Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på snart 4 1/2 mnd er en puppe-tyrann. I snitt vil hun ha pupp hver 2. time. Dvs gjerne 12 ganger i døgnet. Og det er ikke stor forskjell på dag og natt.

Frokosten får hun på senga, men neste måltid er halvt grøt, halvt MM. Snaut to timer senere er hun sulten igjen. Mellom frokosten og grøten er det imidlertid bæsjebleie, hvis den ikke ble avlevert en gang mellom 03 og 04... slår aldri feil det der...

De siste ukene har hun blitt sykt umulig ved leggetid, hun våkner og hylskriker knapt en time etter at hun la seg. Vrir hodet fra side til side, gråter og hulker- blir raskt veldig tett i nesa og blir mer urolig og gråtkvalt. Soveromstemperaturen er ca 12 grader, frisk luft men ikke trekk.

Og hadde det vært opp til vesla, så hadde vi vært på trilletur 5 timer hver dag...

Det holder liksom ikke med over 3 mnd intens hyling avløst av sykdom, og et bakenforliggende vanvittig temperament... Det har begynt å tære på tålmodigheten og forstanden min at hun starter dagen omtrent før hun avsluttet dagen før, holder det gående natten igjennom, kun sover på trilletur på dagtid, og nå attpåtil "stikker av" med min MINtid på kvelden pga de hysteriske anfallene. Faren takler henne ikke- begynner bare å kjefte på ho...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Postet innlegget før jeg rakk å legge til del 2.

Hva starter jeg med av tiltak?

Ny runde med kiropraktor?

Legetime for vurdering av tettheten? Evnt spørre om å prøve ut astmamedisin en stund? (Kun når hun ligger at hun blir tett selvsagt)

Kutte ut ammingen totalt og gå over på MME på heltid?

What to do? Jeg er på felgen og orker snart ikke å ta en avgjørelse i dette kaoset engang...

Skrevet

Jeg har en baby som ligner på din, han er blitt 5 1/5 mnd og er nå inne i en roligere periode enn den du beskriver, men ikke lenge siden vi var der. Ammet annenhver time natten gjennom frem til ca 4 1/5 mnd, da vi startet med fast føde, nå har han en periode på 3-4 timer som han sover sammenhengende hver natt.

Poengent mitt er vel egentlig at mange babyer er krevende, og både du og jeg har vel fått en sånn! Husk at de er små og de gråter ikke for å plage mamma, selv om det føles sånn innimellom. Det går seg til etterhvert.

Kanskje kan du få litt avlastning med at noen triller babyen din en tur? Evt at pappa gir en flaske i løpet av natta så du får sove. Eller samsov, det gjør vi.

Hang in there!

Skrevet

Vi har samsovet hele tiden siden det har vært full fart hele tiden... Og pappaen... han legger seg heller på et annet rom enn å hjelpe mor ei natt eller to i uka. Faren har på en måte allerede nådd smertegrensa (dog så lav at man det kategoriseres som snubletråd..)- hjelper han til en gang på nattestid i løpet av uka "krever" han alenetid en hel ettermiddag/kveld.

Går jo på forholdet løs dette, siden jeg kun får avlastning av min mor. Og da må jeg rydde/vaske/lage mat/spise/dusje/evnt hjelpe min andre datter med lekser...

Skal ihvertfall ta en telefon til helsesøstra imårra. Men som regel må hun ringe opp igjen..og gjett hvem som ikke sover da...:P

Huff, vesla redder seg og sitt skinn fordi hun er sååå søt når hun ler:)

Skrevet

hadde tatt en runde d kiro for mange ganger kan sykdom og div trigge punkter som har vært problemer (Regne med du har vært der før så)

Så hadde jeg blitt STRENG mtp amming, hver 3 time- da spiser de som regel mer og blir ordentlig mette, istede for å spise litt når de er halv sultne.

hvis dette ikke virker i løpet av 3-4 dager ville jeg lurt på om du har nok/mettende melk, og evt testa om det ble annerledes med mme.. ( bytt ut feks mm med mme ved duppen som er rundt 12 tiden (vet ikke helt hvordan hun sover, eller ikke sover men) og kveldenmåltidet

løft hodeenden i senga en liten tanke pga tetthet. Evt gi saltvann dråper.

på bleiebodenno har de en badger balm som du kan smøre under nesen, denne åpner opp tetthet.

prøv å lær henne å sovne av seg selv.. begynne med faste rutiner før dupp og natt. Dempe lys, amme, roe ned 10-15 min før legging

hvis du får ungen til nesten å sovne i fanget og så legger det ned sånn at innsovning foregår f eks i sengen, av seg selv

mange ganger kommer søvnen av seg selv når du finner ut av mat rutinene (alså ikke hver 2 time)

og et lite dupp tips: første dupp innen max 2 timer etter dere har stått opp, da har de letttere for å finne søvn.

