Mai2011:) Skrevet 7. mars 2011 #1 Del Skrevet 7. mars 2011 Det er to typer øvelser som utgjør hovedtyngden i Lamaze-metoden, nemlig avspenningsøvelser og pusteteknikker. Min egen versjon av avspenningsøvelsene, fritt tolket ut fra Pierre Vellays bok ”Fødsel uten smerte”: Sitt eller ligg behagelig, for eksempel støttet opp av puter under hodet og under føttene i en seng. Eller du kan ligge bakover i en stressless med 2-4 puter under beina(legg putene på fotkrakken). 1. Stram panne/øyemuskulaturen hardt i 3-4 sek. Slipp spenningen gradvis, slapp av. 2. Stram kjevemuskulaturen. Slipp… 3. Dra venstre skulder opp mot nakke/skulder, hold. Slipp… 4. Dra høyre skulder opp mot nakke /skulder, hold. Slipp… 5. Heis begge skuldre opp mot hode samtidig, hold. Slipp… 6. Stram venstre underarm. Slipp… 7. Stram høyre underarm. Slipp… 8. Knip bekkenbunnsmuskulaturen sammen 7-8 sek. Slipp… 9. Stram venstre fot. Slipp… 10. Stram høyre fot(fra hofte til lår). Slipp… 11. Stram venstre fot (fra hofte til lår). Slipp… 12. Stram korsryggen. Slipp… 13. Stram venstre fot(fra kne til tå). Slipp… 14. Stram høyre fot (fra kne til tå). Slipp… 15. Pust dype åndedrag i 2-3 min. Slipp… 16. Bevèg høyre fot pluss høyre arm, slapp av i resten av kroppen. Slipp… 17. Bevèg venstre fot pluss venstre arm, slapp av i resten av kroppen. Slipp… 18. Rør på begge føttene, slapp av i resten av kroppen. Slipp… 19. Fortsett å bevèg på 1-2 deler av kroppen samtidig som du konsentrerer deg om å slappe av i resten av kroppen. Gjør dette ca 5 min. Slipp… HVORFOR gjøre disse øvelsene? Jo, fordi det gir muskelkontroll, som er viktig å ha trent inn før fødselen pga livmoren(som også er en muskel) kan arbeide fritt samtidig som at du er avspent i alle andre muskler. Når du er avspent i alle muskler, får livmoren arbeide! (Hvis du i motsatt fall spenner deg, påvirker dette faktisk også livmorens arbeid). Avspenningsøvelsene gjøres hver dag, gjerne to ganger om dagen, men i allefall en gang. Du blir avslappet i kroppen og løser opp spenninger i muskulaturen. Pusten din blir også mer naturlig og rolig. Hvis du trener på dette hver dag, vil avspenningen komme automatisk under fødselen. Du vil komme til å spenne av automatisk under sammentrekningene/riene, og du vil også kunne spenne av mellom sammentrekningene når du trenger å hvile/samle krefter. På grunn av disse øvelsene vil du faktisk ikke ha det minste behov for ”noe avslappende”. Så fortell jordmoren at hun ikke behøver å by på verken det ene eller det andre, være seg paracet eller petidinsprøyter. (Under min 2.fødsel kom jordmor og tilbød meg petidinsprøyte. Jeg var fullstendig avslappet og avspent fra før. Gjett om jeg ble sint!). HUSK: Det er DIN fødsel. DU har kontrollen. Du KAN føde. Pusteøvelser Pusteøvelser er øvelser der du trener på ulike pusteteknikker. Du skal trene inn pusteteknikkene fordi du da automatisk vil kunne puste deg gjennom riene/veene/sammentrekningene. Til og begynne med vil du kanskje føle at pusteøvelser er noe ”pes” og mas. Kanskje sliter du med å finne rytmen. Kanskje er det vanskelig å tro på at du skal få bruk for de. Men det får du! Etter hvert vil du trolig (i allefall hvis du er flergangsfødende) få kynnere, som er en slags ”prøve- sammentrekninger). Når de kommer, så kan du bruke dem aktivt til å øve deg på de ordentlige riene. Forestill deg at du får en kynner nå: Når magen begynner å stramme seg kan du begynne med en eller to dype innåndninger, og så puster du rolig åndedrett noen sekunder, før du(etter hvert som magen blir