Gå til innhold

Noen spm.. melkemengde, soving, negler..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjeeeeeeeeeeeeeeelp!

Syns melkemengden ser ut til å krympe.. Er det vanlig at den plutselig gjør det da? Når man ammer hele tiden og har gjort det i nesten 4 mnd? Det fylles liksom ikke så fort opp igjen. Hun spiser ganske ofte, så føler ikke jeg kan legge henne til oftere heller. Og hun spiser ca. 2 ganger i løpet av natten. Kan man "pumpe" opp mengden? Og hvordan gjøre det best?

Må legge til at hun stort sett er veldig blid og fornøyd og ser ut til å trives bra, så jeg tror hun får nok mat foreløpig.. (vet ikke helt hvorfor jeg har begynt å stresse med dette nå. For øvrig ingen ting som plager meg, er frisk og rask, så skulle ikke være noen god grunn for redusert melk)

Soving.. Hvor mye sover deres søte små da? Hun har vært våken siden 08.30 i dag. Kun en dupp på 20-30 min da vi gikk tur før i dag, ellers ikke villet sove noe. Ser ikke ut til at hun har tenkt til å legge seg noe tidligere enn vanlig heller.. (sover fra rundt 21 hver dag)

Hun pleier de fleste dager å sove 2 ganger med varighet fra 1-2 timer totalt.

Negler.. Vokser verre enn ugress. Klipper de så korte som mulig 2(!) ganger i uka. Også er det jo så vanskelig på de små fingrene. Hun må være svimeslått etter spising for at jeg skal få det til.. Noen gode tips?

Sorry.. ble litt langt det. Håper noen har gode svar eller tips å komme med. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neglklipping:

Jenta mi var veldig vanskelig å klippe neglene på de første 2 mnd..

Da kjøpte jeg en neglsaks beregnet på barn som jeg brukte i steden for neglklipperen. Hun likte nok ikke lyden av klipperen..

Hun sitter på fanget mitt og ser på tv mens jeg synger en sang (f.eks Tittentei) Da sitter hun stort sett rolig. Hun har nå lært seg at når jeg er ferdig med å synge, så er vi ferdig med neglene..

De første mnd klippet vi neglene 2 ganger i uka, men nå holder det med 2-3 ganger på 14 dager..

klipper de så korte jeg får til uten at det blir ubehagelig for vesla..

Skrevet

Hvorfor tror du du har mindre/for lite melk? Så lenge ungen virker mett og fornøyd og har 5-8 godt våte bleier har du nok melk :-)

Det er helt vanlig at brystene kjennes mindre sprengt ut, dette skyldes at melkemengden reguleres etter behovet i stedet for pga hormoner, og i tillegg går hevelsen i brystvevet ned etterhvert. Når dette skjer er individuelt fra kvinne til kvinne.

Det er også vanlig at barnet vil die "hele tiden". Som regel er dette pga økedøgn, dvs økt behov for mat, men noen barn bare ER sånn... Dersom hun vil spise lenger, kan du prøve å legge henne til brystet to ganger, dvs amme på begge bryst og så legge henne til det første (og så det andre) igjen. Da kan det hende du får utnytttet utdrivingsrefleksen enda mer.

Skrevet

Takk for svar. Rakk aldri innom nettet i går..

Det er sånn at når jeg ammer på ettermiddag, og jeg tilfeldigvis glemmer hvilken side hun sist spiste på, så merker jeg det kjapt på henne, for da klager og virrer hun veldig etter ganske kort tid. Prøver jeg å klemme ut noe, så kommer det til nød noen dråper. Derfor lurer jeg på om det er lite melk. Virker liksom litt tomt selv om det har gått rundt 3 timer siden sist hun spiste.

Jaja.. så lenge hun holder seg til en side av gangen.. og fortsetter med våte bleier, så må jeg vel bare prøve å roe meg ned med at det holder som det er..?!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...