Skrevet

Er ikke 12 gader veldig kaldt? Vi forsøker å holde temperaturen på ca 18 og jeg synes selv det er kaldt. Men så sover vi på samme rom da

Skrevet

Hvis vi har 18 grader på rommet blir hun tett med en gang. Jeg fryser nesten halvt i hjel, men hun trives bedre i 12 enn i 18.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Første duppen er etter ca 1 time. Da begynner hun å gjespe og sni seg litt i øynene- så da er det soving. I 15-20 minutter hvis jeg er heldig.

Hodeenden på senga er allerede hevet,siden hun gulpet veldig mye tidligere. Må bruke saltvannsdråper 4 ganger daglig, og nesesugeren 2 ganger daglig (den ene rett før sengetid på kveld, den andre midt på natta). Bleieboden.no skal sjekkes ut:)

Leggerutiner har vi hatt i over to måneder. En rolig tid nede på stua, opp i 2.etasjen for å klargjøre rommet for natten (dempe lys, lav babymusikk i bakgrunnen, legge smokken på plass ved puta mi etc), så inn på badet for kveldsstell (der alt gjøres i fast rekkefølge).

Fant idag notatboken jeg skrev i for over 10 år siden (min eldste) . Da hun var like gammel som lillesøster er nå, så var det 4-5 måltider i døgnet (MME vel å merke). Savner det litt kjenner jeg nå.

Skrevet

Uff, ikke akkurat en lett hverdag dere har....

Kan ikke dele noen erfaringer med deg, men enste jeg tenkte på at dere kan prøve er litt saltvanns spray i nesen. Dette hjelper hos oss når det er noen busemenn som tetter litt mye. Og saltvann kan man bruke litt mengder uten at det gjør noen skade:)

Ønsker dere masse lykke til...

Skrevet

Er du sikker på at hun får nok mat? Kan jo kanskje prøve med en flaske mme, hvis hun ta flaske:-)

Skrevet

Vi er flere!!!!

Kanskje til og med har du det verre, stakkars. Jeg føler så veldig med deg!!!! Skjønner innmari godt at det nesten rabler for deg - og mannen din.

Jeg kan nada om babyer selv da jeg har min første, som attpåtil er yngre enn din med sine 10 uker. Men, om jeg skal våge meg på to ting jeg lufter med deg...?

- Så små babyer gråter ikke på faen, men av en reell årsak. Ergo, NOE plager henne.

- Kanskje du/dere stresser mye rundt henne? Stresser fordi dere er lei, utmattet, sliten, frustrert, bekymret? Jo mer du fokuserer på at hun skal sove, dess mindre sover hun. Kanskje du skal prøve å puste litt ut og ikke stresse? Spør venninner, familie eller noen du er trygg på om de kan trille henne i et par, tre timer slik at hun får sammenhengende søvn og du får noen timer til å hente deg litt inn?

Jeg har i alle fall erfart at når min lille er som verst, hjelper det når hun får noen timer sammenhengende søvn. Vi også triller og triller. Vi triller to ganger hver dag, begge gangene på 2,5 til 3 timer.....i tillegg kjører vi alt fra 1 til 2 timer.....det er kanskje ikke å anbefale, men når vi gjør dette, sover hun stort sett (ikke alltid men).

Jeg har gjort dette en stund nå, og det har bedret seg LITT. For hun er ikke like overtrøtt lenger som hun var OG hun spiser ikke like ofte heller iom at jeg da har trillet henne i 3 timer. Hun spiser dermed bedre når jeg pupper henne etterpå.

Jeg syns du skal gå til noen som kan ta en titt på henne. Bare for å være sikker på at hun ikke har noe vondter. Vet ikke hvor i landet du bor, men jeg kan på det varmeste anbefale en fantastisk flink o g hyggelig manuell terapeut, som også har utdanning for spedbarn. Si fra om du vil ha navnet!

Barnelege kan jo også være en ide? Jeg har lest noe om dette med nesetetthet. Hun kan reagere på støv på soverommet? På type klesplagg hun har på seg osv. Gå inn og les på www.drsears.com. Masse tips og råd og info for oss med "slike babyer".

Sist, men ikke minst, jeg har tatt vesla mi med til akupunktør, og vet du, det har hatt mye effekt!!!