strammere) puster lettere og raskere. Kynnere er korte, ofte ikke mer enn 30-45 sek. De har derfor ikke noen utpreget ”topp” slik fødselsrier har. Så da må du forestille deg en ”topp” og så puste raskest/lettest her, før du forestiller deg at rien går nedover/ebber ut. Du puster roligere og dypere og til slutt tar du et par dype åndedrag, og innhenter rikelig med oksygen. For oksygen er viktig. Og du skal aldri puste så raskt og overfladisk at du blir svimmel. Skulle dette likevel skje tar du noen dype åndedrag, og venter noen minutter før du fortsetter. En MEGET VIKTIG ting er at du er helt avspent i kroppen under sammentrekningene. Her vil avspenningsøvelsene hjelpe deg. Avspenningen vil sannsynligvis komme automatisk, men vær likevel oppmerksom på dette. Hvorfor er dette viktig? Jo, fordi det handler om blod- og oksygentilførsel til både deg og barnet å gjøre. En spent muskel stopper tilførsel av blod og oksygen og påvirker også andre muskler, deriblant livmoren, som også er en muskel. PUSTING UNDER FØDSELEN: Disse tre pusteteknikkene er hentet fra Judith Hagen Meadows kursmateriell. Det som står i klamme, er mine egne tilføyninger. Pust slik du gjør til vanlig så lenge som mulig. Etter hvert blir du mer konsentrert på pustingen. Pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Møt hver sammentrekning med en hilsningspust. Et hilsningspust er dypt og hjelper deg til å slappe av(samt at du tar opp oksygen). Avslutt hver sammentrekning med en hilsningspust og et smil! Det er tre ulike pusteteknikker en kan bruke under fødselen(og som er de samme som de du trener på i svangerskapet): *SAKTE TEMPOPUSTING: Møt sammentrekningen med en hilsningspust og pust sakte og rolig gjennom hele sammentrekningen. Avslutt med en hilsningspust og et smil. *VARIERENDE TEMPOPUSTING: Møt sammentrekningen med en hilsningspust og pust sakte og rolig. Øk hurtigheten med styrken av sammentrekningen. Når den begynner å avta pust sakte og rolig igjen. Avslutt med en hilsningspust og et smil. *FORMET TEMPOPUSTING: Når sammentrekningene blir krafige og tette, ta en hilsningspust og fortsett med et mønster av 3-8 korte, grunne(overfladiske) pustinger etterfulgt av en kort utblåsing. (For å få mer oksygentilførsel. Men her må man ikke ta et for langt utpust pga en liten fare for hyperventilering). Pust lett. Avslutt med en hilsningspust og et smil. Men: boka ”Fødsel uten smerte” er viktig!! Den boka er den mest direkte videreføringen av den opprinnelige metoden, som Vellays venn Dr. Lamaze, utviklet i Frankrike(basert på russernes psykoprofylakse). Du vil til å begynne med finne ut av boka er litt ”tung”. Skum gjennom den en gang, og les så en gang til. Bakerst i boka står det en del fødselshistorier,som er skrevet både av folk som har lyktes og mislyktes med metoden. Alle har fått noe ut av metoden likevel; De har tatt kontrollen over sine fødsler, og de føler at det er pga dem at deres barn er kommet til verden. Du kan gjerne også lese om metoden i andre bøker. Se under ”Litteratur”. Men jeg anbefaler at du også leser Vellays bok, fordi den er den mest fullstendige innføringen i metoden.Hvis du har mulighet til det så anbefaler jeg på det varmeste deg og din. LYKKE TIL! Innlegget er ikke skrevet av meg opprinnelig, men av ei dame som oppfordrer alle fødene til å trene på fødselen før den er i gang! ;-) www.lamazemetoden.no Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142992841-f%C3%B8dseltrening-teknikker-du-kan-l%C3%A6re-deg-lang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå