Gå til innhold

Når begynte barnet ditt med "organiserte" fritidsaktiviteter?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Noen av mine kollegaer med litt eldre barn klager til stadighet om hvor slitsomt det er å kjøre ungene hit og dit når de skal på aktiviteter som fotball, håndball osv. Jeg har fått streng beskjed av dem om å nyte tiden før min starter med dette;)

Men lurer på når det er vanlig å begynne med fritidsaktiviteter? Når startet dine barn (ditt barn) med dette?

Fortsetter under...

Han var 4,5 år da han begynte på dansing (hip hop, street dance o.l). Han synes det var litt slitomt fordi det var etter barnehagen på torsdager, jeg synes også det var ganske slitsomt. Vi fant ut at vi ville vente litt, så etter at kurset var ferdig så meldte vi han ikke opp til mer.

Nå er han snart 5 år og har begynt på svømming, dette er på søndager og han og vi foreldre er mye mer uthvilt. Han skal fortsette på svømming til han har lært å svømme.

Begynte med terrengløp på våren da hun var 3, turn på høsten og hele vinteren, terrengløp igjen neste sommer. Turn og lysløyperenn da hun var 4. Nå er hun 5 og faste aktiviteter er terrengløp (om sommeren), lysløyperenn (om vinteren...) og danseskole. To dager i uka. Det er nok.

Mine har ikke begynt fast på noe før i 1. klasse. Før det har vi gjerne vært på litt "løsere" aktiviteter som barnegym osv, men jeg synes de har nok med bhg og litt besøk på vanlige ukedager når de er under skolealder.

Jeg synes forøvrig kollegaene dine er helt tullete. Jeg har to "kull" med barn der nå føler jeg. 2 skolebarn (1. og 3. klasse) og to bhg barn (3,5 og 1,5 år), og jeg nyter mye mer livet som store barn innebærer enn småbarn! Det kommer nok an på hva man liker. Jeg liker ikke så godt oppstykkede netter og grytidlige morgninger, løpe etter, passe på at ting ikke blir rivet ned, bytte bleier, prøve å kommunisere med en som ikke helt forstår osv. Slike ting blir jeg sliten av. Det å kjøre/gå med guttene til fotballtrening, være med på cup'er og kamper og heie seg hes på sidelinjen, hjelpe med lekser, kjøre/følge dem til bursdager, venner osv er jo ikke noe jobb, bare kos. Synes jeg :-)

Begge mine har begynt med babysvømming når de har vært 3-4mnd og kommer til å fortsette med svømming. Eldste er nå 3,5år. Hvis de blir lei det, så kommer vi til å vurdere å melde dem på feks turn.

Annonse

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Hehe, der tror jeg vi er ganske like Alva!

Jeg må innrømme at jeg ikke er noen "babyperson". Er selvsagt utrolig glad i datteren min, men synes det blir mer og mer stas jo eldre hun blir. Jeg tar heller en cup hver helg enn å forsøke hver dag og kommunisere med en som flyr i taket når mamma ikke forstår:)

Siste året i bhg begynte han på svømming i svømmeklubb (ikke med mor/far i bassenget). Det går han på fremdeles (nå i 1. kl) og det er gøy å se hvor stor utvikling de har hatt. Det er en dag i uka.

Ut over det kan han få gå på fotball og håndball hvis han vil, for dit kan han gå selv på vanlig trening (rett borti gata).

min har gått på svømming stort sett hele livet. Begynte da hun var 10 uker gammel og nå er hun 3,5 år. I tillegg gikk hun en sesong på turn/barnegym da hun var 2 år. Synes det er gøy å gå på noen organiserte aktiviteter med henne.

Vår gutt på snart 5 har ikke begynt med noen organiserte fritidsaktiviteter ennå. Om han selv skulle ytre ønske om å begynne med noe så får han selvsagt det. Vi er mye i aktivitet allikevel (bare ikke så organisert) :)

Hun begynte på dansing da hun var 3,5 år, på turn da hun var 5,5 år og nå går hun på håndball. Det begynte hun med i høst, i starten av 2. klasse. Da var hun 6,5 år.

Lillebror på 4 har ikke begynt på noe enda, kommer mest sannsynlig til å vente til skolestart fordi han vil begynne på fotball da. I tillegg har vi ikke bil, og da er det naturlig nok vanskelig med aktiviteter man må kjøre til.

Annonse

Begge våre jenter startet med turn og svømming den høsten de hadde fylt 3 år.

Ser at mange velger å vente med slike aktiviteter til de har startet på skolen i alle fall. Eldstejenta vår, som går i 1. klasse nå, er ikke interessert i håndball eller fotball, men hun går fortsatt på turn og svømming.

Det er litt stress den dagen de skal på turn, ettersom det starter kl 16 og vi ikke er ferdige på arbeid før 15.30 (tidligst). Når da ungene skal hentes på bhg og sfo før turn kan det bli litt småstress.

Gjest VerdensHeldigsteMamma

Det er kanskje litt dumt av meg å komme med dette, men som instruktør i en veldig vanlig småjenteaktivitet - ballett - må jeg fortelle at jeg ser mange slitne unger. Her er det selvfølgelig forskjell på ungene (noen tåler mer enn andre), men jeg kjenner at mine små kommer til å få max 1 aktivitet i uka fram til de er nærmere skolealder.

Veldig mange av elevene våre er svært slitne etter en lang dag i barnehagen, og jeg tenker noen ganger at kanskje hadde de hatt like kjekt hjemme sammen med familien sin. De gjesper, er sultne, slitne og ukonsentrerte, og virker noen ganger litt oppkjasa av stresset som følger med "hente kjapt i bhg - slenge innpå litt mat - skynde seg til trening - få på balletttøyet i en fart - inn og dans!"

Når det er sagt; som ballettlærer anbefaler jeg varmt dans som aktivitet:) Sønnen min på 3 år skal begynne nå til høsten, vi gleder oss og er spent på hvordan det blir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...