Hun jeg har gått til, har funnet flere ting på vesla som hun holder på å behandle. Jeg anbefaler også henne da hun er godkjent for å stikke nåler på babyer. Kommer igjen ann på hvor i landet du holder til.

Jeg håper det bedrer seg for dere og at dere finner en løsning på hva som plager deres lille.

Tenk om du hadde vært naboen min, så kunne vi grått på hverandres skulder i blant:-)

Lykke til!!

Skrevet

Ååååååååååååå, jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver!!!! Skjønner godt at det er tungt nå, men tro meg - det blir bedre!!

Vi holdt på sånn til hun var ca 6 mnd tror jeg, men fra 4 - 6 mnd så gikk det opp og ned med gode og dårlige dager og uker. Tok en dag av gangen. Har gått til kiro med henne, dette funket til en viss grad, men ikke helt som jeg skulle. Jeg følte hele tiden at det var noe som plaget henne.

Så, vi gikk til osteopat med henne. Herregud hvorfor gikk vi ikke tidligere!!?!?!?! Ja, det koster skjorta, men fy søren så effektivt. Vi har fått en helt ny baby siden vi begynte! Nesten ikke sutring på dagen, stort sett fornøyd. Hun sover helt klart bedre både natt og dag, selvom hun fortsatt våkner ganske ofte om natten. Jeg og snuppa flyttet rett og slett på eget rom ganske kjapt, for papsen måtte jo være opplagt til jobb. Vi kunne sikkert ha delt litt mer på det i helgene og sånn, men jeg er rett og slett for snill og har egentlig bare tenkt at jeg tar hele greia siden jeg faktisk ammer og våkner uansett på en måte... men men, det er en annen diskusjon..

Jeg sier det, ikke utsett det mer, gå til en alternativ behandler nå!!! Vi hadde best erfaring med osteopat, men kan også anbefale kiropraktor og refleksologi. Det kommer liksom an på hvor dypt det sitter føler jeg..

Masse varme tanker til deg, du har min fulle medfølelse!!!

Og du, selvom du føler at du kapitulerer hvert øyeblikk, så kommer du deg gjennom det :) Pass på å spis nok, og gå turer så hun kan sove og du får luftet hodet litt. Vi har også øreklokker med radio, som jeg har brukt og danset med henne i armene mine :)

Skrevet

Og en annen ting, jeg har heldigvis fantastiske svigerforeldre som også kom inn en helg i ny og ne og hjalp til. Tok henne i et par timer så jeg kunne få litt avlastning. Det er ikke mer som skal til. Har du noen du kan "låne" henne vekk til i et par timer kanskje?

Jeg har også dratt en tur på trening innimellom, og det har hjulpet veldig på energinivået. Det er vel sånne ting som gjør at jeg kan klare meg til neste kneik tror jeg. Og det må vel papsen kunne klare, 1 time alene med henne?

Skrevet

Jeg hadde nok prøvd manuellterapeut tror jeg, hvis du allerede har vært hos kiropraktor (man.ter. er jo også gratis så..)

Ellers er det ganske så vanlig at de våkner etter en times tid på kvelden, og det er ikke alltid like lett å få dem til å sovne igjen dessverre.. Men hvor ofte og hvor mye sover hun på dagen? Og hvordan sovner hun på kvelden, av seg selv eller må hun hjelpes i søvn?

Og kan det rett og slett tenkes at hun blir litt for kald når det bare er 12 grader på soverommet, slik at hun aldri klarer å bli helt frisk fra forkjølelsen sin? Eller kjennes hun god og varm ut på kroppen?

• 3 uker senere...
Skrevet

Oppdatering..Frøkna er nå 5 mnd+ei uke.

Fortsatt like ille, men på en annen måte. Nå er det ikke pupp hver 2.time, men hver 3. eller 4.time. Men søvn???? NULL SØVN! Hun sover med masse flaks kanskje 3 timer etter kveldsstell. Deretter våkner hun etter 2 timer- og så er det våkentid frem til 04-06 på morgenen. Sover ca 30-60 minutter- og så er det pån igjen. Mye hyling, ekstremt mye hyling- og det er flere ganger den siste tiden at ingenting har nyttet og hun har sovnet av utmattelse etter nesten 2 timer krampegråt. Og slik er det hele dagen igjennom...

Forrige mandag var jeg innlagt sykehus, planlagt at operasjon skulle tas i lokalbedøvelse- men med kun 3 timer søvn på to døgn endte med at jeg ble lagt i narkose- jeg klarte rett og slett ikke vondten med bedøvelsessprøytene. Er fælt å si det, men jeg var mer opplagt etter narkosen enn det jeg var før. Kjørte selv bilen hjem like etterpå, for jeg var mer uthvilt da enn det jeg har vært på snart 8 mnd.

