Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg skal skrive en sak om hvordan foreldre egentlig blir enige om navnet på barnet.

Er det ikke vanskelig når to stykker skal bli enig? Og er det som folk sier, er det dama som alltid får det siste ordet? ;)

Noen som har noen innspill? Eller noen gode historier?

Jeg trekker inn eksperter og statistikk, men hadde også være morsomt med noen gode anonyme historier.

Elin :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142992920-hvordan-blir-dere-enige-om-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med Sigrid, som er eldst, var vi enige fra den dagen vi var på UL. Det var bare en Sigrid inni der, og det visste vi :D

Med Gjermund var vi litt mer "uenige". Han var bombesikker på at Gjermund var rett navn, mens jeg syntes det var litt tungt. Jeg lette etter alternativer hele tiden, men når jeg ikke hadde funnet et alternativ som sa pang med en gang for oss begge før gutten var født, så ble det Gjermund, et navn han passer perfekt :D

Dealen vår er at siden han får etternavnet (Jenta får hans etternavn og ikke mitt), så har jeg litt mer rett på å bestemme fornavnet. Vi ble enige om et par grunnprinsipp: navnet skulle være enkelt, og helst nordisk opphav (fortrinnsvis kunne uttales på norsk og islandsk siden vi er fra de to landene). Han har lov til å legge ned "veto" dersom han virkelig ikke liker mitt forslag. Heldigvis løste det seg veldig greit, jeg foreslo et navn jeg hadde tenkt på lenge, og han falt for det med en gang. Så det var ingen diskusjon igrunnen.

Vi var veldig enige om hvilke type navn vi IKKE likte ;)

Gjest Koseklompen og jeg

Vi samarbeider om navnet.

Vi har ikke den ordningen om at hvis det blir gutt så bestemmer han navnet og hvis det blir jente så bestemmer jeg (noen som har den ordningen).

Og det var en selvfølge at barna skal ha hans etternavn (vi giftet oss mens jeg gikk med nr 1,så vi har alle samme etternavn, men før vi giftet oss så var det ikke noe tvil om at barnet skulle ha hans etternavn).

Vi var enige om at om det ble gutt skulle han kalles opp etter mannen min (som igjen er kalt opp etter faren sin som gikk bort før han ble født...) og da ville mannen min at om det ble jente skulle hun kalles opp etter meg.(Jeg bestemte da at det skulle da bli en variant av navnet mitt, da navnet mitt er litt spesielt og jeg selv har hatt mye klunder med det opp igjennom åra))

Mellomnavnet (vi ville ha 2 navn) skulle ha en spesiell betydning. SEIER, det fordi jeg hadde før nr 1 satt, mistet 3 i sa på kort tid.

Nr 1 fikk et 3 navn, og det fordi en person i min manns familie som betød mye for han gikk bort bare 2 dager før fødselen til nr 1(men vi fikk ikke vite det før rett etter fødselen.. min mann var knust), så det falt naturlig for oss å legge til et 3 navn.

Mannen min var den som styrte navnevalget for nr 1, jeg var den som bestemte at vi skulle legge til det 3 navnet.

Nå venter vi nr 2 og vi har samme ordning (1 navn etter oppkalling, 1 med betydning og 1 etter et kjært familiemedlem) Bestemte oss for 3 navn denne gangen og.

Ikke vanskelig i det hele tatt..

Med jenta vår var vi først veldig uenige... Mannen min ville oppkalle og det ville ikke jeg. Men til slutt foreslo mannen et navn (som jeg tidligere hadde kommet med, men det hadde han glemt) lot han da få tro at han hadde kommet på dette helt alene.. Og det ble det navnet:) nå som vi venter gutt syntes vi det har vært enda vanskeligere!! Men vi har nå gjort det sånn at jeg har tatt et par navn jeg liker fra hans liste og han et par fra min liste... Også ser vi hvilket vi vil bruke til gutten når han kommer:)

Tror samboeren min syns så syndt på meg etter fødselen, så jeg fikk velge navn uten at han sa så mye på det egentli... Han sa han følte at han ikke hadde noe med det etter den fødselen jeg hadde, så jeg skulle få viljen min, det sto mellom 2 navn altså, så fikk jeg velge hvilket av de to det skulle bli ...

Med nr 2 så kom jeg med noen forslag etter at vi fant ut at det skulle bli jente... Han sa nei på veeeldi mange navn, men da han sa nja på yndlingsnavnet mitt så ble det bare til at jeg begynte å kaslle henne det, å da hadde jeg ei jente på 2 år, så istedefor å kalle beibien for beibien, så brukte jeg bare det navnet som jeg ville ha og han hadde sagt nja til..... så da beibien kom så var det bare det navnet hun passet for hun hadde hetet det i mange måneder alerde...

Nr 3 har jeg også bestemt....

Hehe...

Han er litt spak, for han kastet meg ut da jeg var 9 uker på vei med nr 3, å angra 1 måned etterpå... jeg har ikke flyttet tilbake enda, men kommer nok til å gjøre det før 3.mann kommer til verden..

Da jeg nevnte navnene jeg ville ha så sa han bare at det var noen fine navn jeg hadde funnet...

Annonse

Med eldste frøkna hadde jeg laget en liste over navn på ett a4 ark som jeg ga til sambo og sa han kunne velge hvilket navn han ville så lenge det sto på lista... hehe.. Alle forslagene hans ble nedstemt.. Ville først ha Kaja, men siden vi begge har navn som begynner på K, bestemte vi oss for å unngå den bokstaven. Han fant et navn på lista (favoritten min : ) ) og da ble det det navnet. Og så kom jeg noen uker etter og ville ha et til navn og fikk viljen min : )

Med yngste frøkna var det "hans" tur å bestemme... Men navne interesserte meg fant et navn som stammet fra mormoren hans sitt navn og ville ha det. han sa det var kjempe flott første gang han hørte det.. Noen uker kom jeg og sa at hvis vi kallet opp etter hans mormor ville jeg gjerne ha med med min mormor sitt 2. fornavn også. Så da ble det 2 navn denne gangen og.

Har allerede planlagt navn for nr. 3, selv om barnet ikke er begynt på enda...

Etternavn var en verre fight. da jeg har et et veldig sjeldent etternavn som min slekt er alene med her i Norge ( stammer fra et annet land). Han ville selvfølgelig ha med sitt som han mente var "uvanlig", men som er et veldig vanlig -sen navn, bare med ulike skrive måter... Til slutt måtte det bli mitt etternavn-hans etternavn.. Viktigste for meg var at mitt var hovednavnet.. Vi tok samme kombinasjon da vi giftet oss.

Denne gangen har vi vært inne på navnevalg.no hvor begge merker sine favorittnavn og så viser siden hvilke navn begge liker. Kombinert med statistikk gjorde det valget lettere :-) Men litt få alternativer - man bør ikke ønske veldig sjeldne navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...