale ham ut.

Ja det vet jeg men syntes han skal tenke på barna sine og ikke pengene..må vi flytte herfra flytter vi også fra alle i familien og vennene til eldstejenta..Hun er innskrevet på skolen her fra høsten.

Annonse

Han har vel krav på å få solgt huset til høystbydende. Kanskje huset går for mer enn 400 000 kr i budrunde, og da har han jo tapt masse penger personlig.

Men han fortjener jo tydeligvis ikke noe! Man går ikke fra noen av den grunn. Det er jo latterlig!

Har liksom ikke mannen ansvar når det gjelder prevensjon? Hvis han ikke ville ha flere barn skulle han har sterilisert seg under forrige graviditet. Han er ansvarlig for sin egen bruk av sæd!

Det er så teit at menn skylder på damene, det er faktisk ikke vi som spruter babymateriale ut av kroppen.

Dersom du ikke har råd til å kjøpe han ut med hele summen på en gang så er vel det det samme som at du egentlig ikke har råd til å overta huset.

Han er ingen mann ville min mann ha sagt! Synes det er uhørt at han forlater deg fordi dere har blitt gravide, men han om det. Når det nå er sånn og han kun tenker på seg selv - for det er jo en selvfølge at det beste for barna når far bli borte (for det gjør han faktisk ved en skilsmisse) er å bli boende i huset - må du søke råd hos dine foreldre og hans foreldre. Vil ikke tro at hans foreldre synes det er så greit at han lar deg sitte med tre barn alene og at dere må selge huset i tillegg!!

Rådfør deg i alle retninger. Få til samtaler på familievernkontoret slik at dere ikke bare krangler.

Synes svarene oer her er ute... hva er 200 000 når man kan sikre sine barn en hvis stabilitet i livet når man stikker av?? (For uansett hvorfor han gjør det, så er det faktisk det han gjør!!!)

Uansett hvordan hans oppførsel er har han rett på pengene sine.

Jeg ville ikke gått med på det.

Jeg ville hatt bud runde der du måtte ha hatt det høyeste budet om du skulle kjøpt huset.

Gir ikke bort pengene.

hi her,helt enig med de siste svarene her,syntes han er egoist som bare tenker på sine behov, han burde absolutt tenke på hva som er det beste for barna og det er at jeg bor her i stedet for å måtte flytte i en liten leilighet.

Annonse

I slike tilfeller synes jeg man bare må forholde seg til lovverket. Uansett hvordan man forsøker å ordne det vil en av partene føle at det blir uretferdig.

I deres tilfelle betyr det at du må kjøpe ut samboeren din til takst om han er enig i taksten eller huset må legges ut på det åpne markedet der du kan by på lik linje med andre og dere deler salgssummen.

Han har selvfølgelig krav på pengene, og du må betale han det som en engangssum dersom du ønsker å beholde huset.

Han er absolutt ingen egoist av den grunn. Hvis det var DU som skulle flytte antar jeg at DU også vill krevet de pengene du hadde krav på. Du sier jo selv at han har gjelde å betale på og han skal vel også selv etablere seg på nytt.

Kan aldri i verden tenke meg at du hadde godtatt i ikke få pengene utbetalt hvis det var du som solgte et hus (for det er jo faktisk det han gjør - han selger sin halvdel til deg). Hvis du engang skal selge huset, ville du synes det var greit at huskjøperen fikk det på avbetaling ??

Han er oppegående på den måten at han verken godtar avbetaling eller overtakelse av lånet.

Det beste rent økonomisk slik at han ikke taper på dette er å selge huset. Ja, det er trist å måtte flytte osv, men en skilsmisse pleier å være veldig tøff for alle parter. Særlig for barna. Kanskje du finner en ny bolig i nærheten? Da slipper de å bytte skole og finne nye venner.

Hva så om at de har vokst opp i det huset? Tror du er mer bundet til det eksakte huset selv.

Som sagt, selg og finn en bolig i nærheten!

Du er urimelig når du ikke vil inngå kompromiss. Du kan ikke skylde på barna at du vil heller gjøre avbetalinger til eksmannen din. Han kommer ikke itl å ha sjans til å finne seg noe nytt på den måten. Barna skal nå ha 2 hjem, selv om de skal bo hos deg største deler av tiden.

Kanskje du kunne bli enig med han og foreldrene hans om at du betaler ned på de 200 000 han har lånt av dem? Da går det jo opp i opp? Og foreldrene hans er kanskje mer interessert i barnas beste enn bernefaren er?

Snu det rundt litt - pappaen vil ha huset men kan ikke betale ut mor, hun får da ikke egenkapital til å kjøpe noe videre.. Er det noe bedre?? Selvsagt har mannen rett på å få pengene sine, han trenger de jo for å etablere seg på nytt!!! JEG ville aldri gått med på å få "penger etterhvert" og som alenemor med 2 mill i lån kan jeg ikke forestille meg hvordan du skal klare å betale tilbake 200 000 i rimelig tid til far..... Selg huset for mest mulig slik at dere begge får et overskudd og kan begynne på nytt et annet sted.... Ungene takler fint å flytte, er nok som oftest verre for foreldrene..

Bare det faktum at han gjorde det slutt fordi du var gravid er jo ganske hårreisende. For en klovn!

tror du skal være glad du er kvitt ham, og det overrasker meg ikke at han insisterer på å få pengene sine for en fyr som går fra familien sin pga en ny graviditet setter etter alle solemerker seg selv foran alt og alle andre.

Han har nok dessverre krav på det han ber om. Har du et godt forhold til foreldrene hans? Som besteforeldre har de kanskje interesse av at barnebarna skal få bli boende i huset, kanskje du kan låne de pengene av dem som han hadde fått tilbud om å låne?

Han bør tenke på barna sine?

Jo selvsagt. Han bør også kunne tilby barna et hjem når de er på besøk hos ham, og da kommer 200.000 godt med. Bør ikke han kunne etablere seg med et hjem som barna kan være i?

Hvis han skal spytte i store summer slik at barna får beholde den boligen de nå bor i, bør dere alternere på å bo der. De pengene skal jo komme barna til gode, og ikke deg.

Oppdatere oss da HI, har du mulighet til å få hjelp av hans foreldre? Dine? Evt. er huset stort nok til å ta inn en annen alenemor som leieboer, så dere kan bo litt "kollektivt"?

Enig med anonym 11:06.. Og bare for å ha det sagt, 2 mill i lån som alenemor selv med god inntekt er GALSKAP! Si at du har 400 000 i inntekt, da har du likevel lån på 5 ganger inntekt!!!!!!!!!!!!!!!!! Renta VIL gå opp og da kommer du til å slite maks, har du i det hele tatt regnet på lånet med 6-7 % rente???... Nei selg huset og få deg noe mindre og billigere, man skal jo tross alt leve også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...