Min mor tok vesla hjem til seg nå natt til søndag, slik at jeg fikk en natt med sammenhengende søvn. Våknet etter 10 timer med en h***s puppespreng og det kjentes som jeg var i bakrus:S Jeg var da helt på randen pga søvnmangel, og det reddet vel meg fra å gjøre noe innmari dumt.

Har måttet se meg nødt til å gi ho paracet av og til i løpet av disse ukene bare for å få henne til å sove litt. På torsdag er det 5mnd vaksine. Får håpe helsesøstra har lest seg opp på problematikken her i huset(skrev et brev til ho tidligere). Manuellterapeuten har kontaktet henne også. Når jeg er så desperat etter søvn at jeg må gi både trollungen og meg selv paracet for å slappe av og få sove??? Fastlegen har ikke funnet noe med lungene, alt er finfint når hun sjekkes. Men det er ikke finfint om natten...

Så står man igjen med de 4: luft i magen, tett i nesen,låsning i ryggen og manglende søvn.

Argh, himla rotet og usammenhengende, men jeg henger snart ikke sammen heller...

btw: gubben har fått time for å klippe strengen. Ikke p*** om dette gjentas.

Skrevet

Åååå, dette hørtes innmari slitsomt ut!!! Du har min fulle medfølelse!!!

Har jo ikke noen anelse om hva det kan være, men har selv hatt en gutt (som nå er stor) som skrek nærmest kontinuerlig den første tida - og da snakker jeg ikke om de første månedene, men om ÅR... Han var plaget med magen, det visste vi - hadde kolikk i ca. 6 mnd. Hadde en j*** fødsel, og innbilder meg at det ga ham en dårlig start. Etter det gikk det slag i slag med RS-virus, væske i mellomøret, og div. plager - kombinert med et vanvittig temperament! Og alle plagene han hadde tok det lang tid å oppdage. Han var rett og slett kjempesinna og misfornøyd nesten hele tiden, og det var ikke uten grunn at det gikk ni år før vi torde satse på baby igjen!! Var helt utslitte!

Men.. og det hører med til historien... nå er han altså verdens kjekkeste gutt. Rolig, avbalansert og den friskeste av oss alle. Og slik har han vært i mange år! Ikke akkurat noen trøst for deg, kanskje, men måtte bare dele. Er ikke alle som får blide små "kafébabyer"!!

Håper det bedrer seg fort med jenta di, og at du får slappet av innimellom! Overlat snuppa til besteforeldrene når du trenger det!

Skrevet

Hei!

Har et par spørsmål:

Har du vært ny runde hos kiropraktor/manuellterapeut? Jeg har hatt kiropraktor på begge mine med stort hell. Og har vært hos flere forskjellige, de har funnet forskjellige ting, så prøv forskjellige, gjerne fysioterapeut sammen med kiropraktor. Hva fant forresten kiropraktoren første gangene du var der?

Har legen kikket henne inni ørene? Kan det være hun har ørebetennelse? Det hadde gutten min uten at jeg visste det, før trommehinnen plutselig sprakk. Da skjønte jeg hvorfor han hadde vært så umulig om natten, og plutselig skrikete på dagen i over en mnd. Han var rød i ørene en mnd tidligere, men da mente legene det var virus, siden det ikke var utslag på crp, og da hjelper ikke antibiotika. Men denne gangen skiftet han mening, og da det kunne være bakterielt likevel, fordi en ørebetennelse (eller øre,nese,hals) var så lokalt at ikke sikkert det gjorde utslag på blodprøve. Så nå fikk gutten antibiotika, og ble straks bedre. Og nå forsvant også den leie hosten som jeg synes han har hatt siden fødselen, og det er plutselig helt slutt på surkling i brystet. Så antibiotikaen tok nok knekken på en god del bakterier der ja.

Legen har vel sjekket crp? Har hun fått noen antibiotikakur noen gang?

Høres ut som du har det tungt, vanskelig å ikke finne ut hva som er problemet....

(rotete dette, men det er sent...)

Skrevet

12 grader er da altfor kald temperatur å sove i, både for barn og voksne, og ikke minst for en liten baby!!! Mellom 18 til 20 grader er anbefalt. Tenk hvor fort den lille kroppen blir kald; de klarer ikke holde på så mye varme som oss. Hvis veslejenta di stadig er tett i nesen, så er det kanskje fordi hun aldri blir kvitt forkjølelsen pga. det iskalde rommet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...